در تشریح دستاوردها و برنامه‌های توسعه‌ای اعلام شد

انعقاد قرارد ۲۰ هزار میلیارد ریالی با ماهان در حوزه گردشگری

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در جمع خبرنگاران در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری و صنایع وابسته، به تشریح دستاوردها و پروژه‌های این منطقه پرداخت. او از امضای تفاهم‌نامه احداث نخستین شهرک دانش‌بنیان با معاونت فناوری ریاست جمهوری و یک قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی با شرکت ماهان برای توسعه گردشگری در منطقه خبر داد.

انعقاد قرارد ۲۰ هزار میلیارد ریالی با ماهان در حوزه گردشگری
صفحه اقتصاد -

حسین گروسی با اعلام مطلب فوق در نشست خبری که با حضور فعالان رسانه‌ای کشور برگزار شد، اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، توافقی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه‌اندازی منطقه شهرک اقتصاد دانش‌بنیان امضا کرد که بر اساس آن الگوی توسعه منطقه آزاد ماکو تدوین شده است.

​مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، در این رویداد بین‌المللی، با توضیح اثرات مثبت و دستاوردهای منطقه آزاد، گفت: ۲۲ پروژه اقتصادی و فنی و عمرانی، به مناسبت ۲۲ بهمن، در طول یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده که به مردم منطقه آزاد ماکو تقدیم شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های منطقه آزاد ماکو در حوزه گردشگری، افزود: بزرگترین دهکده لجستیک کشور در زمینی به وسعت ۱۸۲۰ هکتار با امکاناتی از جمله فرودگاه، راه‌آهن، بزرگراه، انبار و سردخانه هوشمند در منطقه در حال احداث است.

گروسی همچنین از ایجاد یک زنجیره تولیدات محصولات کشاورزی با کاشت درخت گردو و سایر محصولات در زمینی به مساحت ۲۰۹۰ هکتار خبر داد که از دیگر اهداف و موفقیت‌های منطقه آزاد ماکو است.

​وی با بیان اینکه پس از اتمام شاهد جنگلی از درختان پسته و گردو خواهیم بود، اضافه کرد: در حوزه امنیت غذایی نیز پروژه‌ای به عنوان کاشت درخت‌های گرمسیری پکان در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال درخت‌های گردو در این منطقه کاشته شده‌اند که کاملاً اصلاح شده‌اند و برای اکوسیستم این منطقه مناسب هستند. بزرگترین باغ غرب آسیا و دومین باغ در جهان در این منطقه احداث شده و کاشت و برداشت در این باغ مکانیزه است. باغ پسته نیز هست که در آن نیز آبیاری مکانیزه و مدرن و هوشمند انجام شده است. هدف رفتن به سمت محصولات کم آب‌بر و از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: منطقه آزاد ماکو برنامه‌های گسترده‌ای را با توجه به اقلیم خاص این منطقه و میزان بازدید گردشگران به توسعه این صنعت اختصاص داده است. به همین منظور، احداث یک مجتمع بزرگ گردشگری با امضای قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی با شرکت ماهان در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، بخش خصوصی نیز در احداث هتل‌های ۴ و ۵ ستاره سرمایه‌گذاری کرده و احتمالا تا پایان سال، یک یا دو هتل افتتاح خواهد شد.

حسین گروسی در ادامه سخنان خود به توافقنامه این سازمان با ترکیه اشاره کرد و گفت: طبق توافقی که با ترکیه منعقد شده، اجرای بازارچه مشترک ایران و ترکیه در ماکو و عملیات راه‌آهن ایران و ترکیه از موفقیت‌های منطقه آزاد ماکو خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان به تشریح فعالیت‌های انجام شده در حوزه آبرسانی به روستاها، نوسازی و تجدید بنای مدارس و همچنین ساخت مدارس جدید و هوشمند‌سازی آموزشگاه‌های این منطقه در قالب فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی پرداخت.

وی ادامه داد: ​برچیدن مدارس کانکسی در شهرستان شوط به اتمام رسیده و مدارس جدید احداث شده در شهرهای پلدشت و ماکو نیز تا آغاز سال تحصیلی جدید تمام مدارس کانکسی جمع آوری و مدارس جدید احداث می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در بحث هاب خودرویی، ماکو نقطه مناسب و موثری برای اورهال و بازسازی خودروهای سنگین و تامین قطعات و لوازم این خودروها است. قرار است ۱۰۰ هکتار زمین برای این کار اختصاص داده شود. علاوه بر این قرار است این منطقه به عنوان یکی از مناطق مهم خودرویی و تامین قطعات و واردات و بازسازی خودروها در نظر گرفته شود.

گفتنی است، هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از ۲۳ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور فعالان صنعت گردشگری و مناطق آزاد کشور در حال برگزاری است

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان