مدیرعامل «ومعادن» در بازدید از پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مطرح کرد:

نقش مهم «هیمکو» در توسعه بخش لجستیک معدن و صنایع معدنی

دکتر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌همراه جمعی از مدیران این هلدینگ روز دوشنبه ۳۰ بهمن‌ماه از پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی شرکت جاده ریل دریا(هیمکو) بازدید کرد.

نقش مهم «هیمکو» در توسعه بخش لجستیک معدن و صنایع معدنی
صفحه اقتصاد -

در این بازدید که به همراهی دکتر علی‌اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی و اعضای هیأت مدیره این مجموعه برگزار شد، آخرین پیشرفت‌های پروژه از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.

محسن نادری مدیرعامل «هیمکو» در مقدمه گزارش خود عنوان کرد: قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی «هیمکو» ایجاد می‌کند.

وی افزود: اثرات منفی حمل جاده‌ای نسبت به ریلی از نگاه منافع ملی و لزوم کاهش هزینه‌های تمام شده در بخش حمل‌ونقل و یارانه‌های انرژی، توجه ویژه به این بخش را ضروری کرده است.

نادری در خصوص حمل‌ونقل در حوزه مواد معدنی ومحصولات فولادی خاطرنشان کرد: با تحقق کامل طرح جامع فولاد در کشور، مواد معدنی و محصولات فولادی حجم بالایی را در بخش حمل‌ونقل به خود اختصاص می‌دهند. شرکت جاده ریل دریا (هیمکو) در جهت توسعه زیرساختهای لجستیک در این صنعت و به طور خاص، کاهش هزینه‌ها و سودآوری شرکتهای سهامدار خود فعالیت می‌کند.

مدیرعامل هیمکو در تشریح وضعت فعلی افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود پایانه‌های تخصصی مناسب، عملا از واگن‌های موجود به‌عنوان انبار سیار ریلی در بندرعباس استفاده می‌شود و این به معنای خواب سرمایه لجستیکی و کاهش بازدهی واگن‌ها تا حد تنها دو سیر در ماه از آن‌هاست.  همچنین حمل بار از طریق جاده، هزینه‌های حمل و نقل به بندرعباس را تا دوبرابر نسبت به هزینه‌های ریلی افزایش می‌دهد. عدم بازدهی کافی پایانه‌های مبداء و تاثیر منفی این امر بر بازرگانی مواد فله را نیز باید به موارد یادشده اضافه کرد. مجموع این عوامل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش حاشیه سود شرکتهای معدنی و فولادی را درپی دارد.

نادری اجرای طرح احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندرشهید رجایی را دارای مزیت‌های متعددی در راستای کمک به حل مشکلات لجستیک در این صنعت دانست و گفت: دسترسی ریلی و جاده‌ای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکله‌های موجود و بهره‌برداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه آتی طرح، افزایش ظرفیت ریلی و بندری مواد فله معدنی در منطقه بندرعباس و امکان ساماندهی انبارهای مواد فله از روش سنتی به مکانیزه و حذف آلایندگی‌های موجود برای بهبود محیط زیست را از جمله مزیت‌های اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

دکترسعدمحمدی مدیرعامل هلدینگ «ومعادن» در این بازدید، ضمن تشکر از مدیران و دست‌اندرکاران پروژه، اجرای این طرح را برای صنعت بسیار ارزشمند شمرد و گفت: بسیار مهم است که مطالعات اقتصادی چنین پروژه‌هایی توسط تیم‌های حرفه‌ای و متخصص به دقت انجام شده و در مقاطع زمانی مختلف، حین اجرای طرح، بازبینی‌ها و تغییرات مناسب بنا به شرایط و مقتضیات در آن‌ها لحاظ شود.

وی افزود: در تحلیل‌ بازارها، باید تغییرات شرایط بازار بین‌الملل و داخلی به طور مداوم رصد شود تا موفقیت اجرای طرح‌ها به درستی تضمین گردد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ظرفیت‌های موجود در بخش لجستیک صنعت و توانمندی مجموعه شرکت جاده ریل دریا(هیمکو) را قابل توجه دانست و اضافه کرد: انتظار می‌رود این شرکت با برنامه‌ریزی درست و اجرای به‌موقع بتواند نقش مهم و موثری در حل مشکلات لجستیک صنعت ایفا کرده و به‌عنوان مجموعه‌ای پویا و موفق مسیر رشد و توسعه خود را طی کند.

در ادامه این سفر، مدیران شرکتهای «ومعادن» و تجلی از پروژه احیا مستقیم مگامدول  ۱.۷ میلیون تنی ستاره سیمین هرمز نیز بازدید نموده و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این طرح بزرگ فولادی قرار گرفتند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد