ابلاغیه بانک مرکزی و انگیزه صادراتی فولادی‌ها

بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها به سامانه نیما تصمیمی بود که در نتیجه آن میزان صادرات کاهش پیدا کرد، اما بانک مرکزی در ابلاغیه جدید خود امکان استفاده از این ارز برای واردات و یا تخصیص به شرکت‌های هم گروه را فراهم کرده است.

ابلاغیه بانک مرکزی و انگیزه صادراتی فولادی‌ها
صفحه اقتصاد -

تامین ارز و همچنین موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات از چالش هایی است که فولادی ها را گرفتار کرد و حتی توانست بر میزان درآمدهای ارزی آنها نیز تاثیر گذار شود.

 از سویی دیگر این موضوع می تواند روند اجرای برخی پروژه های توسعه ای را هم کند کند زیرا بخشی از نقدینگی مورد نیاز پروژه ها از مسیر درآمدهای ارزی تامین می شد اما بازگشت تمام و کمال ارز به سامانه نیما تمامی برنامه های فولادی ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. 

سیاست های ارزی توانست در فروردین ماه امسال صادرات 10  صادرکننده برتر را به میزان 76  درصد کاهش دهد. کاهشی که باید از آن به عنوان سقوط آزاد صادرات فولادی ها یاد کرد. در این زمان میزان صادرات از و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسید که فولادی ها خود اصلی ترین دلیل این کاهش را سیاست بازگشت 100  درصدی ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی می دانند. 

تولیدکنندگان فولاد که عمدتا خود از صادر کنندگان اصلی هستند، در حالی موظف به بازگشت 100  درصدی ارز خود هستند که بخشی از هزینه های تولیدی آنها در حوزه تامین مواد اولیه، تامین قطعات وارداتی و... با نرخ ارز آزاد محاسبه می شود. اختلاف میان ارز نیمایی و ارز آزاد نه تنها حاشیه سود را کاهش می دهد بلکه می تواند در مواردی منجر به زیان شود.

اما ابلاغیه جدید بانک مرکزی می تواند خبر خوشی برای فولادی ها باشد و تاثیرات مثبتی بر فعالیت آنها داشته باشد. در این ابلاغیه آمده است که  امکان استفاده از ارز صادراتی صنایع فلزی برای واردات و یا تخصیص به شرکت‌های هم ‌گروه مجاز است. این تصمیم می تواند گامی مهم در توسعه صنعت فولاد باشد. 

بی شک استفاده از این ارز برای واردات و یا تخصیص به شرکت های هم گروه می تواند روند تولید را سرعت بخشیده و توسعه را افزایش دهد. به عنوان مثال واردات الکترود گرافیتی یا برخی قطعاتی که هنوز بومی سازی نشده است می تواند از محل این ارز تامین شود. از سویی دیگر این ابلاغیه بار دیگر می تواند انگیزه صادراتی فولادی ها را افزایش دهد. 

فراموش نکنیم کاهش صادرات فولادی ها تنها در کاهش ارزآوری کشور قابل بررسی نیست بلکه در آن سوی ماجرا عدم حضور مدام در بازارهای صادراتی می تواند بر قدرت رقابتی فولادی ها اثر گذار باشد زیرا به سرعت رقبا جایگزین صادرکنندگان ایرانی می شوند.

در حال حاضر ترکیه و روسیه توانسته اند از حضور پر نوسان ایران در بازارهای صادراتی به نفع خود استفاده کنند و به عنوان مثال ترکیه جایگاه ایران در بازار عراق را از آن خود کند.

درواقع تصمیم بانک مرکزی به چابکی هر چه بیشتر واحدهای فولادی کمک می کند. به هر میزان که ارز مورد نیاز برای تولید تامین و سبد محصولات این شرکت ها افزایش پیدا کند و در ادامه میزان اشتغالزایی وسوددهی این مجموعه ها نیز با رشد همراه می شود.  درواقع این تصمیم بار دیگر به حیات  حداکثری صنعت فولاد که در سال های اخیر سرمایه گذاری بسیاری در اجرای طرح های توسعه ای داشته کمک خواهد کرد. 

امروز تولیدکنندگان فولاد بر تولید صادرات محور تمرکز دارند تا بتوانند در کنار تامین نیاز داخلی سهم صادراتی خود را افزایش دهند. حال در صورتی که بتوانند از ارز صادراتی خود استفاده کنند می توان شاهد توسعه هرچه بیشتر در این صنعت بود. درواقع می توان گفت این تصمیم، تصمیمی برای توسعه هرچه بیشتر صنعت کشور خواهد بود زیرا فولادی ها ارز خود را راهی مسیر توسعه خواهند کرد و در ادامه می توان شاهد تحول در صادرات فولاد و افزایش ارزآوری غیر نفتی برای کشور بود.

متاسفانه در برهه ای از زمان تصمیمات غیر کارشناسی آسیب بسیاری به صادرات غیر نفتی و ارزآوری صنعت فولاد زده است که تولیدکنندگان فولادی به جای توسعه فعالیت های خود بیشتر به دنبال راهکاری برای حل آنها بوده اند. حالا با چنین تصمیمی می توان به افزایش صادرات در 6  ماهه دوم سال نیز امیدوار بود.تیتر۲۰

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد