کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه خبر داد:

بومی‌سازی بیرینگ‌های بابیتی غبارگیرهای ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه

کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: برای نخستین بار بیرینگ‌های بابیتی غبارگیرهای ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه با تلاش کارکنان واحدهای بومی‌سازی، تعمیرات حمل مواد، دفتر فنی ناحیه فولادسازی و همکاری شرکت داخلی برسام صنعت سپاهان با موفقیت بومی‌سازی شد.

بومی‌سازی بیرینگ‌های بابیتی غبارگیرهای ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه
صفحه اقتصاد -

صفحه اقتصاد - کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: برای نخستین بار بیرینگ‌های بابیتی غبارگیرهای ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه با تلاش کارکنان واحدهای بومی‌سازی، تعمیرات حمل مواد، دفتر فنی ناحیه فولادسازی و همکاری شرکت داخلی برسام صنعت سپاهان با موفقیت بومی‌سازی شد.

مهدی خاشعی، کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: ساخت بیرینگ‌های بابیتی از حدود ۳۰ سال پیش در انحصار شرکت DODEG آمریکا بوده است و هیچ‌گونه اطلاعات فنی و دیتیل ساخت این قطعه در اختیار شرکت فولاد مبارکه نبود.

وی از هزینه‌های اقتصادی، زمان زیاد و مشکلات تحریم به‌عنوان برخی از مشکلات دسترسی به این نوع بیرینگ‌ها یاد و اضافه کرد: با توجه به موارد یادشده، عملیات مهندسی معکوس روی یکی از قطعات موجود در انبار قطعات یدکی اجرا شد و با همت همکاران فولاد مبارکه و شرکت سازنده داخلی، جهت ساخت داخل این بیرینگ اقدام شد.

خاشعی در تشریح عملکرد این بیرینگ‌ها گفت: وظیفه این بیرینگ‌ها اتصال شافت فن به پایه فن و ایجاد امکان چرخش فن‌های غبارگیر است. دور این فن‌ها ۱۰۰۰ دور بر دقیقه و میزان دبی آن‌ها ۴۵۰۰۰۰ مترمکعب بر ساعت است؛ بنابراین خرابی این بیرینگ‌ها به آسیب‌دیدگی شافت مربوط به فن‌ها، توقف غبارگیر و عملاً توقف کوره‌های قوس منجر می‌شود.

در همین زمینه، حسین عباس‌زاده، تکنسین تعمیرات مکانیک واحد حمل مواد تصریح کرد: فرایند ساخت این بیرینگ از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط واحدهای بومی‌سازی، حمل مواد و دفتر فنی فولادسازی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی آغاز شد. در ادامه با همکاری شرکت داخلی برسام صنعت سپاهان جهت جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره قطعه موجود در انبار اقدام شد و در ادامه پس از اطمینان از صحت و کفایت اطلاعات موردنیاز ساخت قطعه آغاز شد.

وی گفت: فرایند ساخت قطعه به دلیل جنس خاص آن و پیچیدگی‌های مربوطه نیاز به بازرسی‌های دقیق از سوی واحد بومی‌سازی و واحد تعمیرات داشت. خوشبختانه کلیه بازرسی‌ها و مشکلات مربوط در فرایند ساخت این قطعه برطرف گردید و اول اردیبهشت‌ماه سال جاری این قطعه مهم و استراتژیک روی یکی از فن‌ها با موفقیت نصب شد.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه از زمان نصب تاکنون بیرینگ بومی‌سازی‌شده بدون هیچ مشکلی در حال کار است، خاطرنشان کرد: با بومی‌سازی این قطعه استراتژیک تمامی نقشه‌ها و جزئیات زیرمجموعه‌ها تهیه شده است و ساخت چهار عدد از این بیرینگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان از تلاش تمامی همکاران واحدهای بومی‌سازی، دفتر فنی و شرکت برسام صنعت سپاهان که در ساخت و نصب این قطعه همکاری داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد