تقویت مناسبات حمل و نقل و ترانزیت از مسیر سرخس با کشورهای مشترک المنافع

در سفر رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه سازمان مذکور به منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جریان بازدید بوری کریم اف رئیس شورای بین دولتی  گفت: مدیریت راه کشورهای

تقویت مناسبات حمل و نقل و ترانزیت از مسیر سرخس با کشورهای مشترک المنافع

در سفر رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه سازمان مذکور به منطقه ویژه اقتصادی سرخس در جریان بازدید بوری کریم اف رئیس شورای بین دولتی گفت: مدیریت راه کشورهای مشترک المنافع (CIS) از منطقه ویژه اقتصادی سرخس تقویت می شود.
به گزارش صفحه اقتصاد به نقل از روابط عمومی منطقه اقتصادی سرخس، جلسه مشترکی با حضور اعضا هیئت مدیره و معاونین موسسه و با حضور ریاست دفتر همکاری های مالی وزارت خارجه برگزار و ، طرفین پیرامون زمینه‌های مختلف همکاری‌های فی‌مابین و موضوعات حمل و نقلی گفتگو کردند.
در جریان ملاقات امروز بوری کریم اف رئیس شورای بین دولتی مدیریت راه کشورهای مشترک المنافع (CIS) با دکتر محمدرضا برهمند ریاست هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس ، طرفین پیرامون زمینه‌های مختلف همکاری‌های چندجانبه اقتصادی و حمل و نقلی و همچنین تقویت مناسبات گفتگو کردند.

کریم اف (از تاجیکستان) به عنوان رئیس شورای مذکور در کشورهایCIS در این ملاقات به فرصتهای جذاب همکاری حمل و نقلی کشورهای مشترک المنافع با کشورمان در قالب کریدورهای حمل و نقلی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب اشاره کرد.
وی هدف از سفر خود به منطقه ویژه اقتصادی سرخس را شناخت هر چه بیشتر منطقه و تقویت همکاری ها وتوسعه مناسبات بین کشورهای CIS و این درگاه مهم بین المللی عنوان کرد.
کریم اف با اشاره به ظرفیت بسیار بالای منطقه ویژه اقتصادی سرخس علی الخصوص در موضوع زیرساختهای لجستیکی و موقعیت ممتاز جغرافیایی عنوان کرد :
تمامی امکانات در سرخس و منطقه ویژه مهیا شده است و باید به بهترین شکل از این ظرفیت فراملی استفاده فراوان برد .
مریموف در ادامه گفت:تمام اهتمام و سعی خود را برای حل مشکلات ترانزیت و تقویت مناسبات ریلی در حوزه cis به کار خواهم برد
وی با اشاره به اهمیت جایگاه شورای بین دولتی مدیریت راه‌ها و عضویت برخی شرکتهای خصوصی در آن، بر لزوم تبادل تجربیات بین شرکتهای عضو آن شورا و همتایان ایرانی خود تأکید کرد.
دکتر محمد رضا برهمند نیز ضمن تأکید بر اهمیت گسترش تعاملات حمل و نقلی بین المللی با کشورهای CIS ، از پیشنهادات کریم اف در مورد ملاقات ها و تبادل بازدیدها از ظرفیت های حمل و نقلی یکدیگر استقبال کرد.
برهمند با اشاره به رشد آمارهای ترانزیتی و چند برابر شدن صادرات و ترانزیت از این منطقه گفت: عضویت منطقه ویژه در شورای همکاری های راه و حمل و نقل کشورهای cisاز اولویت‌های این منطقه می‌باشد.
شایان ذکر است که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 سازمان کشورهای مشترک المنافع موسوم به cis متشکل از ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قزقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد.
توسعه مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه مذکور جزو اولویت های کشور بوده و همکاری‌های فی مابین در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با این کشورها به ویژه بعد از تحولات ژئوپولیتیک اخیر، در راستای منافع مشترک از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان