با حضور وزیر نفت صورت گرفت:

آغاز عملیات دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان فارس، آغاز عملیات ساخت دومین مجتمع بزرگ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، زمینه فعالیت دیگر سرمایه‌گذاران را مهیا کرد و با تمهیدات و پشتیبانی وزارت نفت در تأمین خوراک، دوران بهره‌برداری و همچنین حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و‌ نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تأمین زیرساخت‌ها، سایت پتروشیمی این منطقه‌ی مستعد، از رکود خارج شد.

آغاز عملیات دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد
صفحه اقتصاد -

کورش فتاحی-مدیرعامل این منطقه- در آیین آغاز عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه متبوعش اظهار کرد: اکنون در راستای مشوق‌های دولت سیزدهم و پشتیبانی از  «رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید» در منطقه ویژه لامرد، با اجرای 14 پروژه زیرساختی با اعتباری بیش از 20 هزار میلیارد ریال در بخش‌های گازرسانی و ایستگاه گاز، احداث پست و شبکه‌های برق‌رسانی، خطوط آبرسانی، دایک‌های حفاظتی، کانال‌های هدایت آب سطحی، ایجاد ساختمان‌ها، تاسیسات و سوله‌های گمرک و همچنین استمرار این پازل زیرساختی در دستور کار قرار گرفت؛ از سوی دیگر با اجرایی شدن خط انتقال آب شیرین از دریای خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد و تضمین خرید اختصاصی آب، برنامه‌ریزی منسجم برای تأمین سایر زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری صنایع مستقر (که در دستور کار متولیان در سازمان ایمیدرو و مهندسان منطقه ویژه است) در کنار مزیت های سودآور، دسترسی نزدیک به خوراک و میادین گازی، امکان صادرات محصول به کشورهای همسایه و اعطای مشوق ها و معافیت‌های قانونی، اطمینان خاطری را برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی به وجود آورد تا با حمایت وزارت نفت، وزارت صمت و به ویژه حمایت سازمان ایمیدرو؛ دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به مرحله اجرا برسد.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، وی افزود: سایت پالایشگاهی، پایین‌دست و میان‌دست پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی لامرد‌؛ بیش از 400 هکتار است که ظرفیت احداث و بارگذاری صنایع برای حجم تولید پنج میلیون تن انواع محصول پتروشیمی پیش‌بینی و امروز بخشی از اهداف مدنظر محقق شده است؛ خوشبختانه پس از سال‌ها از تأسیس این منطقه، سایت پتروشیمی با تحرک و رونق اولیه از رکود خارج شد و زمینه برای ورود سایر سرمایه‌گذاران مهیا است.

این مدیر صنعتی ابراز امیدواری کرد: با حمایت همه‌جانبه وزارت نفت و متولیان امر در تأمین خوراک صنایع پتروشیمی این منطقه و همچنین حضور مقامات ارشد صنعت نفت برای آغاز عملیات این پروژه ملی و راهبردی، شاهد رونق هرچه بیشتر سایت پتروشیمی منطقه ویژه لامرد خواهیم بود.

فتاحی با اعلام اینکه متولیان امر خود را متعهد به تأمین تمامی زیرساخت‌های دوران ساخت و رفع موانع راه‌اندازی صنایع بزرگ می‌دانند، اظهار کرد: مجتمع بزرگ صنایع آلومینیوم جنوب نمونه و الگویی در این زمینه است. دومین مجتمع پتروشیمی مستقر در سایت پایین‌دست منطقه ویژه لامرد با برند تجاری و سرمایه گذاری «شرکت سیگلو» و با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان (معادل 277 میلیون یورو) آغاز به کار کرده است؛اکنون با خرید و تأمین بخشی از تجهیزات به ارزش قریب به 54 میلیون یورو، ٢٨ درصد پیشرفت محقق خواهد شد و این بیانگر اهمیت و جدیت سرمایه‌گذار در فاز نخست اجرا است.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، مقرر شده است که این پتروشیمی در زمینی به مساحت بالغ بر ١٠٠ هزار مترمربع در سه فاز و طبق برنامه زمان‌بندی شده؛ طی سه الی چهار سال ساخته شود؛ طی دوران بهره‌برداری، 350 نفر بصورت مستقیم و 2500 نفر بصورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: گروه منتخب محصولات شرکت پتروشیمی سیگلو در این طرحِ سرمایه‌گذاری (شامل تولید سالیانه ۴۶ هزار تن متیل‌آمین­‌ها در سه نوع «منو متیل (MMA)، دی‌متیل آمین (DMA) و تری متیل آمین (TMA) و به ترتیب ٢۴هزار تن سالیانه  «دی متیل فرم آمید» و «آمین های بالا دستی») است.

مدیرعامل منطقه ویژه لامرد ضمن تأکید بر اینکه تولید این گروه‌ از محصولات پتروشیمی در مجتمع بسیار استراتژیک و پرکاربرد و از سویی سودآور و سبب خلق ارزش افزوده فراوان می‌شود، گفت: متیل آمین­‌ها و دو محصول دیگر این پتروشیمی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی-دارویی، نساجی، چاپ، چسب و کشاورزی کاربرد فراوان دارد. در این خصوص، خوشبختانه سرمایه‌گذار با درایت و تسلط کامل، برنامه فروش و بازاریابی محصول را پیش برده و قطعا در کمترین زمان ممکن از بهره‌برداری به سود مدنظر خواهد رسید.

برپایه این گزارش، همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشور به استان فارس و باحضور  مقامات کشوری و استانی در منطقه ویژه لامرد، عملیات مجتمع پتروشیمی سیگلو به عنوان دومین مجتمع پتروشیمی این منطقه صنعتی-معدنی آغاز شد.

نخستین مجتمع پتروشیمی منطقه ویژه لامرد با سرمایه‌گذاری شرکت ستاره هرمز که طی دو فاز با حجم سرمایه‌گذاری ٨٠ میلیون دلار سرمایه اولیه در مساحت هشت هکتار در حال اجراست؛ فاز نخست آن با هدف تولید محصولاتی شامل انواع رزین، متیل استات، حلال 402، ترکیبات سنگین و نفت سفید برای عرضه در بازار داخلی و خارجی است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس در وسعتی بالغ بر 8500 هکتار از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اهدافی نظیر انتقال دانش، افزایش توان صادراتی و تامین نیازهای داخلی از طریق توسعه صنایع مادر، اشتغال زایی و رفع محرومیت مناطق پیرامونی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی و اجرای سیاست‌های توسعه‌ای منطقه‌ای در محل تلاقی سه استان دارای منابع سرشار نفت و گاز (فارس، بوشهر و هرمزگان) واقع شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان