دهلی از طریق بندر چابهار تلاش می‌کند به افغانستان و آسیای مرکزی وصل شود

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند می‌گوید دهلی تلاش خواهد کرد از طریق بندر چابهار به افغانستان و آسیای مرکزی وصل شود و مبادلات بازرگانی را گسترش دهد.

دهلی از طریق بندر چابهار تلاش می‌کند به افغانستان و آسیای مرکزی وصل شود
صفحه اقتصاد -

اخیرا هند و ایران قرارداد ۱۰ ساله‌ای را برای بهره‌برداری از بند چابهار امضا کرده‌اند.

نارندرا مودی در مصاحبه‌ با یک رسانه هندی، امضای قرارداد ۱۰ ساله با ایران برای بهره‌برداری از بندر چابهار را یک گام مهم خوانده و گفته است که دهلی، برای ایجاد اتصال به افغانستان و منطقه آسیای مرکزی تلاش خواهد کرد.

روزنامه هندوستان تایمز روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، به نقل از نارندرا مودی نوشت: "هند برای ارتقای اتصال، تجارت و تجارت منطقه‌ای نه تنها از طریق بندر چابهار بلکه از طریق کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب تلاش خواهد کرد".

روز دوشنبه هفته گذشته، ۲۴ اردیبهشت، دهلی و تهران قرارداد ۱۰ ساله دو جانبه‌ای را امضا کردند که از طریق آن هند می‌تواند کالاهای تجارتی خود را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی صادر کند. هند از این طریق به کریدور جاده‌ای و خط آهن حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب وصل خواهد شد.

گسترش بندر چابهار، یکی از پروژه‌های سه‌جانبه میان ایران، هند و افغانستان است که قرارداد آن در سال ۱۳۹۵ میان نارندرا مودی، حسن روحانی و محمداشرف غنی در تهران امضا شد. یکی از اهداف مهم قرارداد این بود که افغانستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را از طریق ایران به آب‌های بین‌المللی و به ویژه هند وصل کند.

در پی این قرارداد، یک شرکت هندی مسئولیت عملیاتی این بندر را به عهده گرفت. در این مدت بخشی زیادی از کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان از همین راه انجام شده است.

در سال‌های اخیر که روابط تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان از ثبات کافی برخوردار نیست، بندر چابهار یکی از گزینه‌های افغانستان و هند برای دور زدن پاکستان به شمار می‌رود. در پی سخت‌گیری‌های پاکستان بر بازرگانان افغان، شماری از بازرگانان به جای بندر کراچی از بندر چابهار به‌عنوان اولویت کار می‌گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان