وحیدرضا صادقپور بلاگر مشهور اینستاگرامی کیست؟
مدتیست که اینستاگرام با ویدئوهای وحیدرضا صادقپور حال و هوایی دیگر گرفته است، با او در این مطلب آشنا خواهیم شد.
وحیدرضا صادقپور، بلاگر مشهور ایرانی اینروزها در اینستاگرام پادشاهی میکند و یکی از سبکهای خاص و متفاوتی که او در تولید محتوای خود به کار میبرد، تقلید ادای خانمهاست. او با استفاده از روسری و حرکات خاص صورت، تلاش میکند تا رفتارهای خانمها را به نوعی شبیهسازی کند.
اما نکته قابل توجه در کار صادقپور این است که برخلاف بسیاری از نمونههای مشابه، او به جای تمسخر زنان، موفق شده مرزی دقیق بین تقلید طنزآمیز و تمسخر رفتارهای زنان حفظ کند. در حالی که این نوع محتوا طی سالهای اخیر در اینستاگرام فارسی بسیار پرتکرار بوده، معمولاً از سوی نخبگان و افرادی با سطح تحصیلات بالا مورد قبول نبوده است، چرا که آن را نوعی تمسخر رفتار زنانه میدانستند اما صادقپور کاری متفاوت انجام داده. او توانسته با رعایت این مرز و ایجاد لحظات طنزآمیز بدون توهین به زنان، محتوایی تولید کند که حتی مخالفان این سبک نیز نمیتوانند به راحتی آن را رد کنند. به همین دلیل، در فضای مجازی، ویدئوهای او با استقبال زیادی مواجه شدهاند.
بهار نوشت: اونجاش که لوس با دوستش حرف میزنه و با ادای منشیهای مطب میگه: "نخیر نوبت داشتی "دقیقا عین خود این فرم دختراست. دقیقا خودشونه.
الهام هم درباره ویدئوی مطب نوشته: من کلیپ مطبش رو دیدم یه لحظه حس کردم الان واقعا تو همچنین فضایی هستم. واقعا بینظیر بود.
درباره کلیپ مدرسه هم نظرات جالب بوده. مثلا نسیم نوشته: منی که میرم مدرسه و هر کسی انجوری حرف میزنه یاد شما میافتم و از خنده رودهبر میشم. باورتون نمیشه اما فمر میکنن دیوونه شدم.
نازنین هم نوشت: نمیدونم این صحبتهای مامانها رو از کجا میاری چون دقیقا همونی هست که داری میگی.
بیوگرافی وحیدرضا صادقپور
وحیدرضا صادقپور، متولد هزار و سیصد و پنجاه و نه، تهران، فارغ التحصیل ارتباطات، بازیگر و کارگردان تئاتر که از این هنرمند نمایش های میمون پشمالو، آوازخوان طاس، عروسی خون، قهوه قجری، ماسک، سعادت لرزان مردمان تیره روز، این نوبت از کسان و هتل پرماجرا را در خاطر داریم، در کارنامه هنری این آرتیست جایزه بازیگری مرد در جشنواره تئاترهای دو نفره کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری، جایزه اول بازیگری مرد در ششمین هفته از تئاتر مقاومت، جایزه سوم بازیگری مرد، جایزه سوم بازیگری مرد برای نمایش آوازخوان طاس در جشنواره سراسری مهر، جایزه دوم بازیگری مرد و جایزه اول کارگردانی برای نمایش قهوه قجری در دومین جشنواره تئاتر کمدی به چشم می خورد.
او درباره فعالیتهای خود چنین می گوید؛
فعالیت اصلی من تئاتر بود و در دوران کرونا که سالن های تئاتر تعطیل شد به فعالیت در فضای مجازی روی آوردم، با لایوهای کمدی و طنز و کلیپ های شادی آور خدا را شکر توانستم اقبال عمومی را جلب کنم و مخاطبان زیادی پیدا کردم، کمدی در حال حاضر جایگاه اصلی را در کار بنده دارد و از خنده مردم لذت می برم، البته در اروپا شما این امکان را دارید تا با همه چیز شوخی کنید، شوخی سیاسی دینی جنسی اجتماعی ولی خب در ایران این دایره محدودتر میشود و خنداندن مردم سخت تر، با این حال خوشحالم که در حال حاضر مخاطب کلیپ های بنده اساتیدی چون اکبر عبدی هستند و دوستان زیادی مثل هومن حاجی عبدالهی و… را از طریق این فضا پیدا کرده ام و به این موضوع افتخار می کنم.
و کاراکتر ننه سیف الله، این شخصیت در ذهن و پیج شما چگونه متولد شد؟
ننه سیف الله هر چند با لهجه کاشانی اما نماد اکثر مادربزرگ ها و پیرزن های شیرین ایرانی است، در یکی از لایوها یکبار چادر سر کردم و نقش یک مادربزرگ را ایفا کردم و این لایو به شکل عجیبی وایرال شد و طرفدار پیدا کرد، از آن به بعد سعی کرده ام ریزه کاری های زیادی را به این شخصیت اضافه کنم و از حالت تیپ به شخصیت تبدیل شد و حتی خارج از ایران هم این شخصیت طرفدارهای زیادی دارد.
اما حرف حساب او در ویدئوهایش چیست؟
ویدئوی او نشاندهنده تلاش صادقپور برای تقلید از رفتارهای خانمها در محیطهای روزمره است. او از روسری به عنوان یکی از نمادهای زنانه استفاده میکند و با حرکات خاص صورت و لحن صحبت، شبیهسازی رفتارهای زنانه را انجام میدهد. اما آنچه که این ویدئو را متمایز میکند، حذف کلیشههای مرسوم از رفتارهای زنان است. صادقپور در این ویدئو از عشوههای اغراقآمیز و حرکات کلیشهای که معمولاً برای تمسخر رفتارهای زنانه استفاده میشود، پرهیز کرده و به جای آن، بر جنبههای طنزآمیز و شیرین این رفتارها تمرکز کرده است.
شوخیهای زنانه و نمک ریختنها
صادقپور در ویدئوهایش به سراغ شبیهسازی نمک ریختنها و شوخیهای زنانه رفته است. او با تغییر در حالت صورت و نحوه گفتار، به نوعی موفق شده است که این شوخیها را به شکلی طنزآمیز بازنمایی کند، بدون اینکه به سوی تمسخر حرکت کند. یکی از نقاط قوت این ویدئو، توانایی صادقپور در ایجاد توازن بین طنز و احترام به رفتارهای اجتماعی است. او توانسته است لحظات خندهدار و بامزهای خلق کند که هم جذاب باشد و هم به نوعی از کلیشههای جنسیتی فاصله بگیرد.
یک نمونه ناموفق در تلویزیون
صفحه تیویبان در توصیف یک نمونه ناموفق مینویسد: به عنوان مثال در بخش از برنامه "چارپایه"، کمدینها با ایفای نقش مادر شوهر، خواهر شوهر و عروس، نقش زنان را ایفا کردند و با توسل به کلیشههایی که درباره روابط آنها وجود دارد، سناریویی طراحی شد. در این موقعیت فرضی، عروس یک خانواده به مهمانی یکی از افراد فامیل میرود و با دیدن ظرفی در خانه میزبان، متوجه میشود خواهرشوهرش کادوی او را برای آنها هدیه برده است. در یک موقعیت دیگر مشکل عروس این بود که مادرشوهرش اجازه نمیداد او صندلی جلوی ماشین کنار همسرش بنشیند و یکی دیگر از موقعیتها نیز تنبل بودن یک عروس نشان داده شد.
هرچند که «چارپایه» میخواهد آموزنده باشد و در این نمایشها پیامهایی برای مخاطبان دارد، اما این نمایشهای کلیشهای و تقلید زنان توسط کمدینهای مرد، بامزه نیستند و هدف اصلی برنامه محقق نمیشود. در این شرایط عملکرد کمدینها نیز در برنامه موفق نیست. کمدینها ایده خاصی برای طنازی در نمایشها و چالشها ندارند. به عنوان مثال یوسف تیموری برای این که بامزه به نظر برسد، در نمایش مهمانی فامیل که پیشتر به آن اشاره کردیم، سراغ ایفای نقش یک خواهرشوهر چاق رفت و حالت صورتش را تغییر داد، اما نتیجه بامزه از آب درنیامد و حتی توهینآمیز بود.
کاری که وحیدرضا صادقپور در ویدئوهایش انجام داده، نشان از توانایی او در استفاده از طنز به عنوان ابزاری برای ایجاد محتوا بدون توهین به زنان دارد. همین امر باعث شده که محتوای او به عنوان نوعی "طنز محترم" شناخته شود و در فضای مجازی طرفداران زیادی پیدا کند.
نظر شما