گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نوسانات بازار ارز

گشایش‌های اقتصادی پس از آزادشدن منابع بلوکه شده ارزی | تنش‌های جهانی بهانه‌ای برای برهم‌زدن آرامش بازار و مقطعی است

اگرچه ایجاد ارتباط و مبادلات تجاری و ارزی با کشور‌های منطقه می تواند از لحاظ اقتصادی و تجاری به ما کمک کند، اما این دلیلی بر مافیای خبری برای افزایش مقطعی و به هر بهانه در بازارهای داخلی ارزی و داخلی نمی‌شود. افزایش قیمت دلار در بازار ارز کشور که در پی تنش‌های منطقه‌ای و جو روانی به وجود آمد و سبب ناپایداری و نوسانات ارزی شده است، پایدار نخواهد بود. این جملات کارشناسان و فعالان اقتصادی است که در نوسان‌بازی این روزهای بازارهای داخلی خصوصا در معاملات ارز و دلار به تحلیل بازارها در کنار فعالیت‌های ثمربخش بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز پرداخته اند.

گشایش‌های اقتصادی پس از آزادشدن منابع بلوکه شده ارزی | تنش‌های جهانی بهانه‌ای برای برهم‌زدن آرامش بازار و مقطعی است
صفحه اقتصاد -

کارشناسان معتقدند که ایران می‌تواند با الگوبرداری از کشور‌های اروپایی، در کنار دیگر کشور‌های منطقه و آسیا، یک بازار مشترک و یک ارز واحد ایجاد کند تا بسیاری از مشکلات تجاری با تکیه بر دلارزدایی برطرف شود. با این حال، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده می‌تواند تا حد زیادی از حجم فشار و مشکلات ارزی کاسته و بستر را برای رشد و پویایی اقتصاد مهیا کند. بانک مرکزی ایران نیز با اقدام به موقع برای مدیریت بازار و حفظ آرامش در بازار ارز، نشان داده است که با دست پُر از نظر ارزی توان مدیریت این بازار و تخصیص لازم برای ثبت سفارش‌ها را دارد.

افزایش قیمت دلار پایدار نیست

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نوسانات بازار ارز

علی‌اصغر زبردست، عضو اتاق بازرگانی ایران در این‌باره می‌گوید: «به محض اطلاع از درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطین، موج روانی و التهاب در بازار ارز را پیش بینی می‌کردم چرا که طبیعی بود که تحولات منطقه‌ای باعث چنین اتفاقی در قیمت دلار شود؛ اما این شرایط چندان پایدار نخواهد بود. همچنین طی روز‌های گذشته و بعد از آغاز درگیری در منطقه، برخی از نمایندگان کنگره آمریکا با آزادسازی منابع ارزی ایران مخالفت کردند که همین موضوع تاثیر منفی بر بازار ارز داشت.»

زبردست معتقد است که منابع ارزی آزاد شده ایران در کره جنوبی و لوکزامبورگ به حساب بانک‌های ایرانی در قطر منتقل شده تا دولت بتواند بوسیله آن کالا‌های اساسی و دارو و کالا‌های غیرتحریمی وارد کند. آثار مثبت منابع ارزی آزاد شده ایران تا چند ماه دیگر به خوبی در بازار مشخص و قیمت‌ها تثبیت خواهد شد.

سید کمال سیدعلی» معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است که دلیل اصلی نوسانات نرخ ارز  تنش و فضایی است که در منطقه به وجود آمده و تاثیر منفی بر نرخ ارز گذاشته است. ۹۰ درصد شرایط موجود به دلیل شرایط منطقه و جو روانی است و با برقراری آرامش دوباره نرخ ارز ثابت می‌شود.

آلبرت بغازیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز در این باره می‌گوید : « التهاب و نوسانات به‌وجود آمده چند روز گذشته در بازار ارز فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت.»

اقدامات بانک مرکزی برای ثبات آرامش در بازار ارز

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نوسانات بازار ارز

پس از بروز برخی نوسانات در بازار ارز طی یکی دو روز گذشته که با تلاش سفته‌باز‌ها و دلالان برای سوء استفاده از این شرایط همراه بود، بانک مرکزی در اقدامی به موقع برای مدیریت بازار و حفظ آرامش در بازار ارز وارد عمل شد.

تحت تاثیر حضور به موقع و موثر بانک مرکزی در مدیریت این فضا و همچنین حضور فعال شرکت‌های پتروشیمی، تا ساعت ۱۸ دیروز، بازار حواله، عرضه‌ بسیار مطلوب و کم‌سابقه‌ای داشت و طی این روز مجموعا ۳۷۱ میلیون دلار عرضه و ۲۸۸ میلیون دلار معامله انجام شد.

این اقدام به موقع نشان داد که بانک مرکزی بر خلاف برخی جوسازی‌های هدفمند، کاملا بر بازار مسلط است و با دست پُر از نظر ارزی توان مدیریت این بازار و تخصیص لازم برای ثبت سفارش‌ها را دارد.

معاون اسبق بانک مرکزی با تقدیر از اقدامات بانک مرکزی در ایجاد ثبات در بازار ارز، می‌گوید: «در ماه‌های گذشته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت توانسته بود آرامش را به بازار ارز بازگرداند، بی‌شک با برقراری آرامش دوباره در منطقه، نرخ ارز ثابت می‌شود. قطعا ایجاد ارتباط و مبادلات تجاری و ارزی با کشور‌های منطقه می تواند از لحاظ اقتصادی و تجاری به ما کمک کند.»

بغازیان هم با تاکید بر اینکه تغییرات نرخ ارز به مراتب بسیار کمتر از رویدادهای گذشته بوده است، تصریح می‌کند: «به طوری که اگر حوادث امروز فلسطین در دو سال گذشته رخ می‌داد، نرخ ارز تا ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یافت، اما به دلیل مدیریت خوب بانک مرکزی، بازار ارز عکس‌العمل خاصی نشان نداده است؛ ضمن اینکه نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا نیز تغییری نکرده است.»

گشایش‌های ارزی با آزادسازی منابع بلوکه‌شده 

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نوسانات بازار ارز

مسعود قاسمی، عضو اتاق بازرگانی استان البرز هم با اعلام اینکه در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌های بانک مرکزی شاهد ثبات خوبی در بازار ارز بودیم، اظهار می‌کند: «درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین باعث التهاب در منطقه شد که این التهاب به سرعت روی بازار ارز تاثیر گذاشت. با توجه به تجارب قبلی، قطعا این هیجانات کاذب و بازارسازی دلالان که باعث افزایش قیمت دلار شد، دوام زیادی ندارد.»

قاسمی می‌گوید: «آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده می‌تواند تا حد زیادی از حجم فشار و مشکلات ارزی کاسته و بستر را برای رشد و پویایی اقتصاد مهیا کند. معتقدم ایران در کنار دیگر کشور‌های منطقه و آسیا می‌تواند با الگوبرداری از کشور‌های اروپایی، یک بازار مشترک و یک ارز واحد ایجاد کند تا بسیاری از مشکلات تجاری با تکیه بر دلارزدایی برطرف شود.»

بغازیان، اقتصاددان نیز معتقد است که با آزاد شدن دارایی‌های ارزی بازار ارز به ثبات خواهد رسید و تولیدکننده می‌تواند اعتماد کند که نرخ ارز برای مدت طولانی‌تری در کانال‌های فعلی باقی بماند، به‌طوری که قابلیت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی می‌افزاید: «یکی از مزایای آزاد شدن دارایی‌های ارزی ایران این است که کسری بودجه کشور را به شیوه‌ای غیر از چاپ پول کاهش می‌دهد.»

اقتصاد ما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب، هزینه بالایی را به ویژه در واردات و صادرات و نقل و انتقال ارز متحمل کرده که خوشختانه طی ماه های اخیر با گشایش های ارزی حاصل از سفر‌های رئیس کل بانک مرکزی توانسته ایم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم. در این مسیر بدون توجه به بهانه‌های دلالان بازار ارز و مافیای اقتصادی در داخل دولت همانگونه که در گذشته توانست، اکنون هم می‌تواند با قدرتی بیش از پیش در تغییر سیاست‌ خارجی و تعامل با کشورهای منطقه با هدف ایجاد ارتباط پولی بانکی و رفع موانع تجارت بین الملل گام‌هایی اساسی را بردارد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد