تا روز ملی صادرات/ افزایش قدرت‌چانی در سایه صادرات/ لزوم بازتعریف مفهوم صادرات

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران ضمن تاکید بر بازنویسی تعریف مفهوم صادرات در کشور، به افزایش قدرت چانه‌زنی نظام‌های سیاسی در سایه توسعه صادرات اشاره کرد.

تا روز ملی صادرات/ افزایش قدرت‌چانی در سایه صادرات/ لزوم بازتعریف مفهوم صادرات
صفحه اقتصاد -

شهاب جوانمردی با بیان اینکه تعریف صادرات در دنیای امروز تغییر کرده است، گفت: به نظر می‌رسد نگاه ما به روند صادرات همچنان سنتی است و متناسب با کالاها و محصولات موجود در کشور برنامه‌ریزی صادراتی تدوین نشده است از این‌رو به تصاحب بازار کشورهای همسایه و پیرامونی بسنده کردیم.

وی بین صادرات و مقوله امنیت ملی نسبت ایجاد کرد و افزود: صادرات، به قدرت چانه‌زنی نظام‌های سیاسی سرو شکل جدیدی بخشیده است و نشان می‌دهد که چگونه و کجا در زنجیره‌های ارزش جهانی می‌توان ایفای نقش کرد و چه میزان از نیازهای اقتصاد جوامع به یکدیگر گره خورده است.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران؛ نفت در یک برهه تاریخی قدرت چانه‌زنی ما را در مجامع بین‌المللی افزایش داد اما تنوعی که در منابع انرژی به‌ویژه منابع پاک ایجاد شده است تاحدودی قدرت ما را تقلیل داد از این‌رو زمان آن رسیده است که به موضوع صادرات غیرنفتی با نگاه جدید که باعث ایجاد اشتغال، نوآوری و افزایش ارزش‌آفرینی و تولید ناخالص ملی می‌شود بیشتر توجه کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه معیشت مردم و حیات بنگاههای اقتصادی با رشد صادرات بهبود پیدا می‌کند، افزود: خلق ثروت‌آفرینی به صادرات و تغییر رویکردها نیاز دارد از این‌رو باتوجه به نیازهای حال و آینده دنیا، باید برای نقش آفرینی خود در بازارهای بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم تا اینگونه به یکی از حلقه‌های زنجیره تامین جهانی تبدیل شویم و حذف کردن ما در به راحتی میسر نشود.

جوانمردی ادامه داد: در حال حاضر زنجیره تامین جهانی در ابتدا و انتها به ما وابستگی ندارد به‌همین دلیل باید آن را بازنمایی کنیم و رویکرد ما نباید منحصر به امروز شود و متناسب با تغییرات روز خود را روزآمد کنیم به بیان دیگر نگاه ما باید معطوف به حال و آینده باشد.

وی بر بهره‌گیری از تجارب جهانی سایر کشورها تاکید کرد و افزود: باید از تجربه و دانش سایر کشورها بهره بگیریم؛ سیاست‌ها و قوانین باید از صادرات حمایت کند تا بتوانیم در بازارهای جهانی ماندگار شویم.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار  خواهد شد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد