دکتر انصاری نیک در دیدار با کارکنان واحد منابع انسانی :

انتخاب افراد باید مبتنی بر شایسته سالاری و بی‌طرفی باشد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندرامام به مناسبت روز ملی منابع انسانی با کارکنان این واحد دیدار و سیاست‌های سازمان در حوزه منابع انسانی و دوره بندرامام نوین را تشریح کرد.

انتخاب افراد باید مبتنی بر شایسته سالاری و بی‌طرفی باشد
صفحه اقتصاد -

دکتر انصاری نیک همزمان با روز ملی منابع انسانی با کارکنان شاغل در این اداره دیدار و این روز ملی را گرامی‌داشت.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی بندرامام، در این دیدار، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندرامام ضمن تبریک روز منابع انسانی، تلاش هایی صورت گرفته در بخش سرمایه های انسانی را ارزشمند توصیف کرد و گفت: «گرامیداشت این روز برای ما بسیار مهم، ارزشمند و درس آموز است. امروز در واقع روز سرمایه های انسانی و سرمایه های معنوی شرکت است. امروز اینجا جمع شده ایم تا این روز را گرامی بداریم.»

دکتر انصاری نیک در ادامه با اشاره به تاریخ شرکت پتروشیمی بندرامام در نیم قرن گذشته افزود: «برای صحبت درباره مسائل سازمان ابتدا باید خود سازمان را بشناسیم . وقتی می خواهیم مساله نیروی انسانی را بررسی کنیم، باید در سطح سازمان بررسی شود. سازمان بندر امام مثل همه سازمان ها پدیده هایی فرهنگی و تاریخمند هستند یعنی از تاریخ و گذشته تاثیر می گیرند. اگر بخواهیم درباره مسائل بندر امام صحبت کنیم باید ببینیم بندر امام چه بوده و چه شده است؟ که در اینجا به گذشته مروری میشود. بندر امام شرکتی بود که ژاپنی ها همراه با ایرانی ها آن را پایه گذاری کرده اند. ما پنجاهمین سالگرد این شرکت را طی کرده ایم. در زمان پروژه نظم خوبی وجود داشت اما با رخداد انقلاب اسلامی و جنگ، کار متوقف شد و بعد از جنگ دوره بازسازی را داشتیم و مجموعه ای ترکیبی از افراد مختلف دعوت شدند و هم شرکت های خارجی بودند و هم شرکت های ایرانی بودند. از پتروشیمی های قدیمی تر مانند پتروشیمی آبادان و شیراز و پالایشگاهها بودند. این مجموعه ها کمک کردند و بعد ها نسلی جدیدی از آدم های بعد از انقلاب با فرآیند های جدید گزینشی و استخدامی بر سر کار آمدند. خود من هم از این دسته هستم، ما آزمون دادیم و جذب پتروشیمی بندر امام شدیم. نکته این است که در آن آدم ها و فرهنگ های مختلفی پتروشیمی بندر امام را ساختند و به این مجموعه شکل دادند.»

وی در ادامه بررسی تاریخ شرکت پتروشیمی بندرامام تصریح کرد: «این وضعیت بر یادگیری بندر امام، بر ساختار بندر امام، بر آموزش و توسعه پتروشیمی بندر امام و سازمان تاثیر گذاشت. این جنبه های فرهنگی و تاریخی امروز که ما در خدمت شما هستیم از گذشته با ما همراه شده است.

اتفاقات دیگری هم رخ داد، پتروشیمی بندر امام دولتی بود و در فرآیند خصوصی سازی به شرکت گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد که سابقه بندرامام از این مجموعه بیشتر بود.

مطلب دیگر این بود که وقتی بندر امام از دولتی نفتی به خصولتی واگذار شد، فرآیند نفتی بودن در بحث نیروی انسانی عوض شد. یعنی وقتی کسی مدیر منابع انسانی بندر امام می شود باید تمام این رگه ها ها و سوابق متمایز فرهنگی در بافت نیروی انسانی را بشناسد تا بدانید آدم ها درباره چه چیزی صحبت می کنند؟! اگر می خواهید مسائل نیروی انسانی بندر امام را حل کنید و برای بندر امام برنامه داشته باشید و تحول و جهش ایجاد کنید باید تاریخ بندر امام را بدانید.»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندرامام در میان کارکنان واحد منابع انسانی خاطرنشان کرد: «ما از نفتی به سمت تامین اجتماعی رفتیم و سهم نفتی ها هر ۵ سالی افتی قابل توجه دارد و نیرو های نفتی می روند و نیروهای جدید واردمی شود، مدت معین و مدت موقت و جاری و پیمانی و پروژه ای و… این ها می شود چند فرهنگی، زیرا خود شما این فرهنگ را تولید می کنید. زیرا با آدم ها و روش های جدید برخورد می کنید. آدم ها را با معیار های متفاوتی می سنجید. یک عده موقت و یک عده معین و یک عده هلدینگی هستند. یک عده پروژه ای و عده ای پروژه ای جاری و عده ای پروژه ای روز مزد هستند. این رگه ها باعث چند قومیتی سازمانی می شود. مدیران منابع انسانی بندر امام باید به این مسائل پیچیده چند وجهی آگاهی داشته باشند و برای این ها برنامه ریزی شود. اگر می خواهید آموزش بدهید باید با آگاهی به این مسائل آموزش بدهید.»

دکتر انصاری نیک در سخنان خود به مناسبت روز ملی منابع انسانی تصریح کرد: «اتفاق دیگر در بندر امام، سن و کهنگی مجتمع بود. این موارد، مسائل زیادی ایجاد می کند، سازمان ما سازمانی مسن است این یعنی چه؟! معنای و تحلیل زیادی دارد. ما اداره ای به عنوان مطالعات نیروی انسانی داریم یا واحد پژوهش های منابع انسانی داریم. باید پرسید پدیده مسن شدن در بندر امام چه اندازه بر فرهنگ سازمان ، رفتار سازمان و کارکرد سازمان اثر می گذارد؟ چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ اتفاقات زیادی رخ می دهد. اولین اثر خروج است. عده ای به نقطه بازنشستگی می رسند.

وقتی بازنشسته و می روند تجربه و دانش را با خود می برند. فرهنگ کار و دیسیپلین گذشته را میبرند ، چطور می خواهید این ها را جایگزین کنید باید از قبل برنامه ریزی کنید و فرهنگ جدید و کارآمد سازمانی، دانش و بینش و نگرش جدید را جایگزین کنید. باید کار های جدیدی انجام داد تا بتوان آدم های جدیدی را جایگزین کرد. چگونگی جایگزین کردن یعنی الزام به مطالعه کردن.»

نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی بندرامام افزود: «افراد باید احساس کنند در هدف های سازمان، هدف های خودشان هم محقق می شود و زندگیشان هم خوب و رضایت بخش است و به آن ها خوش می گذرد. کیفیت زندگی آدم ها تابع کیفیت سازمان است. کیفیت زندگی شما و کیفیت سازمان به هم مرتبط است. مدیریت منابع انسانی چنین نقشی دارد مطالعات منابع انسانی چنین نقشی دارد. قبلا رانندگان اتوبوس‌های آسیا با افتخار می گفتند من در ایران ژاپن کار می کنم و از این کار بسیار لذت می بردند. بسیاری از شما ها با مدرک مهندسی یا با دکتری وارد بندر امام نشده اید ۵۰ درصد کارکنان این طور نیستند و با دیپلم آمده امد و امروز دکتر هستید ولی خشنود نیستید. بسیاری از ما زمانی که استخدام شدیم پول حقوق چهار یا شش ماهمان می شد یک یخچال، قسطی یخچال می خریدیم و بسیار خوشحال بودیم. امروز بعضی از شما ها با نصف حقوقتان می توانید یک یخچال بخرید ولی خشنود نیستید، می گویید زندگی سخت است تغییرات و تحولاتی رخ داده است. جهانبینی ما عوض شده و سازمان و محیط سازمان را جور دیگری می بینیم . تغییر نگرش باعث شده رضایت شغلی ما کم شود. کار منابع انسانی کار روی این نگرش ها است. باید سعی کنید سطح تعهد سازمان را بالا ببرید. دستمزدی که گرفته می شود بابت کار است . باید در کاری که انجام می شود تعهد داشته باشیم. بالا رفتن سطح تعهد انسانی به سازمان با رفتار ما و نوع آموزش ما بالا می رود.»

دکتر انصاری نیک در ادامه صحبت‌های خود در میان کارکنان واحد منابع انسانی افزود: «یک سرپرست می تواند با نگرش ها و رفتار منفی خود یک بخش از دپارتمان سازمان را سیاه کند. یک سرپرست پر انرژی و شاکر نیز می تواند شرایط را به شکل مثبتی تغییر دهد. رییس بسیار مهم است. اینکه چه معلمی و چه آموزشی برایشان بگذاریم مهم است. باید در این سازمان روی افراد کار کنید از علم سازمانی و علم رفتار سازمانی استفاده کنید تا از محیط کارشان لذت ببرند و خوشحال باشند، رضایت مندی داشته باشند و تعهد سازمانی بالا برود، باید همه برای اهداف سازمان کار کنند و اختلاف نباشد. باید بدانیم که همه نقص ها و توانمندی هایی داریم. نباید فکر کنیم یک فرد ایده آل پیدا می شود که در راس این دپارتمان قرار بگیرد.»

ایشان کار و مسئولیت منابع انسانی را بسیار سخت و پیچیده خواند و ادامه داد: «مدیران شرکت روی شکل دهی افکار عمومی شرکت تاثیر زیادی می گذارند. باید روی تعهد افراد و جهت دهی به سمت اهداف سازمان کار کنید. باید در تیم سازی حرکت مثبت داشته باشید. علوم انسانی موضوعی پیچیده است و تبدیل کردن فکر و نظریه انسانی به عمل کار آسانی نیست. حتما اگر تلاش کنیم نتیجه خواهیم دید. خداوند در قرآن می فرماید: اگر ذره ای هم تلاش کنید حتما نتیجه اش را خواهید دید. شعار ما، تلاش، تعهد و تخصص است. تلاش بسیار مهم است و همان جایی است که منشا خیر و برکت خواهد بود. اگر حرکت نکنید حتی اگر آدم خوبی هم باشید کار به جایی نخواهید برد. اگر متخصص باشید ولی تعهد نداشته باشید هیچ فایده ای ندارد. اگر تجربه داشته باشید ولی تعهد نداشته باشد از تجربه اش برای سلامت سازمان استفاده نخواهد کرد. کار و مسئولیت منابع انسانی بسیار سخت و پیچیده است.»

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندرامام ادامه داد: «اصل پیتر جزو مصداق هایی است که لازم است در بندر امام به آن توجه زیادی شود. ما سازمانی هستیم که سن سازمان بالا رفته است و ساختار سازمان محدود است و مطالبات کارکنان سازمان در این ساختار برای ارتقاء بالا است. اصل پیتر می گوید یک کارمند همچنان برای کار در رده های بالاتر ترفیع دریافت می کند تا جاییکه به سطحی از بی کفایتی می رسد. به بیان ساده هر چه یک فرد از نردبان سلسله مراتب بالاتر می رود احتمال شکست او در موقعیت جدید بیشتر می شود. خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از افتادن کارمندان در اصل پیتر وجود دارد که همان توانمندسازی کارکنان و مدیران است »

که باید برای آن برنامه ریزی کرد و این مطالبه من از مدیریت سرمایه انسانی است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان