پیش بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده / قیمت طلا به سمت صعود می رود یا سقوط؟

کارشناس بازار طلا و سکه گفت: اقدام بانک مرکزی برای ضرب و عرضه سکه‌های جدید به بازار عامل اصلی نزول قیمت طلا و سکه در مبادلات دیروز بود و تحت‌تأثیر اقدام بانک مرکزی، قیمت سکه ظرف چند ساعت ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت.

پیش بینی قیمت طلا و سکه در روزهای آینده / قیمت طلا به سمت صعود می رود یا سقوط؟
صفحه اقتصاد -

قیمت طلا در هفته آینده از جهات مختلفی قابل بررسی است. نمودار تغییر قیمت طلا از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳یک حرکت صعودی و روبه‌رشد را از خود به نمایش گذاشته است. با این وجود در نیمه دوم مرداد سال جاری شاهد یک روند نزولی برای این فلز در بازار کشور بودیم. روندی که در هفته ابتدایی شهریور مجددا صعودی شده است. بسیاری از کارشناسان ثبات نسبی قیمت دلار را یکی از دلایل رشد قیمت طلا در هفته‌های احیر قلمداد می‌کنند.

قیمت جهانی طلا نیز در هفته‌های گذشته، روندی صعودی داشته است. انتشار گزارش‌های تقریبا منفی از شاخص‌های اقتصاد کلان در آمریکا به‌ویژه افزایش نرخ بیکاری و در نتیجه بالا ماندن نرخ بهره در این کشور، از مهم‌ترین عوامل کاهش قدرت آمریکا به‌خصوص در برابر نرخ یورو محسوب می‌شوند. در روز ۳۰ آگوست نیز داده‌های مربوط به PCE آمریکا منتشر شد. با وجود پایین‌تر بودن این نرخ نسبت به انتظارات، قیمت طلا در روزهای بعدی همچنان به رشد خود هرچند با شتاب کمتری ادامه داد. مجموع این عوامل سبب شده‌اند که کارشناسان قیمت جهانی طلا در هفته آتی را صعودی؛ اما شاید با شیبی کندتر نسبت به هفته‌های گذشته پیش‌بینی کنند. در حال حاضر نشریه FXSTREET متوسط قیمت جهانی هر انس طلا در هفته آینده را ۲۵۲۱ دلار پیش‌بینی کرده است.

قیمت طلا رو به افزایش است یا کاهش؟

طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، چشم‌انداز دور قیمت طلا نشان از رشد ارزش آن دارد. در حال حاضر طلا سطح حمایت ۲۳۰۰ دلار را به خوبی تثبیت کرده است. در صورت کاهش قدرت دلار ممکن است تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی افزایش یافته و در نتیجه قیمت این فلز باز هم سقف جدیدی از خود به جای بگذارد. برخی منابع البته از کاهش تقاضا برای طلای فیزیکی در ماه‌های گذشته خبر داده‌اند. اتفاقی که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر منفی داشته باشد. پیش‌بینی منبع معتبری مانند JPMorgan نیز نشان‌دهنده تثبیت سطح حمایت ۲۵۰۰ دلار برای طلا در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ است.

از سوی دیگر تحولات منطقه‌ای و ریسک‌های جهانی ژئوپولتیک را نیز نباید از نظر دور داشت. کناره‌گیری بایدن به نفع هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و به‌طورکلی این رویداد سیاسی می‌تواند قدرت دلار را تا حدی بازگرداند. روندی که می‌تواند به ضرر قیمت طلا باشد. اما تحولاتی مانند تشدید جنگ بین روسیه و اوکراین و نیز تحرکات اسرائیل در کرانه غربی رود اردن و افزایش تنش‌های‌اش با لبنان، نیز می‌توانند به رشد قیمت جهانی طلا منجر شوند. هرچند که افزایش تنش‌های این کشور با لبنان می‌تواند افزایش قیمت دلار و تتر را نیز در پی داشته باشد. این تحولات را به‌منظور پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳ و به‌خصوص دارایی‌های با پشتوانه طلا و بیت کوین نیز باید در نظر بگیرید.

در نتیجه و به‌طورکلی می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا در کشور ما در ماه‌های آینده ضمن عبور از دوره‌های خنثی، روندی صعودی را تجربه کند. به‌ویژه اینکه قیمت دلار نیز در هفته‌های گذشته به ثباتی نسبی رسیده و که طبیعتا به نفع قیمت طلا است. بنابراین بدون شک در طی ماه‌های پیش رو، این دارایی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری شناخته خواهد شد.

محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار

برای پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ به‌صورت دقیق باید با انواع خلوص این فلز زرد آشنا شد. در ابتدا لازم است بدانید که به میزان خلوص هر قطعه طلا، عیار گفته می‌شود که حداکثر و حداقل آن به‌ترتیب برابر با ۲۴ (خلوص ۹۹٫۹ درصدی) و ۱۸ عیار هستند. طبیعی است که طلاسازان برای ساختن زیورآلات باید این فلز را با سایر آلیاژها ترکیب کنند تا نرم، مستحکم و اصطلاحاً چکش‌خور شود. به‌همین دلیل است که طلاهای زینتی، ۱۸ عیار هستند و معمولاً از این شاخص برای سنجش هر گرم استفاده می‌شود.

در صورتی که قصد پیش‌بینی قیمت این فلز گران‌بها را داشته باشیم، باید از قیمت روز دلار آمریکا و اونس جهانی طلا استفاده کنیم. به‌عبارت ساده‌تر، برای به‌دست آوردن ارزش ذاتی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار باید یک گرم اونس طلای ۲۴ عیار را به یک گرم طلای ۱۸ عیار تبدیل و سپس آن را در قیمت روز دلار آمریکا ضرب کنیم. برای این کار لازم است که قیمت هر اونس به دلار را بر ۴۱.۴۷۱۲۴ تقسیم و در قیمت روز دلار آمریکا ضریب کنیم.

به‌منظور پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ باید از فرمول محاسبه ارزش ذاتی استفاده کرد. به‌عنوان مثال، فرض کنید که قیمت دلار و هر اونس جهانی طلا در تیر ماه سال ۱۴۰۳ به‌ترتیب برابر با ۵۵ هزار تومان و ۲۰۰۰ دلار باشند. با این اوصاف، ارزش ذاتی هر گرم طلای ۱۸ عیار در تیر ماه برابر است با:

۲۰۰۰ * ۵۵۰۰۰ / ۴۱.۴۷۱۲۴ = ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۴۴۰ تومان

البته، هزینه‌های جانبی دیگری (مثل اجرت، سود و مالیات) هم به ارزش ذاتی طلا اضافه می‌شوند تا قیمت نهایی آن به‌دست آید. به‌طور کلی برای پیش بینی قیمت طلا باید این فرمول را در نظر گرفت:

قیمت نهایی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار = مالیات بر ارزش افزوده * سود طلافروش * اجرت * ارزش ذاتی هر یک گرم طلای ۱۸ عیار

برای این‌که اطلاعات کافی در مورد پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ داشته باشید، لازم است که فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه را هم به‌دست بیاورید که طبق این فرمول است:

ارزش ذاتی سکه طلا = قیمت هر اونس طلای جهانی * قیمت روز دلار آمریکا / ۴.۲۴۹۲۷۶۶۱

پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ از دو جنبه مهم قابل بررسی است. اغلب سرمایه‌گذاران طلا ترجیح می‌دهند تا این فلز ارزشمند را به صورت آب‌شده یا سکه رسمی خریداری کنند. طلای آب‌شده به دلیل کارمزد پایین خرید و سکه‌های امامی به علت قابلیت نقد شدن سریع، همواره مورد توجه قرار دارند. از همین رو، می‌توان قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ را از دو جنبه زیر مورد بررسی قرار داد.

پیش بینی قیمت طلای آب شده

بررسی قیمت طلا از لحاظ تکنیکال و فاندامنتال، نشانی از تغییرات گسترده و اساسی آن ندارد. به نظر می‌رسد سیاست‌های انقباضی آمریکا در تلاش است تا قیمت این فلز گرانبها را حفظ کند. از طرفی تحلیل تکنیکال طلا نیز گرایشی برای افزایش قابل توجه و رکوردشکنی آن نشان نمی‌دهد. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۵ درصد خواهد بود. در این صورت می‌توان انتظار داشت که قیمت جهانی طلا در مقاطعی از مرز ۲۶۰۰ دلار نیز عبور کند. در بسیاری از منابع نیز بازه ۲۴۷۰ تا ۲۵۰۰ دلار به‌عنوان سطح حمایتی قیمت این فلز گران‌بها تا پایان هفت ماه آینده عنوان شده‌اند.

پیش بینی قیمت سکه طلا

کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت سکه هم‌راستا با قیمت طلا افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌های موجود، قیمت سکه نیز به دلیل ثبات نسبی قیمت طلا و البته در صورت حفظ تقاضا برای خرید، طی ماه‌های پیش‌رو کاهش یا افزایش ناگهانی را تجربه نکند. بااین‌حال پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان رشد آرام قیمت سکه در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ است. داده‌های به دست آمده از تحلیل تکنیکال قیمت سکه نیز این روند را تایید می‌کنند. در صورت ادامه این روند می‌توان انتظار داشت که قیمت هر سکه در مهر ماه سال ۱۴۰۳ به حدود ۴۵ میلیون تومان برسد.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا در سال ۱۴۰۳

قیمت طلا همانند سایر دارایی‌های مورد استفاده برای حفظ ارزش، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مهم در این رابطه عبارت‌اند از:

تنش‌های منطقه‌ای

جنگ‌های بزرگ و کوچک جهانی و منطقه‌ای یکی از عامل بسیار مهم در پیش بینی قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۴۰۳ بودند. به نظر می‌رسد که این جنگ‌ها و پیامدهای آن‌ها، همچنان بازار جهانی طلا را زیر سایه خود قرار دهد. علاوه بر این، احتمال وقوع جنگ در تایوان در کنار بی‌ثباتی شرایط خاورمیانه نیز یکی از رویدادهای محتمل سال ۱۴۰۳ به شمار می‌رود. وقوع هرگونه تنش بین کشورهای منطقه، بدون شک یک بازار صعودی برای قیمت طلا به همراه خواهد داشت.

افزایش تقاضا برای خرید طلا

چاپ بدون پشتوانه پول در دوره کرونا و پس از آن، اقتصاد کشورهای بسیاری را به خطر انداخته است. از همین رو پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳، بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، اقدام به ذخیره طلا کرده و تقاضا برای خرید آن را افزایش دهند. به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو آمریکا نیز به ادامه روند فعلی قیمت طلا یعنی تثبیت منطقه ۲۵۰۰ دلار تمایل دارد. حفظ یا افزایش نرخ بهره در این کشور به خودی خود می‌تواند باعث افزایش قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده شود. توجه داشته باشید که انتشار این نرخ و تغییرات آن را باید در پیش بینی قیمت ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳ نیز لحاظ کنید.

تحولات سیاسی

در سال ۱۴۰۳ رویدادهای تأثیرگذاری نظیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است. نتیجه این انتخابات ممکن است به‌طور مستقیم و همزمان بر روی قیمت جهانی طلا و قیمت داخلی ارز اثر بگذارد. در سمت دیگر امضای تفاهم‌نامه‌های مالی ایران با کشورهای همسایه نظیر عربستان و همکاری‌های ارزی با کشورهای منطقه، تا حد زیادی باعث تعدیل قیمت ارز و به دنبال آن قیمت طلا خواهد شد. تحولات فرعی‌تر مانند انتخابات ریاست جمهوری برزیل و اجلاس بانک جهانی در ماه اکتبر و نیز نشست‌های آسیاپسیفیک و کشورهای G20 در ماه نوامبر را نیز نباید از نظر دور داشت.

قیمت طلا امروز

 بازار امروز شاهد افزایش قیمت طلا و ثبات قیمت سکه است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲,۵۱۶ (دو هزار و پانصد و شانزده ) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا  کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۶۱۲,۶۰۰ (سه میلیون و ششصد و دوازده هزار و ششصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته است.

 
جدول قیمت ۳ روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳,۶۱۲,۶۰۰ ۴,۴۰۰ ۰.۱۲ 09:58
۳,۶۰۸,۲۰۰ -۳۲,۱۰۰.۰۰ -۰.۸۹ روز قبل
۳,۶۴۰,۳۰۰ -۶,۰۰۰.۰۰ -۰.۱۷ ۳ روز پیش

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۵,۶۴۹,۰۰۰ (پانزده میلیون و ششصد و چهل و نه هزار) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه  امامی به ۴۳,۱۵۰,۰۰۰ (چهل و سه میلیون و یکصد و پنجاه هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۳,۳۰۰,۰۰۰ (بیست و سه میلیون و سیصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، بدون تغییر است.

قیمت ربع سکه امروز

ربع سکه در بازار داخلی هم ۱۵,۳۰۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و سیصد هزار) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه گرمی

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷,۱۵۰,۰۰۰ (هفت میلیون و یکصد و پنجاه هزار) تومان قیمت خورد.

پیشنهاد سردبیر

منبع: همشهری
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد