مصطفی قدیمی دانش آموخته دکتری مهندسی معدن-مکانیک سنگ، شرکت تهیه و تولید مواد معدن ایران
ارزیابی سطح آمادگی فناوری تا نوآوری تجاریسازی بولتهای تمام تزریقی جهت استفاده در معادن زغال سنگ
امروزه تمرکزی قابل توجه در زمینه تجاریسازی نتایج تحقیقات و نوآوریهای انجام شده توسط مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان در سطح دنیا و از جمله ایران در صنایع مختلف بهوجود آمده است و کلید واژه مدیریت فناوری هرچه بیشتر به منظور سرمایهآفرینی از فعالیتهای پژوهشی و کاهش ریسک عملکردی، زمانبندی و سرمایهگذاری در توسعه محصولات با فناوری بالا مورد توجه قرار گرفته است، لذا بهرهگیری از ابزاری مناسب، نقش اساسی در تصمیمگیری و کاهش ریسک در مرحله تزریق مالی به منظور تجاریسازی دستاوردهای تحقیق، و توسعه و نوآوری ایفا میکند.
امروزه تمرکزی قابل توجه در زمینه تجاریسازی نتایج تحقیقات و نوآوریهای انجام شده توسط مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان در سطح دنیا و از جمله ایران در صنایع مختلف بهوجود آمده است و کلید واژه مدیریت فناوری هرچه بیشتر به منظور سرمایهآفرینی از فعالیتهای پژوهشی و کاهش ریسک عملکردی، زمانبندی و سرمایهگذاری در توسعه محصولات با فناوری بالا مورد توجه قرار گرفته است، لذا بهرهگیری از ابزاری مناسب، نقش اساسی در تصمیمگیری و کاهش ریسک در مرحله تزریق مالی به منظور تجاریسازی دستاوردهای تحقیق، و توسعه و نوآوری ایفا میکند. بنابراین هدف از اندازهگیری سطح بلوغ یک فناوری TRL، تعیین این مطلب است که فناوری تا چه حد میتواند انتظارات یک سامانه را برآورده سازد به گونهای که سامانه یا فرایند در محیط عملیاتی بتواند با موفقیت ماموریتهای محوله را انجام دهد. همچنین سطح آمادگی نوآوریCRL ، ابزاری برای ارزیابی سطح بلوغ فرآیند یک نوآوری در یک کسب و کار با تحلیل ابعاد مختلف آن میباشد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی سطوح آمادگی فناوری تا نوآوری تجاریسازی در پروژههای معدنی میباشد. برای این منظور سطح آمادگی فناوری تا تجاریسازی بولتهای تمام تزریقی بررسی خواهد شد.
کلمات کلیدی: بولت، فناوری، نوآوری، معدن زغالسنگ
-مقدمه
توانایی به کارگیری دانش، مهارتها، تجهیزات و امکانات برای انجام فعالیتها، فرآیندها و توسعه محصولات و خدمات و پاسخگویی به یک یا چند نیاز را فناوری میگویند. هدف از اندازهگیری سطح بلوغ (فنی) یک فناوری، تعیین این مطلب است که فناوری تا چه حد میتواند انتظارات یک سامانه را برآورده سازد به گونهای که سامانه یا فرایند در محیط عملیاتی بتواند با موفقیت ماموریتهای محوله را انجام دهد]۱[. همچنین سطح آمادگی نوآوری در واقع ابزاری برای ارزیابی سطح بلوغ فرآیند یک نوآوری در یک کسب و کار با تحلیل ابعاد مختلف آن می باشد. در شکل ۱ اجزای سطح آمادگی نوآوری نشان داده شده است که این اجزای عبارتند از: سطح آمادگی فناوری (TRL)، سطح آمادگی مالکیت معنوی (IPRL)، سطح آمادگی تجاری (BRL)، سطح آمادگی مصرف کننده (CRL)، سطح آمادگی تیم و سطح آمادگی بودجه]۲[. در شکل ۲ سطوح آمادگی نوآوری از ایده تا موفقیت تجاری نشان داده شده است. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی سطوح آمادگی فناوری تا نوآوری تجاری سازی بولتهای تمام تزریقی جهت استفاده در معادن زغال سنگ میباشد.
شکل 1: اجزای سطح آمادگی نوآوری ]3[.
شکل 2: سطوح آمادگی نوآوری، از ایده تا موفقیت تجاری ]4[.
2-ارزیابی سطوح آمادگی فناوری و تجاریسازی پروژه
در ادامه جداولی براساس خوداظهاری ارائه شده که موقعیت محصول مورد نظر را در دو سطح آمادگی فناوری (TRL) و سطح آمادگی تجاری سازی(CRL)، ارزیابی مینماید. همچنین ابعاد هفتگانه مرتبط با تجاریسازی محصول موردنظر را میسنجد. از خروجی نتایج حاصله میتوان برای بهبود برنامه و تحلیلهای دیگر نیز استفاده نمود.
جدول 1: سطوح آمادگی فناوری ]4[.
|
سطوح آمادگی فناوری |
توضیحات |
امتیاز |
|
طرح فراتر از تحقیقات پایه بوده و مفاهیم فناورانه آن تعریف شده است. |
1 |
|
|
تحقیقات کاربردی شروع شده و کاربردهای عملی طرح شناسایی شده است. |
2 |
|
|
تست های اولیه اجزای طرح شروع شده و در یک محیط آزمایشگاهی امکان سنجی فنی صورت گرفته است. |
3 |
|
|
تست اولیه از محصول یکپارچه کامل شده در محیط آزمایشگاهی به اتمام رسیده است. |
4 |
|
|
طرح در مقیاس آزمایشگاهی، عملکردهای مورد انتظار در کاربردهای مختلف را به درستی نشان داده است. |
نظر شما