وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴٠۲ | فردا هوا چگونه خواهد بود؟

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴٠۲ پرداخته شده است.

وضعیت آب و هوا چهارمحال و بختیاری فردا دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴٠۲ | فردا هوا چگونه خواهد بود؟
صفحه اقتصاد -

پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزه در چهارمحال و بختیاری ضرورت تسریع در روند کوچ عشایر استان به مناطق گرمسیری را دوچندان کرده است.

کوچ پاییزه عشایر از دشت‌های چهارمحال و بختیاری به سمت استان خوزستان است که عشایر مناطق استان را به سمت گرمسیر ترک می‌کنند و خود عشایر به آن" مالکنون " گفته‌اند.

مالکنون آیین تاریخی و دیرین عشایر است، که به لحظه آغاز کوچ عشایر گفته می‌شود و در آن از ۲ واژه ˈمال ˈ به مفهوم آبادی و مجموع سیاه چادرها و ˈ کنون ˈ به معنای از جا کندن افتاده شده است

با اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزه در چهارمحال و بختیاری مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به تصمیم‌گیری برای کوچ سریع‌تر عشایر و جلوگیری از بروز خسارت به پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران اقدام کردند و تدابیر مورد نیاز در این بخش را اندیشیدند.

آسمان چهارمحال و بختیاری با کاهش دمای هوا مواجه می‌شود

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت:‌ در ۲۴ ساعت آینده آسمان استان با وزش باد و کاهش دمای هوا مواجه می‌شود.

مهران چراغ‌پور با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزه چهارمحال و بختیاری از مهرماه جاری افزود:‌ عشایر استان باید استقرار در مسیل‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.

چراغ‌پور تصریح کرد:‌ همچنین پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری مسیرهای ورود آب‌های اضافه و غیرضروری به مزرعه‌های پرورش ماهی خود را مسدود کنند.

وی یادآور شد:‌ بارش‌های پاییزه چهارمحال و بختیاری از ۱۰ مهرماه به بعد آغاز می‌شود و شدت بارندگی‌های این استان در ماه‌های بعدی افزایش می‌یابد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

شیلات‌داران برای جلوگیری از بروز خسارت اقدامات پیشگیرانه انجام دهند

مدیر شیلات و امور آبزیان چهارمحال و بختیاری نیز گفت:‌ با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر بارش‌های پیش‌بینی شده در استان همزمان با مهرماه جاری تا آذرماه امسال پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران باید به‌ منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

نامدار ملک‌پور در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد:‌ به‌همین منظور بیمه کردن محصول، تعمیر و راه‌اندازی پمپ‌های برگشت آب، برق اضطراری و سایر اقدامات ضروری در دستور کار پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری قرار گیرد.

وی یادآور شد:‌ پرورش‌دهندگان ماهی و شیلات‌داران چهارمحال و بختیاری همچنین فروش ماهیان بازاری را در دستور کار خود قرار دهند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خروج عشایر از مناطق سیل‌خیز استان قبل از آغاز بارش‌های پاییزه تسریع شود.

محمد محمودی تاکید کرد: ۳۰ شهریورماه به‌عنوان تقویم کوچ در چهارمحال و بختیاری اعلام شده و نشست شورای عشایر در بیشتر شهرستان‌های استان تشکیل شده است.

وی افزود:‌ در این نشست‌ها قرار شد با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییز در مهرماه جاری نسبت به تسریع در خروج عشایر از مناطق سیل‌خیز چهارمحال و بختیاری اقدام شود.

محمودی تصریح کرد: همچنین قرار شد اداره‌کل‌ راهداری و حمل‌نقل جاده‌ای‌، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، جمعیت هلال‌احمر، اورژانس و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی سریع به عشایر به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه خسارت در صورت جاری شدن سیلاب‌های احتمالی را داشته باشند.

وی یادآور شد:‌ هم‌اکنون مدیران ادارات امور عشایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری مامور شده‌اند تا در مناطق دارای خطر جاری شدن سیلاب حضور یابند و عشایر را به کوچ سریع‌تر ملزم کنند.

سرپرست اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مال‌کَنون عشایر آغاز شده است و تاکنون ۴۰ درصد عشایر این استان به مناطق گرمسیری کوچ کرده‌اند.

وی گفت:‌ بقیه عشایر چهارمحال و بختیاری باید نهایت تا ۱۰ مهرماه جاری نسبت به مال‌کَنون و کوچ به مناطق گرمسیری اقدام کنند.

محمودی تاکید کرد:‌ هم‌اکنون حدود ۶۰ هزار خانوار عشایر درون‌کوچ چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا، بروجن و بخشی از اردل و کوهرنگ مستقر هستند.

وی افزود:‌ عشایر درون‌کوچ نیز در صورت بروز هرگونه خطر سیلاب در محل‌ها و مناطق نزدیک محل سکونت خود مستقر شوند.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد