مهدی نصر در سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران:

رتبه ذوب‌آهن اصفهان از نظر زیرساخت اول است | ذوب‌آهن اصفهان دارای یک پروسه کامل از سنگ‌آهن تا تولید فولاد

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان در نشست هم‌اندیشی مدیران فولادی کشور که در سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران برگزار شد با بیان اینکه ذوب‌آهن یک پروسه کامل از تامین سنگ‌آهن تا تولید فولاد را دارا می‌باشد، به دلایل برتری این شرکت نسبت به دیگر شرکت‌های فولادی ایران پرداخت.

رتبه ذوب‌آهن اصفهان از نظر زیرساخت اول است | ذوب‌آهن اصفهان دارای یک پروسه کامل از سنگ‌آهن تا تولید فولاد
صفحه اقتصاد -

مهدی نصر در نشست راهبردهای افزایش سهم سازه‌های فولادی در ساخت و ساز کشور، زیرساخت‌ها و امکانات شرکت ذوب‌آهن اصفهان را در مقابل دیگر شرکت‌های فولادی کشور اول دانست.

مهدی نصر با ابراز خرسندی از دیدگاه‌های مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، گفت: فرصت‌هایی که برای صنعت فولاد وجود داشت، یکی در بخش اکتشاف و معادن و دیگری مربوط به مبحث محصولات جدید ارائه شد. مقاطع، تیرآهن‌ها و ریل بخش‌هایی بود که برای ذوب‌آهن اصفهان طراحی و برنامه‌ریزی شده است که درستی این دیدگاه در سخنان مدیرعامل این شرکت مبنی بر توسعه و پیشرانی در توسعه راه‌آهن سراسری و مترو مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امکانات موجود در کارخانه ذوب آهن اصفهان یا اول است یا در برخی موارد دوم، تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌هایی که در این شرکت وجود دارد در هیچ شرکت دیگری در ایران موجود نیست. ذوب آهن اصفهان از نظر پروسه یک مجتمع کامل از سنگ‌آهن تا محصول نهایی را در دست دارد. 

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان امکاناتی مانند بازسازی نورد ۶۵۰ و ۵۵۰ را از جمله دلایل برتری این شرکت عنوان کرد و افزود: اضافه شدن ریخته‌گری شماره ۵ و ۳ در این مجتمع از دیگر مواردی است که در جمع سبب شده تا ذوب‌آهن هنوز یک شرکت انحصاری و بدون رقیب عنوان شود. خصوصا در بخش نورد ۶۵۰ که یک نورد سنگین و به طور کامل انحصاری می‌باشد. 

نصر بخش نیروی انسانی را از مهم‌ترین دلایل موفقیت ذوب‌آهن دانست که در بسیاری از کارخانه‌های فولاد نظیر ندارد. 

وی طرح جدید ذوب آهن مبنی بر عبور از روش‌‌های سنتی در سایه رهنمودهای علمی متخصصان این شرکت را زمینه‌ساز روزهای خوب صنعت فولاد خواند و گفت: سایز تیرآهن‌های تولیدی پس از فروپاشی شوروی با توجه به طرح توسعه‌ای در ذوب‌آهن به ۲۷ و ۳۰ آی پی بی تغییر کرد. بعد از مطرح‌شدن پروژه‌های ریل، مطالعاتی باز در سال ۱۳۹۵ برای تولید تیرآهن‌های اچ انجام شد که مشخص شد حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن تولید استاندارد داشتند. اکنون این تیرآهن‌های اچ تا سایز ۳۰ در این شرکت تولید می‌شود.

معاون سابق توسعه ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان داد که ظرفیت مصرف یک میلیون تن در سال برای تیرآهن‌های بال پهن در کشور وجود دارد. این تیرآهن‌ها دارای دستاوردهایی برای کشور زلزله‌خیزی مانند ایران از نظر استحکام، سبک‌سازی و سوله‌سازی است.

مهدی نصر در پایان اظهار کرد: تمامی صادرات تیرآهن های تولیدی در ذوب‌آهن SD۴۴ است که در استحکام و مقاوم‌سازی در برابر زلزله نقشی اساسی را ایفا می‌کند.ذوب‌آهن اصفهان این قابلیت را دارد که براساس استانداردهای کشور آمریکا که دارای شرایطی مشابه با ایران در زلزله‌ است، تولید شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد