وضعیت آب و هوا استان کرمانشاه شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | کرمانشاهیان بخوانند

در این خبر به توضیحاتی درباره وضعیت آب و هوا کرمانشاه شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

وضعیت آب و هوا استان کرمانشاه شنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۲ | کرمانشاهیان بخوانند
صفحه اقتصاد -

سرپرست هواشناسی کرمانشاه از پایداری جوی در اوایل هفته کرمانشاه خبر داد.

محمدعلی زورآوند سرپرست هواشناسی کرمانشاه گفت : بر اساس آخرین نقشه‌های هواشناسی با تداوم شرایط نسبتاً پایدار در استان کرمانشاه، تا دوشنبه هفته آینده، به استثنای در بعضی ساعات وزش باد ملایم و رشد ابر پدیده جوی قابل ذکری برای سطح استان پیش بینی نمی‌شود.

وی افزود: از سه شنبه تا پایان هفته به تناوب امواج ناپایداری جو استان را تحت تأثیر گرفته، در بعضی ساعات علاوه بر رشد ابر و وزش باد، بارش‌هایی نیز برای استان به همراه خواهد داشت.

سرپرست هواشناسی کرمانشاه تصریح کرد: احتمال این بارش‌ها در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: دمای هوا تا روز سه شنبه به آرامی افزایش و از چهارشنبه تا پایان هفته به تدریج کاهش خواهد یافت.

مستند به پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی، استان کرمانشاه در آبان و آذرماه پیش رو با بارش‌های بیش از حد نرمال مواجه خواهد شد که اگر لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مسکونی در بستر رودخانه‌ها انجام نشود، نعمت الهی باران به نقمت تبدیل خواهد شد و چه بسا ویرانی هم به دنبال داشته باشد.

طی چند سال گذشته کم توجهی به هشدارهای هواشناسی و فقدان برنامه ریزی برای مقابله با سیل در مناطق مختلف کشور خسارات مالی و تلفات جانی جبران ناپذیری برای مردم و دولت ایجاد کرد که جدی ترین آن در سال ۱۳۹۸ دست کم به ۱۴ استان از جمله گلستان، خوزستان، لرستان، فارس و کرمانشاه لطمات زیادی وارد ساخت.

بر اساس داده های آماری نهادهای مختلف اقدامات زیرساختی، مهندسی و توجه به اصول شهرسازی و نیز حریم رودخانه های کرمانشاه تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است؛ موضوعی که در صورت غفلت بیشتر جبران ناپذیر خواهد بود.

مطالعات و پیگیری از دستگاه های مختلف اجرایی کرمانشاه حاکیست محدوده ای به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر از استان با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ خانوار جمعیت در مسیر مستقیم و حریم رودخانه و سیلاب قرار دارد، همچنین بیش از یک هزار و ۵۰۰ خانه غیرمجاز در بستر رودخانه ها ساخته شده است که طغیان رودخانه و مسیل ها می تواند دهها هزار نفر از مردم منطقه را درگیر خود کند.

ضرورت اقدامات اجرایی برای پیشگیری از سیل و وظیفه شهرداری ها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در این باره گفت: از حدود یک ماه قبل اقداماتی برای مهار سیل و جلوگیری از خسارات احتمالی در سطح استان انجام شده است، همچنین شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب مکلف شد مسیل ها و نقاط حادثه خیز را لایروبی کند.

افشین یگانه با بیان اینکه شهرداری های یکی از دستگاه های اصلی متولی انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله با سیل هستند، افزود: به عنوان نمونه شهرداری کرمانشاه مکلف شد در زیرگذرهای میدان شهدا، میدان امام حسین (ع)، تقاطع شهرک فرهنگیان فاز ۲ و شهرک معلم و سایر مکان های اینچنینی مدیریت لازم را برای مهار روان آبها انجام دهد.

وی اضافه کرد: اگر دستگاه های متولی و ذیربط به شرح وظایف خود عمل و اقدامات لازم را به موقع انجام دهند، سوانح و حوادث نظیر سیل های مخرب به حداقل می رسد.

نیاز فوریتی رودخانه قره سو به لایروبی و پاکسازی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در خصوص جلوگیری از ویرانگری و بهره وری درست از بارش های پیش رو به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای گذشته ۱۱ دستگاه سیل بند یا سد کوتاه در مناطق حساسی چون چمن، آبشوران، سراب قنبر و چشمه سفید با هزینه های بالا احداث شد اما متاسفانه به دلیل کم توجهی برخی شهروندان و دستگاه های اجرایی شماری از آبراه ها، مسیل ها و حوضچه ها مسدود شده است که می تواند خطرآفرین باشد.

غلامرضا چامه افزود: طی چند سال اخیر در شمال شهر کرمانشاه مانند تنگه کنشت هم اقداماتی انجام شد اما با هوانیروز دچار اختلاف شدیم؛ اگر هوانیروز برخی از عرصه های زمینی را در اختیار ما قرار دهد می توانیم اقدامات خوبی برای جلوگیری از سیل در منطقه انجام دهیم و البته رفع این مشکل از طریق معاونت سیاسی استانداری در دست پیگیری است.

وی نسبت به سیلابی شدن رودخانه قره سو با ۵۳۰ هزار هکتار وسعت حوزه آبریز هشدار داد و گفت: اگر بارش های پیش رو بیش از حد نرمال باشد کسی قادر به جلوگیری آن نیست و محلاتی چون تعاون، شهرک معلم، کرناچی و الهیه با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد که شتاب بخشی در اجرای طرحهای آبخیزداری از طریق تخصیص مناسب اعتبار و همکاری هر چه بیشتر دستگاههای اجرایی به مهار روان آبها و سیلاب منجر می شود به عبارت دیگر تهدید سیل را به فرصت ذخیره آب تبدیل می کند.

هوانیروز آماده همکاری با منابع طبیعی است

معاون اطلاعات هوانیروز کرمانشاه نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: همکاری لازم را با منابع طبیعی داشتیم و آنها کار خود را انجام می‌دهند و هیچ گونه مشکلی نداریم.

سرهنگ خلبان تراب باقری افزود: در ادامه و استمرار تعامل چند سال اخیر با اداره منابع طبیعی به همکاری خود ادامه می دهیم چون پروژه (مهار سیل) ملی است و اجازه لازم نیز در این رابطه داده شده و همه امکانات در اختیار آنها قرار گرفت و اختلافی با یکدیگر نداریم.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ابزار آلات منابع طبیعی در منطقه است و هر زمان که بخواهند می‌توانند کار خود را آغاز کنند.

وی افزود: طی سال های گذشته و در راستای منافع عموم مردم با تخریب پل میدان تیر برای اجرای عملیات عمرانی موافقت کردیم.

دستگاه های متولی هشدارهای سیل هواشناسی را جدی بگیرند

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه هم با بیان اینکه در جلسات مختلف هشدارهای لازم در خصوص وضعیت آب و هوایی به مدیران و دستگاه های اجرایی مربوطه داده شده است گفت: پیش بینی دقیق وقوع سیلاب امکان پذیر نیست چرا که باید به موج های آب و هوایی نزدیک شویم تا امکان پیش بینی دقیق تری وجود داشته باشد.

علی‌محمد زورآوند با بیان اینکه پیش بینی هواشناسی در استان کرمانشاه حاکی از بارش های نرمال و بیش از نرمال در ماه های آبان و آذر است، افزود: در پیش بینی کوتاه مدت از مدل های ریاضی و منطق استفاده می کنند بنابراین دقیق تر هستند اما پیش بینی های بلندمدت دقت کمتری دارند ولی دستگاه های متولی باید هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی بگیرند و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند.

تقاطع‌های حساس شهر کرمانشاه برای وقوع بارندگی آماده می‌شوند

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه نیز در خصوص اقدامات شهرداری برای پیشگیری از وقوع سیل و آبگرفتگی معابر به خبرنگار ایرنا گفت: پمپ‌های کف کش تقاطع‌های حساس شهر کرمانشاه از جمله تقاطع حضرت امام‌ حسین‌ (ع) تقاطع غیر هم‌سطح شهدا و تقاطع شهید سلیمانی به منظور جلوگیری از آبگرفتگی اصلاح می‌شوند.

محمد موحدنیا اظهار کرد: هر سال پیش از آغاز فصل بارندگی با کمک نیروهای پاکبان در مناطق، پاکسازی کانال‌های سطح شهر را آغاز می‌کنیم و برنامه پاکسازی در شهر کرمانشاه را از ٢ هفته پیش آغاز کرده‌ایم و اکنون در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه مسیل های شهری مانند آبشوران، تنگه کنشت و چم بشیر با توجه به اینکه این موضوع جزو شرح وظایف شهرداری نیست با همکاری بین دستگاهی با آب منطقه‌ای، لایروبی این مسیل ها را هر ساله انجام می‌دهیم.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: لایروبی آبشوران و چم بشیر بزودی آغاز می‌شود؛ لایروبی تنگه کنشت هم توسط آب منطقه‌ای انجام و لایروبی قره‌سو بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

موحدنیا مجموع پاکبان های خدمات شهری برای انجام این اقدامات را حدود ۶۴٠ نفر اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز نیروهای حوزه فضای سبز هم اضافه می‌شوند و در مجموع حدود یک هزار و ٢٠٠ نفر نیروی پاکبان و خدمات شهری در شهر مشغول فعالیت خواهند شد.

هشدار دادستان کرمانشاه به دستگاه‌های اجرایی

در همین پیوند دادستان کرمانشاه با هشدار به دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد نهادهای ذیربط باید برای مقابله با وقوع احتمالی سیل آماده باشند.

حمیدرضاکریمی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع بارش های گسترده در پاییز و زمستان امسال و احتمال وقوع سیلاب اظهار کرد: دستگاه های ذیربط موظفند اقدامات لازم به منظور جلوگیری از وقوع سیلاب و استفاده بهینه از حجم گسترده بارندگی ها را داشته باشند و در صورت کوتاهی در انجام وظیفه به عنوان ترک فعل با آن برخورد قضایی صورت می گیرد.

یافته ها و داده های آماری خبرنگار ایرنا حاکیست به رغم تلاش های انجام شده هنوز بخش های زیرساختی استان کرمانشاه برای مهار و ذخیره روان آبها و جلوگیری از سیل آماده نیست بطوریکه نعمت باران می تواند به نقمت سیل و خرابی منجر شود.

گفتنی است در سیل سال ۱۳۹۸ خسارات زیادی به بخش های مسکونی، کشاورزی و زیرساختی استان کرمانشاه وارد شد.

همچنین سال ۱۳۹۹ سیل در شهرستان هرسین واقع در شرق کرمانشاه خسارات زیادی به بار آورد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و آبادی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان