وضعیت آب و هوا کرمانشاه شنبه ۸ مهر ماه ۱۴٠۲ | کرمانشاهیان بخوانند

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا کرمانشاه شنبه ۸ مهر ماه ۱۴٠۲ پرداخته شده است.

وضعیت آب و هوا کرمانشاه شنبه ۸ مهر ماه ۱۴٠۲ | کرمانشاهیان بخوانند
صفحه اقتصاد -

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه از کاهش دمای هوا از فردا تا اواسط هفته آینده خبرداد .

دمای هوا از فردا تا اواسط هفته آینده به تدریج کاهش می‌یابدحق پرست افزود : بر اساس بررسی آخرین داده‌های هواشناسی، هوای استان تا اواسط روز یکشنبه غالباً صاف گاهی اوقات همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

این شرایط بخصوص در مناطق مرزی، ممکن است در ساعاتی از اواخر وقت فردا تا صبح یکشنبه با نفوذ غبار نسبتاً رقیق نیز همراه گردد.

به دنبال این وضعیت از بعدازظهر یکشنبه تا پنج شنبه هفته آینده، گذر متناوب امواجی کم دامنه از جو منطقه، افزون بر ابرناکی آسمان و در بعضی ساعات تشدید وزش باد، ممکن است در پاره‌ای نقاط سبب رگبار‌های خفیف و موقتی نیز گردند که احتمال این بارش‌های ضعیف در روز‌های دوشنبه و سه شنبه و در نیمه شمالی استان بیشتر است .

همچنین، دمای هوا که طی امروز و فردا تغییرات چندانی نخواهد داشت، از شنبه تا اواسط هفته آینده به تدریج کاهش می‌یابد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمانشاه با یادآوری داده های ماهواره ای مبنی بر پاییز پربارش برای برخی نقاط غرب کشور گفت: دستگاه های متولی استان ضمن جدی گرفتن هشدارهای سازمان هواشناسی؛ اقدامات لازم را برای مقابله با سیل انجام دهند.

علی محمد زورآوند اظهار کرد: پیش بینی زودهنگام و دقیق وقوع سیل امکان پذیر نیست چراکه باید به موج های آب و هوایی نزدیک تر شویم تا دقیق تر باشد اما بر اساس داده های موجود بارش های نرمال و بیش از نرمال در ماه های آبان و آذر برای استان کرمانشاه محتمل است.

وی تصریح کرد: لازم است دستگاه های متولی، هشدارهای سازمان هواشناسی را جدی گرفته و اقدامات پیشگیرانه لازم را برای مقابله با سیل انجام دهند؛ در استان کرمانشاه نیاز به توجه جدی در مقوله روان آب ها و سیلاب وجود دارد.

وی گفت: در جلسات و کارگروههای مرتبط استان کرمانشاه هشدارهای لازم در خصوص وضعیت آب و هوایی و ضرورت مقابله برای برنامه ریزی و مقابله با سیلاب و روان آب ها به مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه داده شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که خطر وقوع سیل پاییزه در استان کرمانشاه چقدر جدی است، افزود: پیش بینی کوتاه مدت از مدل ریاضی و منطق استفاده می کند بنابراین دقیق تر است اما پیش بینی بلندمدت دقت کمتری دارد.

در همین پیوند دادستان کرمانشاه چند روز پیش به دستگاه های ذیربط استان برای آمادگی مقابله با وقوع احتمالی سیل و مهار آن هشدار داد.

حمیدرضا کریمی گفته بود: سازمان هواشناسی برای پاییز و زمستان امسال‌ در نیمه شمالی و غربی کشور وقوع ترسالی و بارش های گسترده را پیش بینی کرده است بنابراین انتظار می رود اقدامات لازم به منظور جلوگیری از وقوع سیل و مهمتر از آن استفاده بهینه از حجم گسترده باران انجام شود.

وی اظهار کرد: به منظور صیانت از حقوق مردم دستگاه های اجرایی باید در بحث اجرای طرح‌های سازه‌ای، طراحی سیستم‌های کارآمد جمع آوری آب‌های سطحی، برنامه مدیریت جامع سیل، جلوگیری از روان آب و سیلاب در بحث‌های مکانیکی، نهال کاری، مدیریت حوزه و حفاظت آبخیز، رفع تصرفات غیر مجاز در حریم رودخانه ها و آخرین وضعیت مسیل ها اقدامات لازم را انجام دهند.

دادستان کرمانشاه به دستگاه های اجرایی استان یک ماه مهلت داد برنامه خود را در این حوزه به دادسرا گزارش داده و ظرف ۲۰ روز آینده با همکاری ستاد بحران استانداری نسبت به شناسایی مسائل و مشکلات پیش رو و تدوین برنامه عملیاتی جهت رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

به گفته مدعی العموم؛ کوتاهی دستگاههای اجرایی استان کرمانشاه نسبت به انجام وظایف محوله ترک فعل محسوب می شود.

سیل مخرب و جدی سال ۱۳۹۸ در کرمانشاه حدود یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان (برابر فهرست بهای همان سال) به بخش های مسکونی، کشاورزی و زیرساختی استان خسارت زد.

در سیل مهر ماه ۱۳۹۹ شهرستان هرسین نیز تعدادی خانه مسکونی تخریب و افزون بر ۳۰۰ راس دام تلف شد؛ همچنین زمین های کشاورزان، باغات و راههای شهری و روستایی دچار آبگرفتگی و صدمه شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان دارد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد