واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین حقیقت دارد؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به طرح شایعه‌هایی درباره واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در فضای مجازی، این اخبار را بی‌اساس و دروغ خواند و گفت: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارد که ظرفیت کل مخازن ذخیره‌سازی ما به این مقدار نمی‌رسد.

 واردات روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین حقیقت دارد؟
صفحه اقتصاد -

جلیل سالاری در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: دستگاه‌های شایعه‌پراکنی فضای مجازی به‌طور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام می‌کنند که در این باره لازم است اهالی فن و کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه کل مخازن ذخیره‌سازی ما پاسخگوی این مقدار واردات بنزین نیست، تأکید کرد: این موضوع در حالی است که ما روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم، پس چگونه می‌توانیم این حجم بنزین را ذخیره‌ کنیم، بنابراین اطلاعاتی که در فضای مجازی در حوزه بنزین، مصرف سوخت، قیمت و سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی مطرح می‌شود، بیشتر نادرست است و اطلاعات صحیح باید از مجموعه‌های کارشناسی دریافت شود و به این اطلاعات نادرست توجه نکرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را دیگر نمی‌توان با نظام کارمزدی اداره کرد و ما به سمت توسعه‌ای شدن این شرکت، اصلاح ساختار و اصلاح اساسنامه در حال حرکت هستیم.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باید از فهرست واگذاری خارج شود

سالاری با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نباید در فهرست واگذاری قرار گیرد، بیان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رکن اساسی مجموعه است که بدون کارشناسی در فهرست واگذاری قرار گرفته و اقدام‌های توسعه‌ای آن متوقف شده است. در حال مطالعه و پیگیری هستیم که از فهرست واگذاری خارج شود.

وی افزود: اگر بخواهیم مصرف سالانه ۴۳ میلیارد لیتر بنزین را تأمین کنیم، بی‌شک به ذخیره‌سازی‌های راهبردی نیاز است و الگوی حمل نیز باید تغییر کند، همچنین توسعه زیرساخت‌های شبکه خطوط و توسعه پالایشگاهی نیاز است و طبق قانون هوای پاک نیز باید این زیرساخت‌ها در کنار مدیریت مصرف تحقق یابد.

مصرف ۶۹ درصد سوخت در بخش حمل‌ونقل شخصی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: آمار ۶۹ درصدی مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل خودروهای شخصی نشان می‌دهد در حوزه حمل‌ونقل عمومی اقدامی مؤثر انجام نشده است، همچنین ۲۰ درصد مصرف سوخت ما به موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود، از طرفی لازم است صنعت خودروسازی اصلاح شود و قرار نیست ما در کشور به‌دلیل این چالش‌ها سرمایه‌سوزی کنیم، بلکه باید سرمایه کشور در حوزه تکمیل زنجیره ارزش به‌کار گرفته شود.

سالاری افزود: بخشی از بنزین کشور که می‌تواند در یک زنجیره بزرگ اشتغال‌زایی و شرکت‌های دانش‌بنیان به مصرف برسد، اکنون در حوزه سوخت به مصرف می‌رسد و عدد مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز، عددی بسیار غیرمنطقی است که متأسفانه این اعداد در حوزه‌ سوخت‌های دیگر نیز بالاست.

وی با اشاره به توجه دولت سیزدهم به حوزه دیپلماسی انرژی و فراسرزمینی گفت: در مجموعه پالایشگاه‌های کشور اقدام‌های مؤثری در بخش محیط زیست، جمع‌آوری گازهای مشعل، کیفی‌سازی فرآورده‌ها، طرح‌های دانش‌بنیان‌ و بومی‌سازی دانش فنی واحدهای تحت لیسانس انجام شده است و امروز افزون بر این موارد، به حوزه صدور خدمات فنی - مهندسی در صنایع پالایشی نیز ورود کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت با قدردانی از عمکرد سخت‌کوشانه و موفقیت‌آمیز مجموعه کارکنان و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای پشت سر گذاشتن بحران‌های مستمر و سوخت‌رسانی‌های ویژه، بر لزوم توجه به هماهنگی بین عملیات ستاد و مناطق تأکید کرد و افزود: ساختار نباید متصل به یک فرد باشد و باید اختیارات تفویض شود. مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در خاکریز اول عملیات تأمین و توزیع فرآورده هستند که باید در اصلاح ساختار و تأمین منابع و توسعه مورد حمایت قرار بگیرند.

به گزارش شانا، آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صبح امروز با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل جدید این شرکت و جمعی از مدیران و کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و نمایندگان بخش خصوصی فعال در حوزه تأمین و توزیع سوخت برگزار شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه