در نشست خبری منطقه آزاد ماکو اعلام شد

تبیین برنامه‌ها و اهداف منطقه آزاد ماکو برای سال ۱۴۰۳ | ماکو تمام توان خود را در فرهنگ‌سازی برای تحقق شعار سال به کار می‌گیرد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و مدیر روابط عمومی این سازمان در نشست نوروزی ۱۴۰۳ با خبرنگاران از برنامه‌های این منطقه در راستای توسعه پایدار اقتصادی در ماکو با توجه به ظرفیت‌های موجود در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» پرداختند.

تبیین برنامه‌ها و اهداف منطقه آزاد ماکو برای سال ۱۴۰۳ | ماکو تمام توان خود را در فرهنگ‌سازی برای تحقق شعار سال به کار می‌گیرد
صفحه اقتصاد -

حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ابتدای این نشست صمیمانه در جمع اصحاب رسانه، بیانات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال را بسیار مهم دانست و گفت: برای تحقق  مشارکت مردم در جهش تولید و مردمی سازی اقتصاد،  از ایده ها و طرح های نخبگان و صاحبنظران استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو ظرفیت های بسیاری در حوزه های لجستیک، تجارت و ترانزیت دارد، اضافه کرد: فرصت های بی‌بدیل نیز در گردشگری، معدن، صنعت و تولید فراهم است، بطوریکه  واحدهای تولیدی این منطقه در تولید پوشاک عملکرد موفقی داشته و مجموعه‌ها آماده توسعه برای صادرات می‌باشند.

حمایت منطقه آزاد ماکو از شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان و فناورمحور

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین از برنامه‌های این سازمان در راستای تداوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های فن‌آور خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری هدف گذاری ها بر تداوم حمایت از شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان و فن‌آور قرار گرفته است. به همین منظور با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تفاهم نامه‌ای امضا شد تا بر اساس آن ۱۰ هکتار زمین به منظور ایجاد زیرساخت برای صنایع دانش بنیان و فناورمحور و همچنین تجاری‌سازی این مجموعه ها و تولید واگذار می شود.

وی افزود: شهرک فوق اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان کشور است که در ماکو ایجاد می شود که عملیات اجرایی آن از ابتدای امسال آغازخواهد شد.

حسین گروسی در ادامه به توافق با وزارت ارتباطات در موضوع صنایع  IT , ICT و دیتاسنتر در سال گذشته اشاره کرد و گفت:براساس این موافقت‌نامه قرار شد تا ۲۰ هکتار زمین به متقاضیان دیتاسنتر واگذار شود که با این اقدام منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو بعنوان چهارمین قطب دیتاسنتر اینترنشال و بین المللی کشور تبدیل می شود که در این راستا تقاضاهای سرمایه گذاری خارجی نیز داریم.

طرح جامع منطقه آزاد ماکو با جدیت پیگیری می‌شود

20240407_103926-768x432

رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو با اشاره به تصویب طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در سال، بیان کرد: این طرح در حقیقت نقشه راه و حرکت منطقه برای توسعه است. سال گذشته ایراداتی از سوی سازمان محیط زیست وارد شد که با پیگیری و دفاعی که انجام گرفت این موارد رفع و طرح جامع برای تصویب به شورایعالی ارجاع داده شد. بزرگترین منطقه آزاد کشور بدون طرح جامع نمی تواند توسعه پیدا کند. 

وی ادامه داد: صیانت از آب و هوا و محیط زیست بسیار برای ما مهم است و کنترل آلایندگی صنایع سنگین به جد پیگیری می‌شود. در راستای طرح جامع، مقدمات لازم برای توسعه منطقه آزاد در قالب توافقات و تفاهم نامه ها در سال گذشته انجام شده است.

سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه گردشگری ماکو 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته و برنامه‌های پیش رو در حوزه گردشگری این منطقه نیز گفت: در موضوع گردشگری نیز تفاهم نامه ۲ هزار میلیاردی با شرکت ماهان داشتیم که بعد از مطالعاتی که از سوی این هلدینگ ازظرفیت های سد ارس تا بورالان انجام گرفت سرمایه گذاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این شرکت علاوه بر سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی در حوزه گردشگری نیز ورود پیدا می کند.

وی با تاکید بر تبیین برنامه‌ها با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد مطروحه در  منویات رهبر معظم انقلاب در شعار سال، اظهار داشت: مقدمات لازم برای تاسیس شرکت های تعاونی سهامی عام انجام شد. همچنین در مورد صدور کارت ماکووندی هم اقداماتی انجام دادیم تا از مزایای منطقه بهره مند شود، لذا در همین ابتدای سال این اتفاق  رقم خواهد خورد تا شاهد رشد اقتصادی  منطقه باشیم.

گروسی با تاکید بر اینکه در کنار بحث مردمی سازی اقتصاد،  زیرساخت ها نیز باید فراهم شود بیان داشت: بزرگترین منطقه آزاد کشور بدون وجود زیرساخت نمی تواند توسعه پیدا کند.

رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو همچنین از رفع نواقص فرودگاه ماکو برای افزایش پروازها خبر داد و گفت: این فرودگاه فاقد لایتینگ بود و پرواز در شب مقدور نبود همچنین در خصوص مخزن سوخت نیز مشکل داشتیم که سال گذشته برطرف شد. طی قرارداد با شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این شرکت  در سال جدید با توجه به تجهیز فرودگاه به لایتینگ برقرار می شود.

ماکو میزبان رویداد بزرگ دهکده توریستی کشورهای عضو اکو 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو همچنین از احداث اولین شهرک اقتصاد دانش‌بنیان ایران خبر داد و گفت: جاده اکو به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب است که پس از عید نوروز و ماه مبارک رمضان در اردیبهشت ماه جاری با امضای تفاهم‌نامه‌ای با ۱۰ کشور عضو اکو برای احداث دهکده لجستیک ایران افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که ایران با ۵ کشور عضو از جمله ترکیه هم مرز است، افزود: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو علاقه‌مندی زیادی برای همکاری با کشورمان در زمینه لجستیک، گردشگری، صادرات و… دارند.

وی با بیان اینکه ماکو میزبان رویداد بزرگ دهکده توریستی کشورهای عضو اکو خواهد بود، اضافه کرد: در طرح جامع زمینی به مساحت ۱۸۲۰ هکتار برای احداث دهکده لجستیک با مشارکت و همکاری کشورهای عضو اکو در حال انجام است. جاده لجستیک هم به‌عنوان بخشی از کریدور شرق-غرب و با نام «جاده اکو» در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

لزوم عزم همگانی و جلب حداکثری برای تحقق شعار سال 

مدیر روابط عمومی منطقه آزاد ماکو نیز در ادامه این نشست صمیمانه با خبرنگاران با بیان اینکه انتخاب هوشمندانه شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه طریق برای همه بوده است، گفت: برای تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی باید دست در دست هم دهیم. خوشبختانه در این زمینه،‌ تبلیغات و اطلاع رسانی نقشی محوری در فرهنگ سازی، آگاه سازی و ترغیب جامعه به مشارکت‌جویی در عرصه توسعه اقتصادی کشور دارد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در شفافیت و تبیین صحیح مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: رسانه‌ها و ظرفیت‌های تبلیغاتی کشور می‌توانند از طریق فرهنگ سازی صحیح و تبیین اهمیت مولفه تولید ملی و مشارکت عمومی، انگیزه جمعی لازم را در میان مردم برای حضور در این عرصه ایجاد نمایند و این‌گونه تسهیل‌گر فرایند دستیابی کشور به توسعه اقتصادی شوند.

محمدرضا اسفندیاری افزود: در این مسیر خوشبختانه روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو، توان تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت را در راستای تولید و تقویت سرمایه اجتماعی همراه و همگام با سیاست‌های کلان اقتصادی و فرهنگی در دستور کار قرار داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان