مینا جعفری از مدیران شاخص در بخش صنعت و معدن عنوان کرد:

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید برق از زغال سنگ و گاز طبیعی برابر شود

مینا جعفری گفت: ضرورت حرکت های مهندسی شده به سمت انرژی های پاک و تجدید پذیر از الزامات استراتژی مدیریتی در خصوص دستیابی به تولیدات مورد انتظار شرکت های معدنی و صنعتی است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید برق از زغال سنگ و گاز طبیعی برابر شود
صفحه اقتصاد -

مینا جعفری از مدیران شاخص در بخش صنعت و معدن بحران انرژی یا کمبود انرژی را گلوگاه مهمی در تأمین منابع انرژی یک اقتصاد دانست و گفت: در ادبیات علمی، بحران انرژی اغلب به یکی از منابع انرژی مورد استفاده در زمان و مکان معین اشاره می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که شبکه‌های برق ملی را تأمین می‌کنند یا آن‌هایی که به عنوان سوخت در توسعه صنعتی و رشد جمعیت استفاده می‌شوند.

امروزه در کشورهای در حال توسعه دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر برای توسعه اقتصادی بسیار مفید است. به ویژه آنکه محدودیت و اتمام ذخایر انرژی‌های فسیلی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را اجتناب‌ناپذیر ساخته است. با رشد و توسعه این انرژی‌ها میزان واردات سوخت‌های فسیلی توسط کشورهای جهان رو به کاهش خواهد گذاشت و ضرورت صادرات نفت نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت، منفی خواهد بود.

رشد جمعیتی منجر به افزایش تقاضای جهانی برای انرژی در سال‌های اخیر و خصوصاً در دهه ۲۰۰۰ میلادی شده. این تقاضای جدید - همراه با تنش در خاورمیانه، کاهش ارزش دلار آمریکا، کاهش ذخایر نفت، نگرانی‌ها در مورد اوج نفت و حدس و گمان درباره قیمت نفت - باعث بحران انرژی در دهه ۲۰۰۰ و افزایش قیمت نفت شد.

مینا جعفری در ادامه از اینکه در آینده پیش بینی می شود، در دنیا رویکردها در توسعه و چگونگی واردات و صادرات انرژی های تجدید پذیر به چه نحوه ی خواهد بود و چه بازاری را خواهد داشت تاکید کرد و گفت : پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر با تولید برق از زغال سنگ و گاز طبیعی برابر شود. اتصال دهنده‌های بین‌المللی با اجازه دادن به واردات و صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر، کشورها را قادر می‌سازند تا سامانه‌های برق را متعادل کنند، سامانه‌های ترکیبی نوآورانه ای میان کشورها و مناطق پدید آمده‌است. انرژی سودمندی است که از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آید، که در مقیاس زمانی انسانی، به‌طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شوند. از جمله این منابع می‌توان به منابع خنثی کربنی منابعی با انتشار کربن صفر مانند:  نور خورشید، باد، باران، جزر و مد، امواج و گرمایش زمین‌گرمایی اشاره کرد، این اصطلاح معمولاً زیست‌توده را نیز در بر می‌گیرد که وضعیت خنثی کربن آن مورد بحث است این گونه از منبع انرژی در برابر سوخت‌های فسیلی قرار دارد که بسیار سریعتر از تجدید مصرف می‌شوند، انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر، انرژی را در چهار زمینه مهم تأمین می‌کنند: تولید برق، گرمایش و سرمایش هوا و آب، ترابری و خدمات انرژی روستایی حداقل ۳۰ کشور در سراسر جهان وجود دارند که در سطح ملی حداقل ۲۰٪ از انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که بازارهای ملی انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه آینده و پس از آن به شدت رشد کنند.

با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر شدن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای جهان، نرخ واردات سوخت‌های فسیلی برای تولید برق در این کشورها کاهش می‌یابد. با این توسعه تولید ناخالص داخلی کشورهای واردکننده نفت و گاز مثبت و میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای صادرکننده نفت، مانند قطر، عربستان و روسیه منفی می‌شود.

جعفری افزود: متأسفانه یکی از آسیب‌های جدی اقتصادی کشور ایران، وابستگی درآمد دولت به صادرات نفت است. به‌گونه‌ای که طبق آمار بانک جهانی، در حدود 6/23 درصد تولید ناخالص ایران در سال 2014 از طریق صادرات نفت بوده است. چنانچه تا سال 2030 سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان دو برابر شود، اگر اقتصاد ایران همچنان به صادرات نفت متکی باشد، مانند عربستان با کاهش تولید ناخالص داخلی مواجه خواهد شد.

مسئله جدیدی که کشور با آن مواجه می‌شود، اثرات اقتصادی ناشی از رشد تولید ناخالص داخلی در جهان و افزایش تقاضا برای کالا و خدمات است. این اتفاق ارزشمند موجبات رشد مثبت تراز تجاری جهان را در پی دارد. ایران می‌تواند با حرکت به سمت تولیدات صنعتی، کالا و خدمات دانش‌بنیان در فناوری تجدیدپذیر، جهشی چشم گیر در اقتصاد مقاومتی برداشته و به یک شاخص مناسب در تراز تجاری جهانی دست یابد.

چنانچه در کشورمان ایران توسعه انرژی تجدیدپذیر مانند سایر کشورها تا سال 2030 اتفاق بیفتد، با دو برابر شدن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان، تراز تجاری ایران با رشد مثبت در حدود 9/0 تا 6/1 درصد روبه رو خواهد شد. عمده انرژی‌های تجدیدپذیر جدید تولیدی، انرژی خورشیدی است و به دنبال آن انرژی باد و سپس انرژی آبی و سپس بیوانرژی قرار دارد.

مینا جعفری از فعالان حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری در رابطه با منابع انرژی های پاک و سرمایه گذاری در آن گفت: سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ ویژه انرژی خورشیدی، نسبت به زغال‌سنگ، گاز یا نفت در اشتغال‌زایی مؤثرتر است در سال ۲۰۲۰ در سرتاسر جهان، حدود ۱۲ میلیون نفر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول به کار هستند، که حدود ۴ میلیون نفر از آنها در بخش انرژی خورشیدی فعالیت دارند که بزرگترین بخش از لحاظ اشتغال است منابع انرژی قابل جایگزین، مانند بیومس، زمین گرمایی، نور خورشید، آب و باد، منابع طبیعی هستند که می توانند به این نوع انرژی های پاک و قابل استفاده تبدیل شوند، لیست کامل تر این منابع شامل موارد زیر است:

  • بیومس- زمین گرمایی -هیدروژن- برق آبی- انرژی دریایی -انرژی خورشیدی- انرژی باد.

به اختصار انرژی خورشیدی، همان نور تابشی و انرژی گرمایی خورشید است که با استفاده از کلکتورهای خورشیدی مهار می شود. این کلکتورهای خورشیدی انواع مختلفی دارند مانند فتوولتائیک، فتوولتائیک متمرکز، گرمایش خورشیدی، نیروی خورشیدی متمرکز (CSP)، فتوسنتز مصنوعی و معماری خورشیدی، این انرژی خورشیدی جمع‌آوری‌شده سپس برای تأمین نور، گرما و دیگر اشکال برق استفاده می‌شود.

سیاست‌های حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر در گسترش آن‌ها حیاتی بوده‌است. در اوایل دهه ۲۰۰۰ اروپا در ایجاد سیاست‌های انرژی سلطه داشت، اما اکنون بیشتر کشورهای جهان گونه‌ای سیاست انرژی دارند.

جعفری با بیان اینکه شرایط حضور و بروز سرمایه گذاران بخش خصوصی را دولت ها می بایست تسهیل و تسری نمایند افزود: به طور مثال می توانم با جرات از شرکت خوشنام ومقبول مورد تایید وزارت نیرو به نام گهر انرژی سیرجان که در سال 1402 رتبه نخست تولید انرژی برق را در کشور به دست آورد صحبت کنم که درکل نیروگاه های فعال کشور از پیشگامان این صنعت بوده است این شرکت با ورود در این بخش از سرمایه گذاری به عنوان بخش خصوصی که شخصاً از زحمات مدیریت محترم عامل جناب آقای مهندس احسان موسی احمدی و همچنین تیم مدیریتی همراه ایشان که از دیگر شرکت های زیرمجموعه فقید و ارزشمند شرکت معدنی و صنعتی گل گهر می باشد تقدیر و تشکر کنم و به اختصار از این شرکت و فعالیت ها و طرح توسعه ای آن در زمینه توسعه انرژی به ویژه انرژی پایدار اشاره کنم ،این شرکت در تاریخ 10 مرداد سال 1388 به عنوان شرکت سهامی خاص به ثبت رسید واز سهامداران اصلی آن شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و توسعه آهن فولاد گل گهر میباشد.

-6001107445218394595_120

هدف از تاسیس این شرکت احداث نیروگاه های برق جهت تامین انرژی طرح های توسعه منطقه معدنی وصنعتی گل گهر ،خرید و فروش اترژی جهت ارائه به مشتریان ،مشارکت در احداث وسرمایه گذاری صنایع مشابه بوده است.

حقیقتا شرکت گهر انرژی سیرجان به عنوان بازوی اجرایی قدرتمند در بخش تامین انرژی و زیر ساخت های منطقه صنعتی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بوده است اصلی ترین هدف تامین برق موردنیاز شرکت های فولادی منطقه با  احداث نیروگاه های جدید می باشد.

-6001107445218394596_120

در حال حاضر این شرکت دارای یک بلوک 500 مگا واتی مشتمل بر دوواحد گازی+map و یک واحد بخار فعال میباشد درراستای اهداف، در سال 1399 و 1400 در راستای بهره وری بهتر و افزایش ظرفیت تولید نیروگاهواحد های گازی نوع v94/2 ورزن +map به map2b ارتقاء یافت کلاس عمده توربین‌های گازی در کشور ما E بوده است و طی ۴ سال گذشته رویکرد استفاده از توربین گازی کلاس F فراگیر شده است و تعداد قابل‌توجهی توربین کلاس F در ۴ سال گذشته در کشور نصب شده و مپنا با کمک شرکت زیمنس در حال انتقال فناوری آن به داخل کشور است ، در این نوع ارتقاء ظرفیت واحد های گازی از 166 مگا وات به 183 مگاوات وراندمان واحد به 36.4 افزایش پیدا کرده است. کلاس عمده توربین‌های گازی در کشور ما E بوده است و طی ۴ سال گذشته رویکرد استفاده از توربین گازی کلاس F فراگیر شده است و تعداد قابل‌توجهی توربین کلاس F در ۴ سال گذشته در کشور نصب شده و مپنا با کمک شرکت زیمنس در حال انتقال فناوری آن به داخل کشور است.

از اصلی ترین نکات مهم این طرح میتوان بر افزایش ظرفیت تولیدی وراندمان واحد به کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله کاهش 5درصدی co2اشاره کرد. در عین حال اینکه ایران جزو بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گاز جهان است، از سویی نیز مصرف‌کننده بزرگی است، از این‌رو در زمستان با محدودیت سوخت گاز روبرو می‌شویم. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند سبب صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی شود احداث نیروگاه های با واحد بخار یا سیکل ترکیبی هست. این پروژه کاملا محیط زیست‌محور یا دوستدار محیط‌زیست است و در راستای صرفه‌جویی در منابع فسیلی است که به کاهش آلایندگی محیط زیست کمک می‌کند.

مینا جعفری از مدیران شاخص در مجموعه شرکت های معدنی وصنعتی با اشاره به افق روشن در سرمایه گذاری توسعه طرح های شرکت گهر انرژی سیرجان افزود: از دیگرطرح های توسعه ای شرکت پروژه احداث بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی گهران سیرجان به روش bot به منظور تامین برق مورد نیاز طرح های توسعه منطقه معدنی و صنعتی گل گهر به ظرفیت 546 مگاوات به مبلغ سرمایه گذاری 217 میلیون یوروتوسط کنسرسیوم شرکت های تابان هور و مپنا اشاره کرد، یکی از دیگر اقدامات ارزشمند جناب آقای مهندس احسان موسی احمدی مدیر عامل محترم شرکت گهر انرژی سیرجان در این صنعت، ایجاد احداث نیروگاه خورشیدی درآینده بسیار نزدیک درمنطقه گل گهرمیباشد.این اقدام بزرگ ،بی اندازه به کمک پروژه های عظیم و اقتصادی فولاد در سطوح کلان کشورخواهد رسید، ورونقی شگرف در سود حاصله از فعالیت حوزه صنعت خصوصاً در کارنامه مالی واقتصادی شرکت معدنی وصنعتی گل گهر ایجادخواهدکرد.

-6001107445218394598_120

 

جعفری در پایان ابراز امیدواری خود را در خصوص حضور سرمایه گذاران خصوصی در بخش تامین انرژی اعلام وتاکید داشت : توسعه انرژی تجدیدپذیر مخصوصاً انرژی خورشیدی رشد بسیار چشمگیری در اشتغال نیروی کار خواهد داشت. از طرفی افزایش ظرفیت تولید برق انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن کاهش وابستگی به صادرات نفت و جلوگیری از کاهش تولید ناخالص داخلی با توسعه رشد صنعتی و ارائه خدمات و تولید کالاهای دانش‌بنیان سعی در رشد تراز تجاری کشور از طریق اهمیت به اقتصاد مقاومتی را در بر خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد