در غرفه ایمیدرو نمایشگاه ماینکس ۲۰۲۵؛

ولدخانی: ۶ پایگاه امداد و نجات در حال ساخت و بهره برداری است

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو با اشاره به نقش تجهیزات در حوادث معادن زغال سنگ گفت: تجهیزات بخشی از موضوع است و بخشی دیگر به طبیعت سخت برمی گردد که همکاران من با آن دست و پنجه نرم می کنند. وقتی معدنی با لایه زغال کم با شیب زیاد کار می شود، شرایط ناایمن است ما باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا کارکنان را سالم خارج کنیم اما در شرایط ناایمن.

ولدخانی: 6 پایگاه امداد و نجات در حال ساخت و بهره برداری است
صفحه اقتصاد -

وی ادامه داد: در حال حاضر، تنها یک معدن تمام مکانیزه در کشور وجود دارد و ۲-۳ معدن دیگر در مرحله تجهیز است. بخشی از این تجهیزات، به روش کار برمی گردد که باید معادن در نهایت مکانیزه شوند. تا زمانی که معادنی با ضخامت پایین زغال سنگ و شیب زیاد داریم حتی با وجود تجهیزات، کسی نمی تواند با اطمینان بگوید که حادثه نخواهیم داشت. شرایط سخت، خطرناک و خاص است.

ولدخانی تصریح کرد: در حادثه معدنی سال گذشته (معدن جو -کرمان) که بزرگ ترین فاجعه معدنی کشور بود، نقص تجهیز نبود. بخشی از آن مرتبط با طبیعت سخت بود که پیش از رسیدن به گام تخریب، لایه بالایی تخریب شده بود. اتفاقی که طی سال ها فعالیت معدنی رخ نداده بود و با استانداردهای معمول خود پیش می رفتند که باعث آزاد شدن حجم زیادی گاز شد. بخشی هم به طراحی نامناسب بر می گشت که برگشت گاز از کارگاه دیگر باعث آسیب شد.

هزینه یک هزار میلیارد تومانی ایمیدرو برای تجهیزات ایمنی معادن

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو درباره تامین تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ گفت: تجهیزات تامین شده توسط ایمیدرو در زمینه امداد و نجات، تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین این تجهیزات هزینه می شود که مرتبط با خودنجات، رسپیراتور برای فراهم کردن ایمنی کارگران است و باید بین معادن تقسیم شود.

وی ادامه داد: البته این کار وظیفه کارفرماست و ما در این زمینه کمک می کنیم. تحریم ها ورود برخی از این تجهیزات را سخت کرده و ما تلاش می کنیم این تجهیزات را یکجا وارد کنیم و کمک حال بخش معدن و صنایع معدنی باشیم اما هیچ گاه نمی توانیم به عنوان ایمیدرو، جای بخش خصوصی ارزیابی ریسک و اقدام کنترلی مناسب انجام دهیم و نیز بازرسی کنیم تا مطمئن شویم ایمنی در بخش خصوصی هم هست.

ولدخانی خاطرنشان کرد: در وزارت صمت، قوانین و دستورالعمل ها به روز شده است. در فرآیند ممیزی ها، برخی معادن تعطیل می شوند، معادنی که قابلیت ایمن شدن دارند فرصت داده می شود و معادنی که ناایمن هستند، درخواست تعطیلی از مراجع قضایی داده می شود تا کارشان متوقف شود.

وی افزود: ایمنی، فرآیندی پویاست که نه از بیرون، بلکه باید نظارت داخلی باشد و ارزیابی ریسک شود، کنترل شود و مطمئن شویم به حادثه نمی رسد. در این زمینه تلاش داریم با حوزه آموزش، نظارت و هوشمندسازی کمک حال معادن باشیم اما معادن بزرگی که قابلیت هوشمند شدن دارند کم اند اما با استفاده از ترکیب تجهیزات پایشی و کنترلی (اینترنت اشیا) برای کارکنان و مساله آلایند های معدنی بتوانیم در این حوزه کمک کنیم.

تایید نشدن آسیب به محیط زیست واحدهای طلای ایمیدرو در تحقیقات

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو با اشاره به طرح انجام شده در زمینه تثبیت باطله های طلا به ویژه در معدن زرشوران، گفت: در این طرح، تثبیت کننده های مختلف بررسی شد تا بدانیم در صورت رخنه یا نفوذ در سدهای باطله – مانند آنچه در جهان اتفاق افتاده است – چگونه آن را تثبیت کنیم.

وی افزود: مطالعات مختلف، تاکنون رویکرد عملی برای ما نداشته است. این مطالعات تداوم خواهد داشت تا به یک راهکار مناسب برسیم. در مورد خاصیت سرطان زایی سیانور که یکی از خبرنگاران پرسید، خوشبختانه نتایج مطالعات کتاب های مرجع، این موضوع را نشان نداد. با سدهای استاندارد و پایش آلاین کنار سدها، می توانیم این اطمینان را بدهیم که هیچ نشتی و آسیبی ناشی از فعالیت های طلا در واحدهای طلای ایمیدرو به حوزه محیط زیست وارد نمی شود. ولدخانی گفت: همکاران ما به صورت دائم بر این واحدها نظارت دارند. نخستین نتیجه خروجی به روز رسانی روش های ارزیابی ریسک های محیطی ما مرتبط با سدهای باطله معادن بود.

وی ادامه داد: واحدهای تابعه ایمیدرو در زمینه کاهش مصرف انرژی سرآمد هستند و در این زمینه سیستم ۵۰۰۰۱ را در واحدها مستقر کرده اند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار