جدول قطعی برق استان ها فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۴ + برنامه قطعی برق یکشنبه
جدول قطعی برق استان ها فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۴ و برنامه قطعی برق یکشنبه را در این خبر بخوانید.

قطعی برق احتمالی استان ها فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ را در ادامه این مطلب بخوانید.
جدول قطعی برق استان ها یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴
شرکت توزیع برق استان ها نسبت به احتمال وقوع خاموشیهای برنامهریزیشده در روز یکشنبه نوزدهم مردادماه هشدار داده اند. با توجه به اوج بیسابقه مصرف برق در فصل گرم سال، احتمال اعمال قطعیهای کنترلشده در ساعات اوج مصرف وجود دارد.
جهت اطلاع از خاموشی برق روی لینک زیر کلیک کنید؛
جدول قطعی برق استان ها و شهرستان ها روز یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴
نام استان |
لینک شرکت توزیع برق |
لینک اعلام خاموشی ها |
---|---|---|
آذربایجان شرقی |
||
آذربایجان غربی |
||
اردبیل |
||
اصفهان |
||
البرز |
||
ایلام |
||
بوشهر |
||
تهران |
||
چهارمحال و بختیاری |
||
خراسان جنوبی |
||
خراسان رضوی |
http://khadamat.kedc.ir:۸۲۸۲/electronic_service/ui/static_form/ |
|
خراسان شمالی |
||
خوزستان |
||
زنجان |
||
سمنان |
||
سیستان و بلوچستان |
||
فارس |
||
قزوین |
||
قم |
||
کردستان |
||
کرمان |
||
کرمانشاه |
||
کهگیلویه و بویراحمد |
||
گیلان |
||
گلستان |
||
لرستان |
||
مازندران |
||
مرکزی |
||
هرمزگان |
||
همدان |
||
یزد |
بر اساس پیشبینیهای انجامشده، بیشترین احتمال خاموشی در بازههای ظهر تا عصر و ساعات ابتدایی شب وجود دارد. به منظور جلوگیری از فشار مضاعف بر شبکه توزیع، توصیه میشود شهروندان از استفاده همزمان دستگاههای پرمصرف مانند کولرهای گازی، آبگرمکنهای برقی و سایر لوازم پرتوان خودداری کنند.
اطلاعات دقیقتر درباره زمانبندی احتمالی خاموشی در هر منطقه از طریق سایت رسمی شرکت توزیع برق استان قابل دسترسی است. همراهی هوشمندانه مردم در مدیریت مصرف انرژی، نقشی اساسی در کاهش قطعیها و حفظ ثبات شبکه برق خواهد داشت.
اوج تقاضای مصرف برق به ۷۷ هزار مگاوات رسید
اوج تقاضای مصرف برق در هفته بیست و یکم سال ۱۴۰۴ به ۷۷۳۳۰ مگاوات رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳ درصد کاهش یافت.
بنا بر اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، بیشینه تقاضای مصرف برق کشور در هفته بیست و یکم سال ۱۴۰۴ در روز سه شنبه (چهاردهم مرداد ماه) به ۷۷۳۳۰ مگاوات رسید. لازم به توضیح است این میزان مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۷۹۷۰۷ مگاوات بوده است که در سال جاری ۳ درصد کاهش یافته است.
اضافه میگردد؛ میزان تقاضای مصرف انرژی برق در طول روز اشاره شده، ۱.۶۴۲.۸۴۱ مگاواتساعت بوده است که نسبت به روز مشابه سال قبل، ۱.۵ درصد افزایش را نشان میدهد.
همچنین افزایش تقاضای انرژی برق از ابتدای سال جاری تا کنون، ۳.۹۸ درصد گزارش شده است.
بر اساس این گزارش، میانگین دمای وزنی کشور در روز مذکور، ۳۲.۷۹ درجه سانتی گراد بوده است که نسبت به روز مشابه سال قبل، ۰.۲۴ درجه کاهش نشان میدهد.
لازم به توضیح است، بیشترین افزایش مصرف انرژی شرکتهای برق منطقهای از ابتدای سال تاکنون، به ترتیب مربوط به شرکتهای برق منطقهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، غرب و آذربایجان بوده است.
همچنین بیشترین افزایش متوسط دمایی شرکتهای برق منطقهای از ابتدای سال تا کنون، به ترتیب مربوط به شرکتهای برق منطقهای خراسان، کرمان، سمنان و یزد بوده است.
آیا مقصر اصلی قطع برق، بیت کوین است؟
بیتکوین و خاموشیهای تابستانهای ایران دیگر فقط با گرما و شرجی شناخته نمیشوند؛ خاموشیهای مکرر برق، زندگی روزمره میلیونها نفر را مختل کرده است. از نانواییهای سنتی که خمیرگیرشان از کار میافتد تا بیمارستانهایی که در تاریکی فرو میروند، انگشت اتهام به سمت یک متهم غیرمنتظره نشانه رفته: استخراج بیتکوین. اما آیا واقعاً ماینرهای بیتکوین مقصر اصلی خاموشیها هستند؟ یا این فقط بهانهای است برای پنهان کردن مشکلات بزرگتر؟
سایت تابناک نوشت: حتی در اخبار غیررسمی گفته می شود برخی سفارتخانه های خارجی در تهران قبض های برق نجومی دارند، حتی رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان که برخی آن را به استخراج بیت کوین در سفارتخانه منتسب می کنند.
طبق گزارش دانشگاه کمبریج، در سال ۲۰۲۱، ماینینگ بیتکوین در جهان بیش از ۱۲۱ تراواتساعت برق مصرف کرد، یعنی بیشتر از کل مصرف برق کشوری مثل آرژانتین! اما در ایران، این اعداد چه معنایی دارند؟
تخمین زده میشود که ماینرهای مجاز و غیرمجاز در ایران حدود ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرف میکنند، در حالی که ناترازی برق کشور در تابستان ۱۴۰۴ به ۲۰،۰۰۰ تا ۲۷،۰۰۰ مگاوات رسیده است. این یعنی ماینینگ، حتی در بدترین حالت، تنها ۵ تا ۱۰ درصد از مشکل ناترازی را تشکیل میدهد.
حتی در اخبار غیررسمی گفته می شود برخی سفارتخانه های خارجی در تهران قبض های برق نجومی دارند، حتی رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان که برخی آن را به استخراج بیت کوین در سفارتخانه منتسب می کنند.
برای درک بهتر، فرض کنید یک دستگاه ماینر Antminer S۱۹ Pro با مصرف ۳.۲۵ کیلوواتساعت، ۲۴ ساعت در روز کار کند. این دستگاه بهتنهایی در ماه حدود ۲،۳۴۰ کیلوواتساعت برق مصرف میکند، معادل مصرف یک خانوار متوسط ایرانی در یک سال!
ظرفیت اسمی تولید برق در ایران حدود ۹۲,۰۰۰ مگاوات و ظرفیت واقعی حدود ۶۵,۰۰۰ مگاوات است، در حالی که تقاضا در زمان اوج مصرف گاهی از این میزان فراتر میرود.
حالا تصور کنید صدها یا هزاران دستگاه مشابه در سولههای مخفی یا حتی خانهها روشن باشند. اما آیا این مصرف، بهتنهایی میتواند شبکه برق ایران را به زانو درآورد؟ پاسخ خیر است.
عوامل بزرگتری مثل فرسودگی زیرساختها، تلفات ۶،۰۰۰ مگاواتی در شبکه توزیع، و کمبود سوخت نیروگاهها نقش اصلی را بازی میکنند.
سود کلان، اما برای چه کسی؟ استخراج بیتکوین در ایران به دلیل برق ارزان، بهشتی برای ماینرها تلقی میشود. ایران با تعرفه برق ۲۷۰ تومان به ازای هر کیلوواتساعت، ارزانترین برق جهان را دارد.
برای مثال، اگر یک بیتکوین با مصرف ۱۴۳ مگاواتساعت (تخمین واقعیتر نسبت به ادعای ۱،۰۰۰ مگاواتساعت) استخراج شود، هزینه برق آن با تعرفه صنعتی (حدود ۲،۵۳۰ تومان به ازای کیلوواتساعت) حدود ۳۶۱ میلیون تومان میشود. در مقابل، با قیمت بیتکوین ۶۰،۰۰۰ دلار (حدود ۳.۰۸ میلیارد تومان با نرخ دلار ۵۱،۳۵۰ تومان)، سود خام حدود ۲.۷ میلیارد تومان است. این یعنی بازگشت سرمایه در کمتر از ۱۲ ماه برای یک دستگاه پیشرفته مثل Antminer S۱۹ XP ممکن است، نه ۲۲ ماه که در متن اولیه ادعا شده بود.
اما این سود کلان به جیب چه کسانی میرود؟ گزارشها نشان میدهند که برندگان بزرگ کسان دیگری هستند: مزارع بزرگ ماینینگ... در حالی که پارساهای سادهلوح در گوشهوکنار ایران با ماینرهای خانگی رویای ثروت میبینند، مزارع بزرگ با دسترسی به برق یارانهای، بخش عمده سود را درو میکنند.
تجربه جهانی نشان میدهد که ماینینگ میتواند محرک توسعه انرژیهای تجدیدپذیر باشد. برای مثال، در سوئد، شرکت Genesis Digital Assets یک مرکز ماینینگ با ۱،۹۰۰ دستگاه راهاندازی کرده که کاملاً با انرژی تجدیدپذیر کار میکند. در ایران نیز، انجمن بلاکچین پیشنهاد داده که ماینرها به جای مصرف برق شبکه، نیروگاههای خورشیدی یا بادی احداث کنند. این نهتنها فشار بر شبکه را کاهش میدهد، بلکه میتواند شغل ایجاد کند و درآمد دلاری برای کشور بیاورد.
از سوی دیگر، برخوردهای سختگیرانه مثل قطع برق ماینرهای مجاز در تابستان ۱۴۰۴ یا جریمههای سنگین برای ماینرهای غیرمجاز، بدون ارائه راهکارهای جایگزین، فرصتهای اقتصادی را از بین برده است. راهکارهایی مثل تعرفههای پلکانی، استفاده از تایمرهای هوشمند برای ماینینگ در ساعات غیرپیک، و تشویق به استفاده از انرژیهای سبز میتواند تعادل را به این صنعت بازگرداند.
حقیقت پشت تاریکی خاموشیهای ایران نتیجه ترکیبی از زیرساختهای فرسوده، مدیریت ناکارآمد، و مصرف بیرویه است. بیتکوین و ماینینگ، اگرچه بخشی از مشکل هستند، اما مقصر اصلی نیستند. با سیاستگذاری هوشمند، این صنعت میتواند از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شود.
تامین برق برای برقی سازی راه آهن ایران/ برق راه آهن برقی، بار قابل توجهی بر شبکه برق کشور نیست
توسعه تدریجی برقی سازی راه آهن در ایران به معنای افزایش تدریجی تقاضای برق است و از طرف دیگر قرار نیست میزان برق تولیدی در کشور در عدد فعلی فریز بماند و آن هم افزایش می یابد بنابراین تامین برق برای راه آهن برقی، بار قابل توجهی بر شبکه برق کشور نیست.
مطالعات امکان سنجی برقی کردن راه آهن ایران به دهه پنجاه بر میگ ردد اما این پروژه هنوز هم به مرحله اجرا نرسیده است. این مطالعات گاهی برای مسیر های خاصی بوده ( تهران – خرمشهر ، بافق- بندر عباس، تهران - مشهد ) و گاهی کل خطوط را شامل می شده ( از جمله مطالعات مرکز تحقیقات راه آهن و دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت و مطالعات مشاورین مختلف) .
از آنجا که برقی سازی نه یک الزام و ضرورت بلکه یک انتخاب است و با توجه به چالش های پیش رو از جمله :
هزینه های شیفت از سیستم دیزل الکتریک به سیستم تمام برقی ( اعم از سرمایه گذاری در زیر ساخت، هزینه نگه داری زیر ساخت( شبکه بالاسری علاوه بر خط و ابنیه )، تامین ناوگان برقی، سیستم نگه داری ناوگان و تامین انرژی قطار و . . )
نحوه تامین مالی این پروژه
اولویت بندی و فاز بندی اجرای پروژه
نرخ برگشت سرمایه گذاری در این پروژه
باید توجیهات و استدلال های قوی و دلایل کافی برای صرف چنین هزینه ها روی میز تصمیم گیران گذاشته شود. بدیهی ست انجام محاسبات دقیق کمی و محاسبه نرخ برگشت داخلی ( IRR ) و رسیدن به قیمت تمام شده پروژه بازای هر مسافر ( یا بازای هر کانتینر) باید به مشاور ذیصلاح و واجد شرایط سپرده شود. گرچه چندین بار مطالعه برقی کردن انجام شده، اما همه این مطالعات به دلیل گذشت زمان و تغییر شرایط ( به خصوص شرایط مالی) برای کاربست امروز قطعاً نیاز به بازنگری دارند.
با توجه به محدودیت منابع، بدیهی ست که پروژه برقی کردن نمی تواند در کل شبکه اجرا شود و لذا اولویت بندی اجرای پروژه ( بر اساس انبوهی و سهم ریل از حمل بار و مسافر و گلوگاه های ترافیکی شبکه ریلی ) نیز باید از مشاور مطالبه شود.
در این شرایط و در غیاب یک مشاوره قوی، در این سلسله یادداشت ها تلاش شده ویژگی های عنوان شده برای برقی سازی در ترازوی علمی ارزیابی شوند. هر بار یک جنبه از برقی سازی به صورت یک موضوع مورد بحث قرار می گیرد و انشالله به فرایند تصمیم گیری کمک خواهد کرد.
موضوع اول به مقایسه راندمان در دو سیستم، موضوع دوم به نسبت توان به وزن لوکوموتیوها، موضوع سوم به مزیت لوکوموتیو برقی در گلوگاه های ترافیکی،موضوع چهارم به اولویت بندی برقی سازی، موضوع پنجم به مقایسه آلایندگی دو سیستم با توجه به شرایط ایران و موضوع ششم سهولت و قیمت تعمیرات و نگه داری لوکوموتیو ها را با هم مقایسه کرد که همگی در آرشیو " تین نیوز " در دسترس هستند.
موضوع هفتم: تامین برق برای برقی سازی
برخی نگران هستند که با برقی کردن راه آهن ، فشار مضاعفی بر تقاضای برق بوجود آید و وزارت نیرو از تامین آن عاجز بماند.در این رابطه باید توجه کرد که در سال های اخیر، مصرف گازوئیل در راه آهن ایران تقریباً 500 میلیون لیتر در سال بوده است. اگر به فرض محال همه له کوموتیوها یک شبه برقی شوند و ارزش حرارتی گازوئیل معادل 9.2 کیلو وات ساعت بر لیتر باشد برای جایگزینی برق به جای گازوئیل که همان مقدار انرژی را تولید کند و راندمان آن 20 درصد بیش از لوکوموتیو دیزل باشد (مطابق بر آورد انجام شده در موضوع اول)، برق مورد نیاز کمتر از 400 مگاوات خواهد بود. مقایسه این عدد با 92 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق کشور بسیار ناچیز است.
واقعیت اینست که:
اولاً) ضرورتی برای برقی سازی همه خطوط آهن کشور وجود ندارد.
دوما") برقی کردن خطوط راه آهن در یک فرایند تدریجی انجام می شود و یک شبه محال است و لذا میزان توان مورد نیاز عملاً خیلی کمتر از عدد مذکور در بالا خواهد بود.
سوماً) توسعه تدریجی برقی سازی به معنای افزایش تدریجی تقاضای برق ناشی از برقی سازی است و از طرف دیگر قرار نیست میزان برق تولیدی در کشور در عدد فعلی فریز بماند و آن هم افزایش می یابد.
جمع بندی : تامین برق برای راه آهن برقی، بار قابل توجهی بر شبکه برق کشور نیست.
نظر شما