شرکت «پایا فولاد کویر یزد» چگونه در مسیر «تولید سبز» قرار گرفت؟ گفت‌‌‌وگو با مدیر HSE

۱.۷ میلیون ساعت‌‌‌ کار بدون حادثه در پایافولاد

عاطفه برومند، ‌‌‌ مدیر واحد HSE ‌‌‌ شرکت پایافولاد کویر یزد در خصوص اقدامات و چالش‌های این شرکت برای افزایش امنیت محیط کار در کنار حفظ شاخص‌‌‌های زیست محیطی گفت: ما در شرکت پایا فولاد کویر یزد به دلیل اینکه راه‌اندازی دو خط تولید کنسانتره با ظرفیت یک میلیون تنی را در دستور کار داشتیم، چالش‌‌‌های زیادی در خصوص ایمنی در مرحله ساخت و راه‌اندازی را پشت سر گذاشتیم که طبعا با ورود به مرحله بهره‌‌برداری، تنها فرآیند روتین حل چالش‌‌‌ها و ریسک‌‌‌های مشخص و شناخته‌شده تولید وجود دارد. به این معنی که از ریسک خطای انسانی فاکتور بگیریم و شرایط را تنها در دسته‌‌‌بندی ایمن و ناایمن قرار دهیم، در مرحله بهره‌‌‌برداری به دلیل کمتر شدن متغیرها، کار ساده‌‌‌تر می‌شود.

۱.۷ میلیون ساعت‌‌‌ کار بدون حادثه در پایافولاد
صفحه اقتصاد -

وی در ادامه افزود: در مرحله ساخت کارخانه پایافولاد با حضور پیمانکاران مختلفی در مراحل ساختمانی عمرانی تا ساخت و تجهیزات، چالش‌‌‌های ایمنی متفاوتی برای ما ایجاد شد. با این حال ما توانستیم در سه سال، ۱.۷ میلیون ساعت کار بدون حادثه در پایافولاد داشته باشیم.

برومند در ادامه بیان کرد: در امور مربوط به ایمنی کارکنان در سه حوزه H، S، و E و E‌‌‌ دوم که ما به تازگی وارد شدیم، اقدامات زیادی انجام شده است. E دوم به معنای صرفه‌‌‌جویی و مدیریت در مصرف انرژی است و این به معنای به‌کارگیری روش‌های مختلف و اقدامات بهینه‌‌‌سازی مصرف است. از جمله اینکه بر حسب نوع کار افراد، هر ماه برای تمامی پرسنل شاغل در سایت و پرسنل پیمانکاران مختلف که در سایت فعالیت می‌‌‌کنند، ۱۹دوره آموزشی تخصصی برگزار کرده‌‌‌ایم.

میزان ساعات آموزش تخصص ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست برگزار شده در مجموعه پایا فولاد ۵۲۲۰ نفر ساعت آموزش است. همچنین در کنترل ریسک‌‌‌ها بسیار قوی ظاهر شده و الزامات قانونی و دستورالعمل‌‌‌ها را در تمامی جنبه‌‌‌ها شناسایی کردیم. در این خصوص بیش از ۵۵ آیین‌‌‌نامه، دستورالعمل و بخشنامه قانونی شناسایی شده و ۳۱۵۰ بند از این الزامات به وسیله چک‌‌‌لیست‌‌‌ها کنترل شده است. وقتی این الزامات را پیاده‌سازی کردیم، ‌‌‌ به سمت بهبود شرایط رفتیم و در اجرای برخی از شاخص‌‌‌ها، پا از حداقل فراتر گذاشتیم. به عنوان مثال در پایافولاد، ‌‌‌ ماشین‌‌‌های آمبولانس و آتش‌‌‌نشانی داریم که تا ۵۰ کیلومتری حریم کارخانه حوادث را پوشش داده و امدادرسانی کرده‌‌‌اند. منظور ما از پا فراتر گذاشتن، این است که وارد حوزه مسوولیت اجتماعی در منطقه شده‌‌‌ایم و سعی کردیم تا شعار خدمت‌‌‌رسانی را از دیوارهای کارخانه فراتر ببریم.

برومند در ادامه به مباحث زیست محیطی و رعایت آنها پرداخت و گفت: ‌‌‌ واضح است که هرتغییر در محیط طبیعی، ناپایداری در اکوسیستم را ایجاد می‌کند ولی برای رسیدن به توسعه هیچ گریزی به جز گذشتن از این مراحل نیست. تنها باید اثرات بر محیط را شناسایی و سعی کنیم اثرات سوء احداث و بهره‌‌‌برداری را بر محیط اعم از آب، خاک، ‌‌‌هوا و موجودات زنده را با پیش‌بینی روش‌هایی در ساخت و بهره‌‌‌برداری کاهش دهیم. در مراحل احداث یکی از مهم‌ترین تصمیمات مکان‌‌‌یابی صحیح استقرار است تا بتوانیم کمترین تاثیر را بر حیات‌وحش جانوری، ‌‌‌ پوشش گیاهی و اقلیم منطقه داشته باشیم و این کار در شرکت پایافولاد انجام شده است.

عاطفه برومند،‌ مدیر واحد HSE ‌ شرکت پایافولاد کویر یزد copy

وی افزود: ‌‌‌ ما پسماندی به نام باطله صنعتی داریم که در سد‌‌‌های باطله می‌‌‌ماند. ما این سدها را با مکان‌‌‌یابی صحیح در فضایی پیش‌بینی کردیم که نفوذپذیری بر سفره‌‌‌های آب‌‌‌های زیرزمینی نداشته باشد. در نتیجه آب‌‌‌های زیرزمینی و به تبع آن خاک و هوا آلوده نمی‌شود.

مدیرHSE‌‌‌ پایافولاد کویر یزد در ادامه گفت: در فرآیند تولید شرکت ما، ‌‌‌ یک واحد سنگ‌‌‌شکن وجود دارد که مرکز انتشار گرد و غبار است. یکی از اقدامات خوب شرکت پایافولاد، نصب دستگاه غبار‌‌‌نشان است که هم مواجهه افراد مشغول در این حوزه را در خصوص گردوغبار و هم شعاع پراکنش ذرات را کاهش می‌دهد و اثر منفی آن به ساکنان منطقه نیز نخواهد رسید.

برومند در ادامه گفت: ‌‌‌ اقدام دیگری که در راستای کاهش اثرات زیست‌محیطی انجام شده، احداث واحد آب‌گیری از باطله است که طی فرآیندی 70 تا 80‌درصد آب باطله بازیابی شده و به سیکل تولید برمی‌‌‌گردد.این شروع مسیری است که  HSE‌‌‌روی آن در مسیر تولید فولاد سبز مستقر شده است و اصل آن در کاهش مصرف منابع غیر‌‌‌تجدید‌‌‌پذیر است. در واقع تولید محصول ما نیاز به برداشت آب اضافی از طبیعت ندارد. این یکی از بزرگ‌ترین گام‌‌‌هایی است که یک شرکت فولادی در جهت ارتقای سیستم خود در راستای همخوانی با طبیعت می‌تواند بردارد. در واقع ما آنجایی می‌توانیم ادعای سبز بودن داشته باشیم که کمترین منابع را برای تولید استفاده کنیم و در چرخه حیات محصول، توازن زیست‌محیطی و سبز را در ورودی‌‌‌ها و خروجی‌‌‌های سیستم بتوانیم ایجاد کنیم. ما در منطقه یزد که کم‌آبی شایع است، ‌‌‌ با ‌‌‌صرف هزینه‌ای بالغ بر320 میلیاردتومان توانستیم مصرف آب را تا 70‌درصد کاهش دهیم و باطله مایعی را که احتمال ورود به آب‌های زیرزمینی را داشت، به پودر چسبناکی با حجم بسیار کمتر و با خطرات بسیار کمتر برای محیطزیست تبدیل کنیم.

اقدامات زیست‌محیطی شاخص پایافولاد باعث شده است تا این شرکت از انجمن سبز ایران و همچنین شبکه سبز جهانی (GGN) به خاطر کاهش مصرف منابع، تقدیرنامه دریافت کند.

مدیر HSE ‌‌‌ پایافولاد کویر یزد گفت: برای کنترل آلودگی‌‌‌ها و آزمایش‌های فصلی که انجام می‌‌‌دهیم،‌‌‌ داوطلب خوداظهاری در پایش آلودگی‌‌‌ها هستیم. پکیج تصفیه فاضلاب انسانی در داخل کارخانه احداث شده که فاضلاب انسانی را تصفیه می‌کند و از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز کارخانه استفاده می‌‌‌کنیم که گامی دیگر در کاهش مصرف آب است.

وی افزود: ما آلودگی‌‌‌های هوا، صوت و خاک را به‌صورت فصلی و سالانه اندازه‌گیری می‌‌‌کنیم و در سامانه جامع محیط‌زیست انسانی به صورت خوداظهاری برای محیط‌زیست گزارش می‌‌‌دهیم. همچنین با ایجاد پست برق و وارد شدن به شبکه برق، نیروگاه گازوئیلی را حذف کردیم که اقدام دیگری در جهت کاهش آلودگی و کاهش سوخت‌‌‌های فسیلی بوده و در واقع اصلاح رد پای کربن ما در محیط‌زیست بوده ‌‌‌است. در مورد پسماندهای انسانی، ما تفکیک زباله خشک و‌ تر را از مبدأ داریم و هر پسماندی را با توجه به قوانین مربوطه جاری در کشور، ‌‌‌ مورد بازیابی، ‌‌‌دفع یا دفن بهداشتی و قانونی قرار می‌دهیم.

برومند ادامه داد: پیشرفتی که می‌توانیم به‌عنوان پیشرفت نوآورانه به آن اشاره کنیم، ‌‌‌این است که تمام چک‌لیست‌‌‌ها، دستورالعمل‌‌‌ها، فرم‌ها و آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها را به صورت اتوماسیون و بدون مصرف کاغذ انجام می‌‌‌دهیم. چک‌لیست‌‌‌ها به صورت آنلاین پر می‌شود و گزارش‌‌‌ها به صورت آنلاین رد می‌شود که در نتیجه آن به صورت سالانه 20‌هزار برگه کاغذ از سایت ما جمع شده‌‌‌ است.

این متخصص حوزه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست گفت: ما با همکاری انجمن محیط‌‌‌زیست ایران کتابی با عنوان «روش محاسبه رد پای کربن» را ترجمه و منتشر کرده و در دسترس افرادی قرار دادیم که به این مباحث علاقه دارند. همچنین در زمینه بهداشت به صورت منظم کلاس‌‌‌هایی برحسب نوع موضوع خود برای تمام موقعیت‌‌‌های شغلی داریم که بیش از آنچه الزام قانونی هست، انجام می‌دهیم. در این مسیر اگر دوستان و همکاران ما مشکلی داشته باشند، تا ارجاع به متخصص و پیگیری رفع مشکل، همراهی خواهیم کرد. از سوی دیگر بیمه تکمیلی درمان با مشمولیت بالایی داریم که همین باعث ارتقای سطح بهداشت همکاران خواهد بود. لازم به ذکر است که باشگاه مجهزی با مربیان باسابقه در محل کارخانه تجهیز شده که پرسنل می‌توانند به‌صورت روزانه ورزش کنند. هرچند ماه یک‌بار مسابقات ورزشی بین پرسنل کارخانه و شرکت‌های مرتبط انجام می‌شود که در روحیه افراد نیز تاثیر مثبتی دارد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد