آینده قیمت آهن‌ آلات زیر سایه انتخابات آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر زیادی بر قیمت آهن آلات و صنعت فولاد خواهد داشت؛ دو سیاست گذار دموکرات و جمهوری‌خواه در این انتخابات رقابت خواهند کرد.

آینده قیمت آهن‌ آلات زیر سایه انتخابات آمریکا
صفحه اقتصاد -

به گزارش آهن آنلاین - انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ در تاریخ ۵  نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد. رقابت اصلی میان کامالا هریس از حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق از حزب جمهوری‌خواه خواهد بود.

سیاست حزب دموکرات آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به‌طور سنتی با تمرکز بر دیپلماسی، کاهش تنش و مذاکره همراه بوده است، اگرچه در مواردی سخت‌گیری‌هایی نیز اعمال شده است. رویکرد کلی دموکرات‌ها معمولاً بر دیپلماسی و توافقات چندجانبه تأکید دارد.

از سوی دیگر سیاست حزب جمهوری‌خواه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران غالباً براساس فشار حداکثری و موضع‌گیری سخت‌گیرانه تنظیم شده است. جمهوری‌خواهان معمولاً به جای تأکید بر دیپلماسی و توافق‌های چندجانبه، به تحریم‌های اقتصادی و اقدامات قاطع‌تر برای محدودسازی قدرت ایران معتقدند.

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی حزب دموکرات توافق هسته‌ای موسوم به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بود. این توافق در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۵+۱ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) منعقد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌خواه، در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافق هسته‌ای برجام خارج کرد و با بازگرداندن تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران، سیاست موسوم به فشار حداکثری را به‌کار گرفت.

یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان، جمهوری اسلامی ایران است و در سال‌های گذشته جزو ۱۰ کشور برتر تولید کنندگان فولاد قرار گرفته است. در حال حاضر ایران با محدودیت‌های انرژی دست پنجه نرم می‌کند. در فصل سرما و گرما این موضوع گریبان‌گیر این صنعت است. می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این محدودیت‌ اگر وجود نداشت صنعت فولاد ایران در جایگاه‌های مناسب‌تری از این صنعت قرار داشت.

انتخابات آمریکا به‌ویژه در زمینه سیاست‌های اقتصادی و تحریم‌ها، بر بازار محصولات فولادی ایران تأثیرگذار است. اگر سیاست‌های تحریمی شدت یابد، احتمالاً محدودیت‌های بیشتری بر صادرات فولاد ایران اعمال شود؛ اما در صورت کاهش تحریم‌ها، فرصت‌های صادراتی جدیدی برای ایران به وجود خواهد آمد.

با تفاسیر گفته شده باید دید که آیا حزب دموکرات یا حزب جمهوری‌خواه بر سر کار خواهد آمد. اگر کاندیدی که حامی سیاست‌های سخت‌گیرانه علیه ایران باشد، انتخاب شود، احتمالاً محدودیت‌های بیشتری در حوزه تجارت و صادرات فولاد به وجود خواهد آمد. از طرفی، درصورتی‌که سیاست‌مداری با رویکرد ملایم‌تر انتخاب شود، ممکن است فرصت‌های اقتصادی جدیدی در حوزه فولاد برای ایران فراهم شود.

تمایل دولت ایران در مواجه با روی کار آمدن دولت ترامپ، برپایه تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به صادرات محور بودن است. به‌نظر می‌رسد در صورت تکرار چنین شرایطی، دولت به‌دنبال تقویت سیاست‌های مقاومتی و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور در برابر تحریم‌های احتمالی باشد.

ایالات متحده، به‌ویژه در دوره دونالد ترامپ، تحریم‌های متعددی را بر بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران اعمال کرد. در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، صنایع فولاد، آهن، آلومینیوم و مس ایران را مورد هدف تحریم‌ها قرار داد. فولاد به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرات غیرنفتی ایران پس از نفت و پتروشیمی، نقش کلیدی در تأمین ارز خارجی دارد. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه است و محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند. تحریم‌های آمریکا صادرات این صنعت را به‌شدت محدود کرده و بر درآمدهای ارزی ایران اثر منفی داشته است.

تحریم‌هایی که توسط آمریکا بر صنعت فولاد ایران صورت گرفت، تأثیرات مهم و پرشماری را از جمله قیمتی به‌همراه داشت و به‌دلیل محدودیت در صادرات و اختلالات موجود در تامین مواد اولیه و تجهیزات وارداتی، قیمت فولاد در بازار داخلی و صادراتی ایران را دستخوش نوسانات جدی کرده است. به‌دلیل کاهش عرضه و افزایش هزینه‌های تولید (ناشی از سخت‌تر شدن تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی)، قیمت آهن آلات در بازار داخلی افزایش یافته است. تحریم‌ها باعث افزایش هزینه‌های صادراتی شده‌اند؛ زیرا ایران برای دور زدن تحریم‌ها ناچار به استفاده از واسطه‌ها و کانال‌های غیرمستقیم است.

با‌توجه‌به شرایط تشریح‌شده از وضعیتی که می‌تواند بر بازار صادراتی صنعت فولاد ایران حکم‌فرما شود، باید شرایط کنونی سیستماتیک از جمله شرایط جنگی میان ایران و اسرائیل را در نظر گرفت. در بامداد روز شنبه مورخ ۵ آبان ماه، رژیم اشغاگر قدس در پی حملاتی به آسمان ایران، حالت آماده باش را در ایران حکم‌فرما کرد. با به وقوع پیوستن این اتفاق، قیمت‌های محصولات میلگرد، تیرآهن و ورق در بازار آهن آلات با تلاطماتی همراه شد

اکنون در بازار میلگرد شاهد هستیم که شرکت‌های میلگرد فایکو، ذوب‌آهن اصفهان، نیشابور، میانه، جهان فولاد سیرجان، بافق یزد، شاهین بناب، صبا فولاد زاگرس، راد همدان، آناهیتا گیلان، قائم، اریان فولاد، درپاد تبریز، کوثر اهواز با ریزش قیمتی همراه بودند؛ اما در کنار این شرکت‌ها، مجموعه‌های ظفر بناب، ابهر، امیرکبیر، کاوه تیمه کیش، خلیج فارس، هیربد، پردیس با افزایش قیمت میلگردهای خود در سایزهای مختلف همراه بودند و این موضوع را می‌توان به سردرگمی بازار در شرایط اضطراری بسط داد.

شرایط کنونی موجود تأثیرات خود را بر معاملات و قیمت‌‌گذاری تیرآهن نیز گذاشته است و این محصول در حال بدون هیچ‌گونه ثبتی قیمتی در جایگاه قبلی خود ایستاده است.

در پایان این گزارش می‌توان اشاره‌ای داشت به قیمت محصول میلگرد میانه در سایز ۱۰ که با کاهش یک درصدی به قیمت ۲۷ هزار و ۲۷۰ تومان رسیده است. میلگرد سایز ۲۲ کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان نیز در روز جاری کاهش ۳.۲ درصد را تجربه کرد و به قیمت ۲۷ هزار و ۷۳۰ تومان رسید.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد