حرکت فولاد خوزستان به سمت تنوع سبد محصولات
شرکت فولاد خوزستان در تلاش است با تدوین برنامههای جدید و مدیریت بحرانها از سیاست تک محصولی عبور و سبد محصولات خود را متنوع کند.

یکی از مهمترین سیاست هایی که واحدهای تولیدی آن را دنبال می کنند بحث عبور از سیاست تک محصولی است. هرچند این سیاست می تواند آن واحد تولیدی را در یک محصول و تولید تقویت کند و به نوعی بازیگر اصلی بازار آن محصول باشد اما بی شک سبد محصولات متنوع راهکاری برای عبور از چالش های موجود در بازار و تغییرات تقاضا است.
در این میان فولاد خوزستان به عنوان یکی از بازیگران اصلی تولید شمش فولاد در کشور نیز پیش تر سیاست تک محصولی را پیش می برد. به نحوی که امین ابراهیمی مدیرعامل این مجموعه اخیرا گفته است، تولید شرکت به سمت تک محصولی گرایش پیدا کرده است؛ اما تدوین برنامه ای برای تنوع بخشی و تکمیل سبد تولیدی، امری ضروری و در دستور کار ماست.
این بدان معنا است که این مجموعه برنامه فولاد خوزستان ایجاد سبد محصولی متنوع است که بخشی از آن می تواند به فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر اختصاص داشته باشد.
بی شک یکی از دلایلی که باعث شده فولاد خوزستان به سمت تنوع سبد محصولات برود بحث حضور بیشتر در بازارهای داخلی و صادراتی است.
این موضوع می تواند میزان فروش این مجموعه را تقویت کند. اما کمی پیش از اثر گذاری بر فورش نیز باید به این نکته اشاره داشت و آن مدیریت موفق این مجموعه در عبور از چالش های پیش روی صنعت فولاد است.
درواقع مدیریت این مجموعه الزامات شناخت دقیق چالش های موجود را درک کرده است و حال به دنبال توسعه حداکثری است.
اما همانطور که اشاره شد تنوع سبد محصولات بر حضور بیشتر در بازارها اثر گذار است و همین موضوع می تواند امارها فروش و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.
این شرکت در آذر ماه ۱۴۰۳ موفق به ثبت رکورد تاریخی درآمد ماهانه به مبلغ ۸,۷۹۳ میلیارد تومان شد که نشان دهنده مدیریت هوشمندانه و بهرهگیری از فرصت های بازار است. عوامل کلیدی این موفقیت شامل برنامه ریزی دقیق برای عرضه محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی، تمرکز بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و بهبود کیفیت محصولات بوده است. در دی ماه ۱۴۰۳ نیز، بیشترین درآمد شرکت از فروش بلوم و بیلت داخلی به مبلغ ۳,۲۹۷ میلیارد تومان حاصل شد که ۴۹ درصداز کل درآمد ماهانه را تشکیل می دهد. پس از آن، اسلب داخلی با درآمد ۲,۵۸۵ میلیارد تومان و سهم ۳۸ درصد در رتبه دوم قرار دارد. همچنین، بلوم و بیلت صادراتی با نرخ فروش ۲۸,۱۸۹,۰۰۰ تومان به ازای هر تن، بالاترین قیمت را در میان محصولات شرکت داشته اند.
اما از سویی دیگر این موضوع می تواند ریسک های وابسته را در فروش تک محصولی کاهش دهد. چرا که اگر شرکت تنها بر یک یا دو محصول تمرکز کند، در صورت تغییر تقاضا یا نوسانات بازار، دچار مشکل خواهد شد. اما با تنوع محصولات، این ریسک کاهش می یابد و شرکت می تواند ضررهای ناشی از رکود در یک بخش را با رشد در بخش های دیگر جبران کند.
همچنین تولید محصولات جدید و باکیفیت باعث افزایش توان رقابتی شرکت در برابر سایر تولیدکنندگان فولاد می شود. فولاد خوزستان می تواند نیازهای مختلف صنایع پایین دستی (مانند خودروسازی، ساختمان سازی و نفت و گاز) را برآورده کرده و سهم بیشتری از بازار را کسب کند.
از سویی دیگر در شرایطی مانند تحریم ها یا رکود بازار داخلی، فولاد خوزستان می تواند با تغییر تمرکز به محصولات موردنیاز بازارهای دیگر، از کاهش تقاضا در یک بخش جلوگیری کند و همچنان سودده باقی بماند.
حال بر پایه این نگاه عبور از سیاست تک محصولی در دستور کار فولاد خوزستان قرار گرفته است.
نظر شما