سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران

خط مقدم سوخت رسانی را بیشتر ببینیم

بی شک حضور میلیون ها زائر از اقصا نقاط جهان در این اجتماع مذهبی برای ابراز ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) که هر سال هم عظیم تر و باشکوه تر از سال قبل برپا می شود، ره آورد این راهپیمایی است. نهادهای دولتی و بسیاری از دستگاه های اجرایی از ماه ها پیش تمام عزم خود را جزم کرده تا زیرساخت ها و امکانات لازم را برای تشرف خیل عظیم عاشقان حسینی فراهم کنند.

خط مقدم  سوخت رسانی  را بیشتر ببینیم
صفحه اقتصاد -

به گواه بیشتر زائرانی که امسال در ایام اربعین به عراق سفر کردند، دولت سیزدهم با فراهم کردن تسهیلات ویژه، برای زائران سنگ تمام گذاشت و امسال برخلاف سال های گذشته، این امکان فراهم شد تا جمعیت زیادی بتوانند در این آوردگاه معنوی حضور به هم رسانند.  با همه این اوصاف، اما نباید از نقش خطیر و تاثیرگذار رسانه و خبر و همچنین ثبت و به تصویر کشیدن این حجم از همدلی، یکصدایی و وحدت رویه غافل ماند. بی شک جایگاه رسانه ها و میزان تاثیرگذاریشان در بازنمایی وقایع حماسی اربعین برجسته و بی بدیل است و گزاف نیست اگر بگوییم که تنها نقطه قوت تبیین اجتماع بزرگ اربعین، حضور گسترده رسانه هاست؛ موضوعی که محسن مومنی، مشاور مدیرعامل و سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به جنبه های مختلف این مولفه اشاره کرده و در ادامه ضمن بیان برخی فعالیت های شاخص شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به منظور تامین و توزیع مناسب و مطلوب سوخت  در این ایام، ابراز گلایه می کند از اینکه زحمات بی شائبه برخی دستگاه های متولی خدمت رسان به زائران حسینی از طریق برخی رسانه ها بدرستی پوشش داده نمی شود.

شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، اقدام های ارزشمندی را در ایام اربعین همسو با ماموریت های اصلی خود، یعنی صیانت از فراورده و توزیع مناسب آن در کشور، با هدف تامین بی وقفه و مستمر سوخت رسانی انجام داده که این مهم از ماه ها قبل با تلاش شبانه روزی کارکنان زحمتکش و خدوم مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و با ذخیره سازی مناسب انواع فراورده های سوختی مورد نیاز زائران، به ثمر نشسته است. افزون بر این دست از فعالیت ها در عرصه سوخت رسانی از سوی این شرکت ، اقدام مهم و ارزشمند دیگری در زمینه ثبت، ضبط، مستندسازی، انتشار و اطلاع رسانی ابعاد مختلف حماسه بزرگ و معنوی اربعین حسینی رقم خورده که می توان از آن به عنوان یک تجربه موفق در تاریخ فعالیت های روابط عمومی یاد کرد. اقدام هایی که با درک اهمیت موضوع حماسه اربعین، پابه پای کار جهادی کارکنان بخش های مختلف عملیاتی و منطبق با یک برنامه ریزی اصولی، مدون و سازماندهی شده، همچنین بهره گیری از ظرفیت های موجود در سطح ستاد و مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران شکل گرفت و دستاوردهای بس گرانمایه ای را به یادگار گذاشت که می تواند ره توشه خوبی برای سال های آتی باشد.

لزوم تغییر نگاه به عرصه سوخت رسانی

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، خواستار تغییر نوع نگاه به فعالیت های این شرکت شده و ضمن ابراز گلایه از عملکرد برخی دستگاه های متولی درباره برنامه ریزی برای سفرهای برون شهری در ایام تعطیل سال می گوید: اصولا مجموعه پالایشی کشور به دلیل ماهیت و ذات فعالیت هایشان که در تمام طول سال جاری و مستمر است، کمتر در دیدرس عموم مردم قرار دارد و همین مسأله دستمایه ای شده تا کارکرد و نحوه خدمات دهی این دست از فعالیت ها در تمامی حوزه های رسانه ای هم مغفول بماند. نوع نگاهی که هم اکنون بر پیکره شرکت ملی پخش فراورده های نفتی حاکم است، نگاه درستی نیست و نیازمند تغییر است.  گاه این گلایه از سوی کارکنان عنوان می شود که چرا رسانه ملی آنگونه که شایسته است، زحمات کارکنان این حوزه خدمت رسان را پوشش نمی دهد، در حالی که این مسأله در مورد سازمان های دیگر صدق نمی کند و دستاوردهای آنان از طریق محافل رسانه ای بازتاب داده می شود. این دیده نشدن  برای مجموعه خدمت رسانی چون شرکت ملی پخش و دیگر فعالان این حوزه که در گرما و سرمای طاقت فرسا سوخت مورد نیاز مردم را از دل کوه ها و گردنه های سخت گذر انتقال می دهند و با انواع مشکلات و سختی ها دست وپنجه نرم می کنند، خوشایند نیست و انگیزه برای تلاش و رسیدن به پیشرفت و موفقیت را از بین می برد. مومنی، مصداق بارز این مدعا را برپایی مراسم معنوی اربعین حسینی دانسته و عنوان می کند: نقش شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان خط مقدم سوخت رسانی به زائران غیرقابل انکار است؛ اما به دلیل نامهری برخی محافل رسانه ای، این خدمات عظیم و گسترده به تصویر کشیده نمی شود. دوستان و همکاران من در عرصه های اطلاع رسانی به این مسأله اذعان داشته باشند که ما همه سوار بر یک کشتی هستیم و یک هدف خاص و مشترک را دنبال می کنیم. بنابراین، این نوع نگاه و برخوردها، حداقل شایسته و بایسته چنین مراسم عظیم و پرشوری چون اربعین نمی تواند باشد.

روزهای سختی را می گذرانیم

وی از روزهای سخت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران می گوید که به دلیل ناترازی در امر تولید و مصرف بنزین بر آن چیره شده و می طلبد همه دستگاه های اجرایی، بویژه خودروسازان به امر مدیریت مصرف انرژی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ادامه می دهد: مواجهه با نوسانات شدید مصرف که گاه با سفرهای مقطعی حادث می شود و به اوج خود می رسد، به مراتب، سختی ها و چالش ها را دوچندان می کند که مدیریت چنین شرایطی با وجود برنامه ریزی های اصولی و کارآمد، باز هم سخت و دشوار است.

به واقع شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با روزهای سختی روبه روست. نامتوازنی در عرصه های مختلف کشور موج می زند و در این میان خودروسازها هم بی محابا دست به تولید خودروهای غیراستاندارد زده اند، بدون آنکه زیرساخت مشخصی را برای تولیدات خود فراهم کنند. از طرفی به ثمر رسیدن پروژه های پالایشگاهی هم در شرایط مطلوب و ایده آل، سه الی چهار سال زمان می برد و این کم و کاستی ها تنها شانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را خم کرده و مشقت های کار را برای ما دوچندان کرده است.

استقرار ۲۴ متخصص در امر اطلاع رسانی

ثبت و ضبط عملیات جهادی سوخت رسانی در ایام اربعین از جمله شاخصه هایی است که مومنی به آن اشاره می کند و انعکاس، شناساندن و نقش موثر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان یک نهاد خدمت رسان در حماسه اربعین را مهم ترین هدف روابط عمومی در این رویداد عظیم یاد می کند و اظهار می دارد: این مهم حاصل برنامه ریزی، سازماندهی و استقرار 24 نفر از متخصصان روابط عمومی در زمینه های کارگردانی، تدوین، فیلمبرداری،عکاسی، خبرنگاری و هماهنگی و پشتیبانی در قالب هفت گروه مستندساز در مناطق هفتگانه ایلام(مرز مهران)، اهواز(مرز چذابه)، آبادان(مرز شلمچه)، کرمانشاه(مرز خسروی)، کردستان(مرز باشماق)، میاندوآب(مرز تمرچین) و ارومیه(مرز بازرگان) بود که به ثمر نشست.

وی ساخت و انتشار بیش از یکهزار گزارش خبری با رعایت استاندارد تولید برنامه های تلویزیونی، 80 ساعت تصویربرداری از مناطق مرزی، 240 ساعت کارکرد به منظور تدوین و تولید محتوا، تهیه و انتشار بیش از 100 مورد خبر، تبلیغات محیطی و نصب بنر در مسیرهای منتهی به مرز، تولید و انتشار ویژه نامه، مدیریت محتوایی صوتی و تصویری مواکب و ... را از نمونه اقدام های شاخص روابط عمومی در بازه زمانی 20 روزه ایام اربعین برمی شمارد.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با توجه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مراسم اربعین که ایشان از این رویداد به عنوان بزرگ ترین اجتماع بشری در طول سال یاد می کنند، پوشش خبری این واقعه را مهم ارزیابی کرده و خواستار شکل گیری ستاد گسترده ای به نام قرارگاه رسانه ای اربعین می شود.

 مومنی اضافه می کند: جایگاه رسانه و روابط عمومی غالبا در این دست از بزنگاه های تاریخی است که خود را بیش از هر زمان دیگری نمایان می کند. به این منظور امسال برخلاف سال های گذشته، پوست اندازی خوبی در روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی انجام شد و نشان داد که نقش روابط عمومی در پوشش اخبار مهمی چون حماسه اربعین نباید منفعل باشد. سازماندهی، نظارت و هدایت سه رکن تاثیرگذار در نشر هر اخبار و رویدادی است که این سه مولفه در ایام اربعین امسال بخوبی در میان گروه رسانه ای این شرکت جاری و ساری بود.

ایفای مسؤولیت اجتماعی

وی می افزاید: افزون بر عملیات سوخت رسانی و همین طور فعالیت های رسانه ای برای تبیین هرچه باشکوه تر مراسم اربعین، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در زمینه ایفای مسؤولیت اجتماعی هم پیشگام بود و اقدام های قابل توجهی را به ثمر نشاند. مجهز کردن نمازخانه های جایگاه ها و برپایی مواکب در مناطق مرزی و معین برای رفع مشکلات و پذیرایی از زائران، نمونه بارزی از این دست اقدام ها بود. ناگفته نماند که مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با تمام امکاناتی که در اختیار داشت، به میدان آمد؛ هرچند کم و کاستی ها و نواقصی نیز در جریان این رویداد بود که منکر آن نیستیم؛ اما در عین همه سختی ها و مشقت ها سعی کردیم با رویکردی مهربانانه میزبان و همراه مردم عزیز کشورمان باشیم. امیدواریم که مورد قبول واقع شده باشد.

سرپرست روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ادامه می دهد: پایش و نظارت شبانه روزی عملیات توزیع فراورده در نقاط مرزی و سوخت رسانی و خدمات رسانی به زائران نیز از اقدام های درخور توجه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بود. با توجه به تبلیغات سوئی که در هفته های گذشته در مورد کارت های سوخت شخصی اتفاق افتاد، حساسیت بازرسی ها در مورد جایگاه های عرضه سوخت را دوچندان کرد. به همین منظور گروهی در مجموعه بسیج شرکت پالایش و پخش شکل گرفت. افرادی به عنوان بازرس های نامحسوس در سطح جایگاه ها مستقر بودند و از نزدیک فعالیت ها و عملیات عرضه سوخت را رصد و پیمایش می کردند و هرکجا تخلفی صورت می گرفت، بسرعت شناسایی و بررسی شده و برخوردهای لازم با آن انجام می شد. همچنین در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی نیز برگزاری نشست داخلی به صورت منظم به منظور انجام هماهنگی های لازم برای سوخت رسانی به ناوگان حمل ونقل مسافری بین شهری و داخل شهرستان های مرزی و انتقال زائران به نقاط صفر مرزی برگزار می شد که این نشست ها تا پایان برپایی مراسم اربعین ادامه داشت.

شارژ کپسول گاز مایع در نقاط مرزی

مومنی ادامه می دهد: اتفاق مثبتی که امسال برای نخستین بار در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی رخ داد، استقرار ایستگاه های شارژ کپسول گاز مایع در نقاط مرزی بود تا تامین گاز مایع مورد نیاز مواکب به سهولت انجام شود. همچنین به منظور توزیع مطلوب تر فراورده های سوختی، 36 موقعیت سوخت رسان جدید در 7 نقطه مرزی شناسایی و جایگاه های سیار سوخت رسان در آنجا مستقر بودند تا خللی در امر سوخت رسانی حادث نشود. بیش از یکهزار و 500 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که تداوم و استمرار این حجم از فعالیت در امر سوخت رسانی اربعین، مرهون همکاری  و تعامل یکایک کارکنان مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در 37 منطقه، 228 ناحیه، 84 انبار، 56 مرکز سوخت گیری، یکهزار و 146 مخزن فعال، 4 هزار و 400 جایگاه عرضه سوخت، 2 هزار و 167 جایگاه سی ان جی، 11 هزار و 613 نفتکش جاده پیما، 2 هزار و 361 مخزندار ریلی و 8 نفتکش و شناور دریایی است که از حق نگذریم کار بزرگ و ارزشمندی به سرانجام رسید. همچنین مرز ورودی چابهار و زائرانی که از طریق دریا خود را به مناطق مرزی می رساندند هم در این ایام فعال بود و سوخت مورد نیازشان از سوی شرکت پخش تامین می شد.

پیاده روی رضوی

بر اساس تازه ترین آمار وزارت کشور، امسال 4 میلیون و 50 هزار زائر به سمت کربلای معلا سفر کردند که از این تعداد، حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر ایرانی بودند و مابقی، زوار دیگر کشورها که حکایت از افزایش 18 درصدی میزان زائران نسبت به سال قبل دارد. این مسأله در طول 10 سال اخیر بی سابقه بوده است. مغناطیس و شور و اشتیاق عمیقی در درون اربعین مستتر است که هر ساله دلدادگان و شیفتگان زیادی را به سمت خود جذب می کند. نکته حائز اهمیت این است که براساس نظرسنجی های مردمی، میزان رضایتمندی نسبت به برگزاری مراسم اربعین و ارائه تسهیلات خاص و ویژه از سوی دولت، بیش از 70 درصد اعلام شده است که آمار قابل توجهی است. همچنین 57 میلیون تردد در جاده های مرزی انجام شده و این در حالی است که بیش از 72 درصد از میزان ترددها به وسیله خودروهای شخصی بوده است. آمارهای اعلامی از سوی دستگاه های اجرایی نشان می دهد که یک عملیات عظیم و گسترده از سوخت رسانی در بازه زمانی 20 روزه ایام اربعین اتفاق افتاده که ستودنی است.

مومنی با صراحت اعلام می کند که در هیچ یک از جایگاه های مرزی، هیچ صفی برای دریافت سوخت بنزین ایجاد نشد و با توجه به ذخیره سازی های انجام شده در پیش از ایام اربعین، مشکل تامین و توزیع سوخت نداشتیم. در مجموع23 جایگاه سیار و 7 ماشین سوخت رسان در هفت منطقه مرزی مستقر بودند که خدمات سوخت رسانی به زوار را به عهده داشتند، به انضمام یک واحد سوخت رسان هوایی در ارومیه.

وی در ادامه به فاز دوم از عملیات سوخت رسانی در ایامی که از آن به عنوان پیاده روی رضوی یاد می کند، اشاره کرده و می گوید: پیش بینی ما براین است که بیش از 10 میلیون نفر در روزهای پایانی ماه صفر به مشهد مقدس و بارگاه امام رضا(ع) مشرف خواهند شد. بنابراین تامین سوخت این دست از زائران نیز در برنامه های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گنجانده شده و خوشبختانه دراین زمینه نیز مشکلی وجود ندارد. در مراسم پایانی ماه صفر که همراه با سالروز شهادت امام رضا(ع) رقم خورده است، مناطق خراسان رضوی به عنوان محوریت اصلی، سبزوار، شاهرود، خراسان شمالی و جنوبی، تربت حیدریه و در نهایت گلستان درگیر هستند که سازوکارهای لازم برای تامین سوخت مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

مومنی در پایان همچنان بر اینکه رسانه می تواند نقش و جایگاه تعیین کننده ای در بازتاب فعالیت های دستگاه های خدمات رسانی همچون شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران داشته باشد، تاکید و تصریح می کند: خدمت رسانی به مردم یک وظیفه است و همه دستگاه های خدمات رسان در طول سال به آن اهتمام دارند؛ اما برخی بخش ها فراتر از مسؤولیت عمل می کنند و رسانه ها می توانند این مهم را در نگاه مردم و مسؤولان تقویت کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان