وضعیت آب و هوا سیستان و بلوچستان فردا سه شنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ | سیستانی ها بخوانند

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا سیستان و بلوچستان فردا سه شنبه 7 شهریور ماه 1402 پرداخته شده است. 

وضعیت آب و هوا سیستان و بلوچستان فردا سه شنبه 7 شهریور ماه 1402 | سیستانی ها بخوانند
صفحه اقتصاد -

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک از امروز دوشنبه در شمال استان شدت می گیرد.

محسن حیدری اظهار کرد: در تداوم این پدیده جوی، از پنجشنبه شرایط برای افزایش سرعت بادهای ۱۲۰ روزه در شمال سیستان و بلوچستان فراهم است.

وی ادامه داد: امروز و فرداد در جنوب شرق سیستان و بلوچستان رشد ابر و رگبار و رعد و برق پراکنده انتظار می رود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دریای عمان در سه روز آینده مواج پیش بینی می شود.

وی بیان کرد: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بادهایی که در گذشته به «موسمی ۱۲۰ روزه سیستان» یا نعمت بیکران الهی معروف بود و هوایی مطبوع و کشاورزی پرمحصول و زندگی سراسر شاد و با نشاطی را برای مردم به ارمغان می‌آورد امروز به بلای جان ساکنان این منطقه تبدیل شود.

استان پهناور سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک واقع شده و به همین دلیل تاثیرپذیری از سامانه های کم فشار حاره ای و پراکنش زمانی و مکانی بارندگی ها بسیار نامناسب است به طوریکه در برخی اوقات تمامی بارندگی های سالانه یک منطقه و حتی بیش از ۲ برابر آن در کمتر از ۲۴ ساعت نازل شده و سیلاب های سهمگین ایجاد می کنند.

این ویژگی های جغرافیایی و طبیعی سبب شده که در بسیاری از سال‌ها سوانحی چون خشکسالی و سیل بطور توامان در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان رخ دهد.

بخش های شمالی سیستان و بلوچستان به دلیل تاثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی(کم فشار هند) در ماه های گرم سال با وزش بادهای نسبتا شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است، همچنین از نظر لرزه خیزی بر اساس تقسیم بندی های انجام شده این استان دارای گسل های فراوان و مهمی است که فعالیت این گسل ها باعث وقوع زمین لرزه های متعدد شده است.

بیش‌ از ۲۰ سال از خشکی تالاب بین المللی هامون و خشکسالی سیستان با دربرگیری پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز می گذرد و این معضل با تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن، زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد