محمد آقاجانلو؛ فرصتی مغتنم برای ایمیدرو

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیش از دو دهه سابقه با هدف توسعه بسترهای معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور و با الگو گیری از همزاد قدیمی خود سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پا به عرصه ظهور گذارد تا نیروی محرک لازم برای توسعه زیرساختهای معدنی و تکمیل زنجیره های ارزش متصل به آن در کشور باشد. در طول بیش از 20 سال فعالیت، این سازمان در مسیر تحقق اهداف توسعه‌ای خود پروژه ها و طرح های متعدد و متنوعی را یه سرانجام رسانید و در عین حال به شکل دادن به فرایندها و ساختارهای خود نیز پرداخت به گونه ای که هم اکنون از سازمانی منسجم و بالغ برخوردار بوده و خدمات به مخاطبین خود را با کیفیتی معقول و مورد قبل ارائه می نماید.

محمد آقاجانلو؛ فرصتی مغتنم برای ایمیدرو
صفحه اقتصاد -

با این وجود شاید مهمترین نقطه تمایز سازمان مذکور نسبت به سازمانهای هم عرض آن پرورش نسلی متخصص، فرهیخته، و حرفه ای در سطوح مختلف کارشناسی باشد که در طی سالها در مجاورت با مدیران عالی با ذائقه ها و سطوح تجربه و تدبیر متفاوت آموخته و آبدیده گردیدند و امروزه سکان صنایع کلیدی و مهم کشور را به دست گرفتند.

محمد آقاجانلو از جمله پرورش یافتگان دوره بالندگی ایمیدرو است که پس از طی مسیری پر فراز و نشیب در سپهر صنایع معدنی کشور، امروزه از نادر متخصصان حرفه ای و با دانش حوزه معادن و صنایع معدنی است که برای تحول و ارتقاء سطح این سازمان حرفهای زیادی برای گفتن دارد. در شرایطی که کشور تحت  شدیدترین فشارهای بین المللی قراردارد و در عین حال به دلایل مختلف راهبردی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از جمله مهمترین راهبردهای توسعه کشور و پشتوانه نظام اقتصادی آن به شمار می آید، آقاجانلو بهترین فرصت برای تحقق اهداف و دستاوردهایی است که از مهمترین سازمان توسعه ای و کلیدی ترین بستر ترمیم اقتصادی کشور انتظار می رود، به دلایلی که به اختصار در ذیل نقل می گردد:

۱) عمر بیش از دو دهه‌ای ایمیدرو و شکل گیری قالبها و ساختارهای داخلی آن فردی را برای مدیریت می طلبد که ضمن آشنایی به زیر و بم این ساختار، از نواقص و فقدانهایی که از اثربخشی این سازمان در توسعه زیرساختهای حوزه معدن می کاهد مطلع بوده و بدون واهمه نسبت به اصلاح و رفع این مشکلات اقدام نماید. آقاجانلو با سابقه ی ۲۰ ساله حضور در این سازمان و طی نمودن سطوح مختلف سازمانی از کارشناسی تا مدیریت کلان آن از جمله معدود افرادی است که از این ویژگی برخوردار است.

۲) علاوه بر ویژگی شناخت به سازمان، ایمیدرو برای پیشرفت نیاز به مدیری با تدبیر، شجاع و جسور، و در عین حال صاحب اندیشه های نو و به روز دارد تا با فاصله گرفتن از روند کلیشه ای و روزمرگی فعالیتها ، طرحی نو درانداخته و بر سرعت و کیفیت دستاوردهای بی بدیل سازمان بیافزاید. با نگاهی بر سابقه حرفه ای محمد آقاجانلو، در جایگاه و مسئولیتهای مختلف از معاونت طرحهای توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گرفته تا مدیریت عامل شرکت ملی فولاد و قائم مقامی سازمان مؤید این واقعیت است که او به خوبی از ویژگیهای یک مدیر مدبر و شجاع برخوردارست.

۳) ایمیدرو سازمانی تخصصی است و در فضای حوزه معدن و صنایع معدنی مرجعی اعلم و مورد اتکا در تصمیم سازی و تصمیم گیری به شمار می آید. فردی که ریاست آن را به عهده می گیرد می بایست علاوه بر مدیریت و تدبیر خود از درجه قابل قبولی از تخصص و دانش مرتبط با حوزه مأموریتهای سازمان برخوردار باشد. محمد آقاجانلو درجه مهندسی خود را از یکی از موجه ترین و با سابقه ترین مؤسسات آموزشی ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دریافت نموده و با حضور در بطن عرصه های متنوع معدنی و صنایع معدنی به ویژه صنایع و موضوعات راهبردی این حوزه، در کسوت مجری طرح، مدیریت عامل و عضو هیات مدیره  از یکسو و تداوم آموزش حرفه ای و پژوهشهای کاربردی از سوی دیگر، صاحب خبرگی و تسلط تخصصی کم نظیری شده است. 

۴) از جمله ویژگیهای مهم و بسیار کلیدی مدیران عالی در کشور در این سطح علاوه بر صفات پیش گفته، اتصاف به فضائل اخلاقی، سلامت نفس، پاکدستی و حسن خلق می باشد. این ویژگیها به خصوص در شرایطی که مخاطب خدمات مدیریت، جامعه ای حرفه ای و فرهیخته است و تصمیمات و فعالیتهای او تأثیر کلیدی در آینده کشور می گذارد و فرد مدیر را در بزنگاههای متعددی در معرض آزمایش و امتحان قرار می دهد، از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. شخصیت نجیب، آرام، فروتن و محترم محمد آقاجانلو که بروز کمال فضائل اخلاقی اوست، به انضمام سالهای متمادی فعالیت در پستهای حساس مشابه در کمال سلامت و به دور از هرگونه حاشیه بیانگر برخورداری او از تناسب لازم فکری و اخلاقی با مسئولیت ریاست سازمان ایمیدرو می باشد. 

به اتکای تجمیع همه ویژگیهای فوق در محمد آقاجانلو بوده است که در سیر کارنامه حرفه ای خود همواره مورد اعتماد و پسند مدیران عالی با سلایق و خواستگاههای مختلف قرار گرفته است و همواره به عنوان همراهی امین و کاربلد در طول سالیان علیرغم تغییرات در مدیریت ارشد، ارتقاء یافته و مورد مراجعه قرار گرفته است و در آخرین نمونه از این جلب اعتماد نیز در دولت چهاردهم و در اولین روزهای حضورمقام عالی وزارت به سرپرستی سازمان ایمیدرو برگزیده شد. به همین مناسبت است که با شناختی ۳۰ ساله از او و توانائیها و خصائل والایش، حضور او در مقام ریاست هیات عامل سازمان و راهبری این زیرساخت کلیدی فرصتی مغتنم برای ایمیدرو و کشور و انتخابی اصلح می دانم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد