اختصاصی صفحه اقتصاد / بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

صنعت فولاد در جهان دچار پیشرفت عظیمی شده است/ رتبه هفتم فولادسازان جهان برای ایران قابل دستیابی ست

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد هرمزگان اظهارداشت: صنعت فولاد در جهان دچار پیشرفت عظیمی شده است؛ در این راستا میزان مصرف انرژی، زمان ذوب و استفاده از مواد مصرفی همچون نسوزها کاهش یافته و سایر هزینه‌های جانبی تولید با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های روز روند نزولی داشته است.

صنعت فولاد در جهان دچار پیشرفت عظیمی شده است/ رتبه هفتم فولادسازان جهان برای ایران قابل دستیابی ست
صفحه اقتصاد -

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در حال حاضر حدود دو میلیارد تن فولاد در جهان تولید می‌شود که حدود یک میلیارد آن، متعلق به کشور چین و باقیمانده آن، متعلق به سایر تولیدکنندگان فولاد است. در این بین ایران با تولید حدود 30 میلیون تن، هم‌اکنون در جایگاه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد و اگر شرایط تولید فولاد در کشور بهبود پیدا کند، می‌توانیم به تولید حدود 35 میلیون تن و جایگاه هفتم جهان دست پیدا کنیم.

وی گفت: وزارت صمت، بیش از ۱۰۰ میلیون تن مجوز جدید احداث واحد فولادی صادر کرده‌ است که این مجوزها امکان بهره‌برداری ندارد و هنوز ظرفیت خالی زیادی در حلقه‌های مختلف زنجیره آهن و فولاد داریم.

سبحانی افزود: هم‌اکنون حدود 50 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در داخل ایجاد شده که متاسفانه به دلیل معضلات متعدد اعم از قطعی برق و گاز و زیرساخت حمل‌ونقل، تولید حدود 30 میلیون تن محقق شده است. از طرفی، حدود 12 میلیون تن فولاد تولیدی ما به بازارهای خارجی صادر می‌شود که در این حوزه نیز با محدودیت‌های صادراتی مواجه هستیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان داشت: امروز به ظرفیت ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم اما از این ظرفیت بدلیل مشکلات زیرساختی بخصوص انرژی نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمایش کره زمین و انتشار گازهای گلخانه‌ای، هم‌اکنون مقوله فولاد سبز در جهان مطرح شده است. بر این اساس، تعرفه وارداتی فولاد با توجه به میزان انتشار گاز CO2 حین فرایند تولید توسط دولت‌های مختلف اعمال شده است و ما چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید فولاد سبز و تحقق این مهم در آینده نداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: با ۳۲ میلیون تن تولید فولاد حدود ۱۲ میلیون تن صادرات داریم؛ مشکلات حوزه صادرات امکان افزایش بهره‌برداری از ظرفیت تولید و صادرات را محدود کرده است. با رفع محدودیت های فعلی از جمله انرژی، قوانین محدود کننده و… ایران ظرفیت دستیابی به رتبه ۷ تولیدکنندگان فولاد جهان را دارد.

سبحانی عنوان داشت: اگرچه بخش عمده فولاد در کشور ما با استفاده از آهن اسفنجی در واحدهای احیا مستقیم و ذوب آن در کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود که به مراتب آلایندگی کمتری نسبت به روش کوره بلند دارد و ایران را در منظقه سبز فولاد جهان قرار می‌دهد اما باید شرایط تولید فولاد سبز با استفاده از هیدروژن در شرکت‌های فولادی را فراهم کنیم که خوشبختانه شرکت فولاد هرمزگان گام‌های موثری در این راستا برداشته است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد