در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

علیرضا آقا احمدی مدیرتامین مالی کارن کراد می‌گوید: حوزه‌های مختلفی وارد عرصه تامین مالی جمعی شده‌اند و قوانین متناسب باید با این تغییرات به‌روز شود. آقا احمدی درباره چالش‌های فعالیت‌های کارن کراد گفت: سرعت ما از قانون‌گذار بیشتر شده است و نهاد قانون‌گذار فرابورس باید با ما بیشتر همراهی کند.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟
صفحه اقتصاد -

 شرکت کارن کراد از سال ۱۳۹۸ مجوز تامین مالی جمعی از شرکت فرا بورس ایران دریافت کرده و سال ۱۳۹۹ اولین طرح تامین مالی جمعی را ارائه کرده است.

 دراین بخش شرایط سرمایه گذاری، نحوه سرمایه گذاری، تضامین سرمایه گذاری، هدف از ارائه برنامه کارمانی، بررسی شده است. در ادامه مصاحبه خبرنگاران با علیرضا آقا احمدی مدیرتامین مالی کارن کراد در رویداد معرفی برنامه کارمانی از نظرتان می گذرد.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

شما پذیرفته شده در بازار سرمایه هستید؟

خیر، فقط مجوز تامین مالی جمعی و فرایند تامین مالی به این شکل است که خود کارن کراد سرمایه مالی شرکت ها را تامین نمی کند یک پلتفرم واسط است و کسب و کار هایی که متقاضی سرمایه هستند ارزیابی می کند و اگر بتوانند از مردم جذب سرمایه کنند مجوز این طرح را از فرا بورس گرفته و به آن را به افراد حقیقی و حقوقی معرفی کرده و مردم بعد از اینکه تصمیم به سرمایه گذاری گرفتند می توانند با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان داخل طرح ها مشارکت داشته باشند و از منافع این طرح ها بهره مند شوند.

ما یک واسط هستیم که ارزیابی و نظارت روی طرح ها انجام می دهیم و در نهایت به مردم معرفی می کنیم و مردم سرمایه گذاری را انجام می دهند.

همه مردم می توانند سرمایه گذاری کنند؟

هر فردی که دارای کد بورسی باشد و احراز هویت آن انجام شده باشد می تواند در این بازار مشارکت داشته باشد.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

شرکت کارن کراد در حوزه تامین مالی پروژه های بورسی فعالیت دارد؟

خیر، منع دستور العمل در این مورد وجود دارد.

شرکت هایی که در بازار بورس پذیرش شده اند نمی توانند از این ابزار استفاده کنند. شرکت هایی مخاطب تامین مالی جمعی هستند که نه بورسی هستند و نه آنقدر بزرگ هستند که بتوانند در بازار بورس تامین مالی کنند و نه آنقدر کوچک که سرمایه مردم را به خطر بیندازند.

شرکت های کوچک و متوسط مخاطب اصلی شرکت تامین مالی جمعی هستند.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

شما دراین مورد تضامین هم دارید؟

بله صد در صد، تضامین متناسب با ریسک پروژه ها است.

ممکن است یک پروژه ریسک بالایی داشته باشد تضامین بانکی یا ملک از آنها بگیریم یا صندوق های پژوهش آنها را تضمین کنند، و پروژه ای که ریسک کم تری دارد ممکن است که با چک وسفته یا تضمین هیت مدیره شرکت و یا تضمین شخص ثالث برای آنها تامین مالی انجام شود.

استقبال از استارت آپ ها و بیزینس های جدید در حال حاضر وضعیت مطلوبی دارد؟

بازار تامین مالی جمعی در سال ۱۳۹۹ شروع به کار کرد و کل اندازه بازار آن ۵ میلیارد تومان بود و الان تقریبا ۲ هزار میلیارد است و استقبال در این حد بزرگ است که چنین پیشرفتی صورت گرفته است.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

سهامداران بیشتر صندوق ها را می شناسند، شما چه اقداماتی برای بیشتر شناخته شدن انجام دادید؟

اقدامات مختلفی مثل برگزاری های رویداد، همایش و نشست ها  موارد روتین دیگر، در دو سال گذشته یک برنامه تلویزیونی به اسم کار و یار را داشتیم که در آن جا به نوعی فرهنگ سازی کرده ایم با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، امسال هم برنامه کارمانی که در حال ساخت آن هستیم معاونت علمی، بانک کارآفرین از حامیان برنامه هستند و دوباره یک فرهنگ سازی و معرفی گسترده تری پیرامون تامین مالی جمعی صورت خواهد گرفت و نکته جالب این است که ما متوسط ۴۸ درصد سود به سرمایه گذارانمان پرداخت کرده ایم و تا به حال به هیچ عنوان ضرر و زیان در این مورد نداشتیم و همین موضوع یک نوعی دیگر از فرهنگ سازی است.

کارمانی اولین رئالیتی شوی اقتصادی ایران

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

 

علی عمیدی مدیرعامل کارن کراد در ادامه این مراسم گفت: شرکت کارن کراد از سال ۹۷ به کار تامین مالی جمعی پرداخته و از سال ۱۳۹۹ مجوز گرفته و درسال ۱۴۰۱ توانسته از ۵ هزار نفر پول بگیرد که مجموعه سرمایه گذاری تقریبا ۲۵۰ میلیارد تومان بود و این پول ها در کسب و کارهای واقعی سرمایه گذاری شده و این کسب و کار ها به کار مشغول شدند و سرمایه در گردش بوده و منابع اولیه دریافت کردند و قرار های اولیه امضا کردند و کار کردند و در آمد کسب کردند و با مردم یک سود را تسهیم کردند.

ما در سال پیش توانستیم بیش از ۴۸ درصد سود دهی داشته باشیم چیزی که بیش از یک سود بانکی است و از خیلی از صندوق های سهامی سود بیشتری دارد.

یک ابزار جدید است با علم به این که این ابزار در فرا بورس و سازمان بورس تعریف شده هستند و مردم می توانند ۵۰۰ هزار تومان بر هر طرح با مشخصات موجود سرمایه گذاری کنند.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

هیچ بنایی نداریم وقتی که این برنامه را ساختیم و قرار است کار فرهنگ سازی انجام دهیم در کشوری که شاید خیلی از کار های فرهنگ سازی درآمد زایی نمی شود داشت هزینه می کنیم که مردم متوجه این موضوع شوند که بنا نیست به صورت احساسی وارد این مارکت شوند و بنا نیست به کسی دروغ گفته شود و هر سرمایه گذاری که سود بالایی داشته باشد مخاطراتی هم دارد با علم به این موضوع افراد می توانند سرمایه گذاری کنند و کاری که ما قرار است انجام دهیم چیزهایی که در ادبیات مالی و سرمایه گذاری می دانیم را بتوانیم به مخاطب با زبان ساده تر و به زبان رسانه منتقل کنیم.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

ما بیشتر در حوزه های دانش بنیان کار کردیم اما در این برنامه محدودیتی نداریم و کیس های سینمایی و کنسرت و موضوع های هنری و بحث های تجارت داریم و سعی می کنیم که به مردم راه ها و روش های جدید در پروژه های جدید را بیاموزیم.

حتی یک خواننده خوب می تواند از مردم تامین مالی کند و کنسرت برگزار کند و درآمد زایی داشته باشد و به مردم سود بدهد.

مردم در بازار سرمایه بسیار آسیب دیدند شما چه اقدام و تضامینی برای اعتماد سازی انجام خواهید داد؟

علی عمیدی مدیرعامل کارن‌کراد در پاسخ به این سوال گفت: سود را ما نمی توانیم تضمین کنیم ولی می توانیم یک ابزار و ساز و کار بی چون و چرا را فراهم کنیم و جایی که ممکن است ریسک ذاشته باشد ریسک واقعی کسب و کار باشد.

مهم ترین چیزی که به مردم خواهم گفت این است که ما یکی از همان افراد هستیم و قرار نیست چیزی را رتوش کنیم ما همه در ایران زندگی می کنیم و همه یک سری چیز ها از دست داده و چیز های دیگری به دست آورده ایم و ریسک بزرگی را در کشوری با بالا پایین شدن تورم و نرخ ارز و قوانین طی کرده ایم.

ما با یک پلتفرم مسیری را برای یک کسب و کار در نطر می گیریم که در آن ساز و کار به امن  ترین حالت ممکن پول مردم به کار گرفته شود و سود دهی داشته باشد.

آیا در انتهای ماجرا ممکن است مردم ضرر کنند؟ آیا تضمینی دارید؟

اصل سرمایه تضمین شده است، ما اصل پول را تضمین کرده ایم و در پروژه های مختلف و دراین فرایند اصل سرمایه مردم تضمین ماست.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

مردم از طریق برنامه ای که ساختیم با کمک آقای بازغی به ما اعتماد خواهند کرد و توصیه داوران به مردم این است که بیشتر از ۱۰ الی ۲۰ درصد از حدااکثر سرمایه ای که دارید را در این مارکت وارد نکنید چون این مارکت مخاطر پذیر است و امکان ندارد کسی ۴۸ درصد در طول سال به مردم سود بدهد بدون داشتن ریسک و ما سعی می کنیم به زبان مردم صحبت کنیم و گفتن واقعیت ها به زبان مردم اعتماد سازی خواهد کرد.

تا کنون ۴۸ طرح اجرا شده است

عمیدی در ادامه به بیان آمارهایی از کارن کراد پرداخت و افزود: تا کنون بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان سرمایه جذب شده است و بیش از ۵هزار سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در طرح‌های کارن کراد شرکت کرده‌اند و ۴۸ طرح موفق در کارن استارت خورده و به ثمر رسیده است.

او همچنین به موضوع ارزیابی طرح‌ها در کارن‌کراد پرداخت و گفت: تک به تک طرح‌ها در تیم کارن‌کراد بررسی موشکافانه می‌شوند چون ما سرمایه‌گذاران را بخشی از دلیل ماندگاری و موفقیت کارن کراد می‌دانیم.

طبق گفته عمیدی کسب و کارهایی که ابزار تامین مالی جمعی به توسعه آن شرکت‌ها کمک می‌کند و افرادی که به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر علاقه‌مند هستند مخاطبان اصلی برنامه کارمانی هستند. 

و در ادامه محمد رضا رضاییان تهیه کننده کارن کراد در رابطه با کارمانی گفت:

در طول این برنامه مخاطب قرار است با مفهوم (کرود فاند) آشنا شود و برخی از مسائل اقتصادی ساده سازی شود و امکان جذب سرمایه برای یک عده از فعالین حوزه کسب و کار فراهم شود و برای مخاطب عام امکان سرمایه گذاری در مشاغل پر سود و مطمئن و مشاغلی که امکان دارد مخاطب به راحتی شرایط سرمایه گذاری در آنها را نداشته باشد به جای اینکه به خرید سکه و دلار و طلا فکر کنند در طول این برنامه این رفتار برای مخاطب نهادینه می شود که می توانند حداقل سرمایه ای را که دارند در اختیار چرخه تولید قرار دهند که از طرفی هم سود داشته باشند هم به فعال شدن چرخه تولید کمک کنند.

برنامه کارمانی چند قسمت است؟

این برنامه از پلتفرم فیلمو در ۲۵ قسمت از ۲ الی ۳ هفته دیگر پخش خواهد شد و احتمالا به هفته ای یک تا دو اپیزود برسد.

در رویداد معرفی برنامه کارمانی کارن کراد چه گذشت؟

حضور بانک‌ها نوید اطمینان به پروژه‌ها هستند

مهدی سیف علیشاهی عضو هیات مدیره بانک کارآفرین هم در این باره گفت: ورود بانک‌ها به چنین طرح‌هایی اعتبار می‌بخشد و ما در بانک کارآفرین اساس کارمان را روی اعتماد و تسهیلگری برای کسب و کارها قرار داده‌ایم و تاکنون با ۱۸ استارت‌آپ نیز همکاری مستقیم داشته‌ایم.

سیف علیشاهی در ادامه به شعار برنامه کارمانی اشاره کرد و افزود: شعار برنامه کارمانی این است که دیدن این برنامه به سود شماست من هم با قاطعیت به این شعار باور دارم و امیدوارم این برنامه آغازی مطلوب در راه سرمایه‌گذاری و تامین مالی جمعی باشد.

در بخش پایانی رویداد مدیرتامین مالی جمعی کارن کراد علیرضا آقااحمدی در پاسخ به سوال یکی دیگر از رسانه ها مبنی بر چگونگی سود در طرح‌های قبلی گفت: ما تا کنون ۴۸ پروژه تامین مالی جمعی را در حوزه‌های مختلف پیش برده‌‌ایم که از نظر سود پروژه‌ای داشتیم که در ۶ ماه پنجاه درصد سود به سرمایه‌گذاران دادیم این پروژه در ارتباط با داروی گیاهی دام و طیور بود.

در پروژه بخارست هم با اینکه چالش‌های سال گذشته سینماها را رو به خاموشی برده بود اما توانستیم وعده ۴۲درصد یکساله پیش‌بینی شده را محقق کنیم. ما منحصر به شرکت‌های صنعتی نیستیم صنایع خلاق و همکاری با صنایعی که بیشتر مردم آنها را درک می‌کنند برایمان جذاب است چون به این شکل سرمایه‌های خرد بیشتری جذب می‌شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد