شمش طلای بورسی یا شمش طلای مرکز مبادله؟

در این خبر می خوانید؛ شمش طلای بورسی یا شمش طلای مرکز مبادله؟

شمش طلای بورسی یا شمش طلای مرکز مبادله؟
صفحه اقتصاد -

شمش طلای بورسی را می‌توان از هر جا به صورت آنلاین یا آفلاین و با تنها چند کلیک معامله کرد، اما برای خرید شمش طلای مرکز مبادله، ضمن ارسال درخواست کتبی به مرکز مبادله ارز، باید به صورت حضوری به محل مرکز مبادله مراجعه کرد. با توجه به محدودیت‌های خرید شمش طلا از مرکز مبادله در مقایسه با بورس کالا، به نظر می‌رسد بورس کالا محل مناسب تری برای تهیه طلا توسط تولیدکنندگان مصنوعات طلا باشد. علاوه بر این، کوچک بودن حداقل میزان خرید شمش در بورس کالا (در حال حاضر هر واحد حدودا ۴.۵٠٠.٠٠٠ ریال) سبب ورود جمعیت قابل توجه سرمایه گذاران خرد (به ویژه در شرایطی که انتظارات تورمی شدت گرفته است) به این بازار می‌شود. لازم بذکر است حداقل مبلغ جهت ورود به بازار مالی بورس کالا، خرید یک واحد گواهی سپرده شمش طلاست.

کارمزد معاملات شمش طلا در حراج حضوری برابر با ۰.۰۰۴ ارزش معامله بوده، اما کارمزد معاملات شمش طلای بورسی۰.۰۰۲۴ ارزش معامله است. در واقع کارمزد خرید شمش طلای حراجی حدودا دو برابر کارمزد شمش طلای بورسی است. در حراج مرکز مبادله، حداقل میزان خرید، یک عدد شمش یک کیلوگرمی و حداکثر پنج شمش برای حراج خرد و بیست عدد شمش برای حراج عمده است؛ این در حالی است که در بورس کالا حداقل میزان خرید شمش طلا، یک واحد گواهی سپرده شمش طلا (معادل ۰.۱ گرم شمش) و حداکثر میزان خرید شمش طلا، ۵۰ کیلوگرم است. پایین بودنِ مبلغ شروع معاملات، برای سرمایه گذاران خرد(حدودا ۳۹۰ هزار تومان به ازای خریدِ یک واحد گواهی سپرده شمش طلا) تمایل برای سرمایه گذاری در این بازار را به میزان قابل توجهی بالا برده است؛ قابل ذکر است که متقاضیان شمش‌های حراج شده در مرکز مبادله ارز، سازندگان مصنوعات طلا و خرده فروشان طلای آب شده هستند. شمش طلای بورسی را می‌توان به راحتی از طریق دسترسی برخط یا سفارش آفلاین به کارگزاری، معامله کرد ولی برای خرید شمش طلای حراجی، متقاضی ضمن ارسال درخواست خرید کتبی به مرکز مبادله ارز، باید به صورت حضوری در محل مرکز مبادله حضور داشته باشد.

باتوجه به دشواریِ مراحل ارسال درخواست خرید، لزوم حضور در روز حراج، کارمزد بیشتر معاملات و محدودیت‌های خرید شمش طلا از مرکز مبادله در مقایسه با بورس کالا، به این نتیجه می‌رسیم که بورس کالا به سبب ایجاد امکان برای خریداران خرد (باتوجه به شرایطی که انتظارات تورمی شدت گرفته)، سرمایه گذاران بزرگ و همچنین سازندگان مصنوعات طلا، محل مناسب تری برای تهیه طلاست.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد