واکنش جالب مدیرعامل صندوق هنر به گلایه‌های اکبر عبدی درباره حقوق بازنشستگان

در این خبر به واکنش مدیرعامل صندوق هنر به گلایه‌های اکبر عبدی درباره حقوق بازنشستگان پرداخته شده است.

واکنش جالب مدیرعامل صندوق هنر به گلایه‌های اکبر عبدی درباره حقوق بازنشستگان
صفحه اقتصاد -

اکبر عبدی لب به گلایه می‌گشاید و از حقوق پایین بازنشستگی‌اش می‌گوید؛ اعتراضات او سبب شد تا از صندوق اعتباری هنر سؤال کنیم آیا هنرمندانی که صاحبِ نشان درجه یک هنر هستند ۷ میلیون حقوق بازنشستگی می‌گیرند و ماجرا از چه قرار است.

مدتی است که اکبر عبدی، بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون، کمتر جلوی دوربین قرار می‌گیرد. آخرین کار او به سریال جدید منوچهر هادی برمی‌گردد که به زودی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. اما به‌هرحال، این بازیگر پرکار که در یک دهه گذشته فعال بوده، این روزها کمتر فعالیت می‌کند و بیشتر نظرات و صحبت‌های خود را در ویدئوهای مجازی بیان می‌کند.

بازیگر آثار مشهوری چون «اجاره‌نشین‌ها»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «اخراجی‌ها» در ویدئویی که چند ساعتی است در فضای‌مجازی دست به دست می‌شود، می‌گوید: «با حقوق نزدیک ۷ میلیون تومان (۶ و خورده‌ای) بازنشسته شدم؛ مردن از این بهتر است. آدم بازنشسته، خرجش بیشتر است. دخترم می‌رود از بیمه هزینه درمانم را دریافت کند، می‌گویند آقای عبدی که نیاز ندارد.» این جملات چند ساعتی است که فضای مجازی را تحت‌تأثیر قرار داده و سؤالی که بسیاری از کاربران و مخاطبان مطرح می‌کنند، این است که چرا اکبر عبدی و امثال او باید چنین حقوق‌هایی را دریافت کنند.

در پیگیری ما از صندوق اعتباری هنر، سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل این صندوق، در گفت‌وگویی تأکید کرد: «امروز ویدئو را دیدم و با آقای عبدی تماس گرفتم تا هماهنگی لازم را انجام دهم و مشکلات را بررسی کنیم. متوجه شدیم که ایشان خارج از کشورند و به محض اینکه برگردند، دعوتشان می‌کنیم و تا جایی که بتوانیم، در خدمتشان خواهیم بود.»

وی ادامه داد: «حرف‌های آقای عبدی در خصوص ۴۵ سال فعالیت هنری و بازیگری کاملاً درست است. با این همه سابقه و تلاش، جا دارد حمایت‌های بیشتری شامل حال ایشان و دیگر هنرمندان صاحب نشان درجه یک هنری شود. اما این همه ماجرا نیست.»

پوراحمدی به موضوع مهمی درباره حقوق بازنشستگی هنرمندان اشاره کرد و گفت: «آقای عبدی عضو صندوق اعتباری هنر هستند و به عنوان فردی دارای درجه یک هنر و پیشکسوت، شامل طرح‌های حمایتی ما می‌شوند. از جمله این طرح‌ها، بیمه تکمیلی رایگان برای خود ایشان و خانواده‌شان است. همچنین، افراد دارای درجه یک هنر از طرح تکریم بهره‌مند می‌شوند که ماهانه مبلغی به حسابشان واریز می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «صندوق اعتباری هنر به نمایندگی از دولت، به هنرمندانی که از مسیر صندوق بیمه تأمین اجتماعی خود را واریز می‌کنند، عمده درصد حق بیمه تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کند. در واقع، بیمه مشاغل آزاد که معمولاً درصدی کمتر از بیمه اجباری دارد، اینجا به صورت خویش‌فرما محاسبه می‌شود. افرادی که از طریق صندوق بیمه می‌شوند، ۱۰ درصد حق بیمه را صندوق پرداخت می‌کند، که معادل ۶۰ درصد هزینه کل است.»

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با تأکید بر نکته‌ای مهم گفت: «وقتی هنرمند از مسیر صندوق به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شود، ۱۰ درصد را صندوق و مابه‌التفاوت را هنرمند واریز می‌کند. اما اکثر هنرمندان به دلیل ناآگاهی، حداقل مزد مبنا را انتخاب می‌کنند که همین موضوع منجر به حقوق بازنشستگی حدود ۷ میلیون تومان برای آقای عبدی می‌شود. اگر هنرمندان حداکثر مزد مبنا را انتخاب کنند، طبیعتاً حق بازنشستگی بالاتری خواهند داشت.»

وی در پایان به وضعیت جسمانی جمشید هاشم‌پور و فرامرز صدیقی و رسیدگی به هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: «صندوق اعتباری هنر به عنوان نهاد وابسته به دولت، به حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر متعهد است. بسیاری از هنرمندان به طرق مختلف تحت حمایت ما قرار دارند. درباره آقای جمشید هاشم‌پور، خوشبختانه او در حال بهبودی است. اما آقای صدیقی به دنیای هنر و مسائل دیگر فاصله گرفته‌اند و چند بار که خواستیم با ایشان ارتباط بگیریم، تمایل نداشتند.»

پیشنهاد سردبیر

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد