جزئیات دقیق ۶ شاخصه اصلی سهم بازار وردپرس ایران ۱۴۰۴ توسط راست چین منتشر شد
برعکس تمامی حوزههای دیگر، در مارکتهای وردپرسی تمامی دادههای فروش به مشتریان نمایش داده میشود. در صفحه تمام محصولات تعداد فروش، تاریخ انتشار، میزان رضایت و… درج گردیده است و هیچ پیچیدگی خاصی در کار نیست.

قبل از این که بپردازیم به شاخصههای کلیدی مارکتهای وردپرس در ایران، لازم است یک تمایز جدی این بازار را بشناسیم.
مارکتهای وردپرسی تنها بازاری در ایران هستند که تمامی دادههای فروش، تاریخ انتشار، تعداد محصولات ، میزان رضایت و … به مشتریان نمایش داده میشود. در نتیجه برای بهدست آوردن سهم بازار، میزان فروش یک محصول یا حتی مشاهده تعداد محصولات منتشرشده نیاز به هیچ عملیات خاصی نیست.
ولی با این وجود ما شاخصههای بیشتری هم که میتواند در مشخص کردن سهم بازار کمککننده باشد را از منابع بیرونی نیز جمعآوری کردیم.
شاخصههای ارزیابی سهم بازار وردپرس ایران
در ادامه شاخصههای اصلی برای ارزیابی سهم بازار وردپرس ایران که در گزارش سال وردپرس 1404 منتشر شد را با هم بررسی خواهیم کرد:
- تعداد کل محصولات فعال (همه دستهبندیها)
- تعداد محصولات وردپرسی فعال
- تعداد خرید ماهانه (کل محصولات)
- تعداد انتشار محصولات ایرانی وردپرس
بررسی دو شاخصه دیگر که در گزارش آورده نشده است:
۵. میزان ترافیک ورودی
6. سرچ برند
1. تعداد کل محصولات فعال (صفحه 4 گزارش سال وردپرس 1404)
در هر دو مارکت دسته بندی اصلی وجود داد که مجموع محصولات فعال را نمایش میدهد. (یا میتوان تعداد محصولات 4 دستهبندی اصلی را با هم جمع کرد)
شمارش محصولات راست چین از دستهبندی کلی محصولات از طریق لینک زیر انجام میشود:
https://www.rtl-theme.com/products
راست چین 224 صفحه محصول دارد که در هر صفحه 15 محصول نمایش میدهد، تعداد محصولات فعال برابر است با 3360 =224*15
شماره تعداد محصولات فعال مارکت رقیب از دستهبندی کلی محصولات از طریق لینک زیر انجام میشود:
https://www.zhaket.com/search?sort_by=”newest”
مارکت رقیب 101 صفحه محصول دارد که در هر صفحه 12 محصول نمایش میدهد، تعداد محصولات فعال برابر است با 1212=12*101
نکته: در صفحه آخر دسته بندی اصلی، تعداد محصولات کمتری وجود دارد، لذا عدد دقیق مقدار جزئی پایین تر است.
پس نسبت سهم بازار وردپرس ایران دو مارکت از تعداد محصولات منتشرشده عبارت است از:
راست چین: ۳۳۵۴ محصول فعال یعنی 73.4% کل بازار و مارکت رقیب: ۱۲۱۲ محصول فعال یعنی 26.6% کل بازار
نکته: تعداد محصولات منتشر شده با محصولات فعال متفاوت است ما این عدد نیز در هر فوتر سایت هر مارکت درج گردیده است. 7653 برای راست چین و +3100 برای وب سایت رقیب میباشد.
2. تعداد محصولات وردپرسی فعال (صفحه 36 گزارش سال وردپرس 1404)
شمارش محصولات وردپرسی فعال راست چین از مجموع دو دستهبندی افزونههای وردپرس و قالبهای وردپرس محاسبه میشود.
https://www.rtl-theme.com/category/wordpress-plugin
https://www.rtl-theme.com/category/wp-themes
ریز محاسبات: 870=58*15 قالب وردپرس فعال و 705=47*15 افزونه وردپرس فعال
پس راست چین در مجموعه 1575=870+705 محصول وردپرس فعال دارد.
شمارش محصولات وردپرسی فعال مارکت رقیب، از قسمت سرچ و فیلتر کردن همه محصولات مرتبط به دست خواهد آمد.
https://www.zhaket.com/search
ریز محاسبات: 90*12= 1080 افزونه و قالب وردپرس فعال در مارکت رقیب وجود دارد.
در نتیجه 59.3% محصولات وردپرس در راست چین و 40.6% محصولات در مارکت رقیب وجود دارد.
3. تعداد خرید ماهانه (صفحه 36 گزارش سال وردپرس 1404)
در کلیه محصولات وبسایت راست چین و مارکت رقیب آمار فروش (مشابه نمونه زیر) قرار گرفته است، صرفا با ذخیره این اعداد در بازههای زمانی یک ماهه و مقایسه آن با ماه بعد میتوان میزان فروش ماهانه هر دو مارکت را به دست آورد.
همچنین بابت به دست آوردن میزان فروش در گذشته میتوان به آرشیو وب جهانی یعنی وبسایت (https://web.archive.org) هم استناد کرد.
برای این کار کافیست لینک محصول یا دستهبندی مورد بررسی در سایت web.archive.org وارد شود و میزان فروش در بازه مشابه با وبسایت دیگر مقایسه گردد.
نمونه راست چین و مارکت رقیب:
ما برای بهدست آوردن میزان دقیق آمار فروش پلتفرم رقیب مقدار عددی فروش روزانه تک به تک محصولات را برای سه ماهه آخر سال منتهی به 15 اسفند ماه مشابه دادههای زیر ذخیره کردیم:
لازم به ذکر است که تعداد دانلود محصولات رایگان از آمار نهایی کسر گردیده شد:
راست چین از نظر تعداد فروش ماهانه 67.9% سهم فروش بازار را در اختیار دارد و مارکت رقیب 32.1% سهم بازار را در اختیار دارد.
همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز پایش تجارت الکترونیکی ایران (ECM) که در تابستان 1403 منتشر گردید. (https://t.me/ecmonitor/727)
مربوط به 500 وبسایت برتر ایران، از نظر تراکنش راست چین رتبه 92 را کسب کرده است که در این لیست وب سایت رقیب رتبه 100 را دارا میباشد. (https://ecmonitor.ir/ | Info@ecmonitor.ir)
دادههای مرکز پایش تجارت الکترونیکی ایران :
این مسئله نشان میدهد که راست چین در سال 1403 هم لیدر بازار وردپرس ایران بوده است.
4. تعداد محصولات ایرانی وردپرس (صفحه 37 گزارش سال وردپرس 1404)
آمار این بخش نیز از فیلتر کردن محصولات ایرانی در دستهبندی افزونه و پلاگینهای وردپرسی به دست میآید. توجه داشته باشید تاریخ انتشار محصولات در هر دو مارکت در سایدبار سمت چپ هر محصول درج گردیده است.
تعداد محصولات وردپرسی ایرانی منتشرشده در سال 1403 در وبسایت راست چین بر اساس دادههای فوق 175 محصول است.
تعداد محصولات وردپرسی ایرانی منتشرشده در سال 1403 در وبسایت رقیب بر اساس دادههای فوق 67 محصول است.
این مقایسه نشان میدهد از مجموعه کل محصولات وردپرسی ایرانی منتشر شده در سال گذشته:
72.3% متعلق به مارکت راست چین است و تنها 27.6% متعلق به مارکت رقیب است.
5. ترافیک ورودی مارکتهای وردپرس ایران
وبسایت راست چین علاوه بر دامنه پیش فرض (https://www.rtl-theme.com)، صفحات پیش نمایش محصولات را بر روی آدرس (https://rtlr.ir) نمایش میدهد ولی حتی بدون در نظر گرفتن ترافیک ورودی وبسایت دوم، میزان ورودی سایت 134 هزار بازدید ماهانه است.
در صورتی که وبسایت رقیب با در نظر گرفتن تمامی ترافیک صفحات بر اساس دادههای (https://www.similarweb.com/website/zhaket.com/) دارای 66 هزار بازدید ماهانه است.
که نشان میدهد از نظر میزان ترافیک ورودی راست چین 67% سهم این ورودی را دارا میباشد.
https://www.similarweb.com/website/zhaket.com/vs/rtl-theme.com
نکته: میزان ترافیک اعلامشده در سایت similarweb بسیار پایینتر از مقدار واقعی این پارامتر است ولی این داده صرفا جهت مقایسه بین دو مارکت ارائه گردیده است تا دیدگاهی در مورد وضعیت فعلی به ما دهد.
6. میزان سرچ برند مارکتهای وردپرس ایران
میزان سرچ برند راست چین و مارکت رقیب نه صرفا با ابزارهای جانبی بلکه با خود ابزار سرچ کنسول قابل مشاهده است به دلیل این که در کلمات سرچ برند همدیگر حضور دارند.
بر اساس این دادهها میزان سرچ برند راست چین (Exact query) در 90 روز گذشته منتهی به اردیبهشت ماه 1404 برابر است با 120,000 ایمپرشن.
در صورتی که در بازه مشابه میزان سرچ برند رقیب (Exact query) در 90 روز گذشته منتهی به اردیبهشت ماه 1404 برابر است با 88,800 ایمپرشن.
در پارامتر سرچ نام برند هم که مهمترین شاخصه برند اورنس محسوب میشود راست چین 15% بیشتر از وب سایت رقیب سرچ میشود.
————————————————————————————————————–
یاد آوری: لازم به ذکر است کلیه منابع این دادهها برعکس سایر گزارشات بازار وردپرس (مشابه تصویر زیر)، در انتهای هر صفحه از گزارش سال درج گرده بود. (صفحه 36 و 37 گزارش سال وردپرس ایران 1404)
نظر شما