سال ۱۴۰۱ در نیروگاه ری انجام شد:
بومیسازی ۵ هزار قطعه توسط متخصصان داخلی
بادرستانی با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط تنگاتنگ با رسانهها در راستای اطلاعرسانی شفاف و به موقع دستاوردها، نسبت به ارائه خلاصه گزارشی از عملکرد نیروگاه ری،
صفحه اقتصاد - مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری از ساخت داخل ۵ هزار قطعه در سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای نیروگاه بدون نیاز به انجام مناقصه، متخصصان داخلی و خارجی خبر داد که بیش از ۴۰ میلیارد صرفهجویی ریالی داشته اشت.
حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه برق ری در نشست خبری امروز چهارشنبه (6 اردیبهشت 1401) با بیان اینکه نیروگاه برق ری در سال 1400 شمسی تنها 10 درصد برق شهر تهران را تولید و تامین کرد، گفت: نقش این نیروگاه در کاهش خاموشیها بسیار ناچیز است. در بهترین شرایط ظرفیت ما 800 مگاوات و در بدترین شرایط 500 مگاوات است و تاکنون مدیریت شبکه بیشتر از این مقدار را درخواست نکرده است. چرا که میتوان سوخت گاز را به نیروگاههای دارای راندمان بیشتر ارائه داد که این کار بسیار درستی بوده است. در سال 1401 نیروگاههای دارای راندمان بالا هم حداکثر تولید را انجام دادند و موجبات ارائه درخواست نیاز به حداکثر تولید نیروگاه حرارتی ری هم داده شود.
بادرستانی با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط تنگاتنگ با رسانهها در راستای اطلاعرسانی شفاف و به موقع دستاوردها، نسبت به ارائه خلاصه گزارشی از عملکرد نیروگاه ری، اظهار کرد: این نیروگاه در پنج نوع تکنولوژی در واحدهای هیتاچی قدیم و جدید، میتسوبیشی، فیات و آسک به عنوان متنوعترین نیروگاه گازی کشور و شاید هم جهان به شمار میآید که با مجموعه 21 واحد تولید انرژی که در ابتدا 44 بوده و به تدریج اضافه گردید با ظرفیت نیروگاهی حدود 800 مگاوات توان تولید در خدمت شبکه برق سراسری است.
وی افزود: نیروگاه ری در مساحتی حدود 52 هکتار واقع شده است که بیش از 40 درصد این مساحت، حدود 2برابر استاندارد محیط زیست (20 درصد)، فضای سبز است.
بادرستانی در گزارش عملکرد سال گذشته نیروگاه ری، اعلام کرد: در سال 1401 این نیروگاه با افزایش 5 درصدی نسبت به سال قبل از آن، بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون کیلووات تولید خالص داشته است که در اختیار شبکه برق سراسری قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در سال گذشته چند کار مهم و شاخص در نیروگاه ری انجام شد، تصریح کرد: اولین اقدام، ساخت پوسته پرههای توربین برای اولینبار در حدود یکسال ونیم زمان با هزینهای حدود یک پنجم نمونه خارجی خود انجام شد که در حال حاضر در واحد 3 بدون هیچ مشکلی در حال بهرهبرداری است. این مهم پس از 440 روز کار ماشینکاری از 5 تن اولیه به 2 تن وزن اصلی مورد نیاز با 3 بار ریختهگری برای به دست آوردن متریال اصلی حاصل شد.
این مقام مسئول، افزود: در مبحث ساخت داخل نیروگاه ری فقط در سال 1401 حدود 5 هزار تیراژ قطعات مختلف را بومیسازی کرده است. از ابتدای تاسیس نیروگاه تاکنون بیش از 45 هزار قطعه که حداقل 50 درصد ارزانتر از نمونه خارجی بوده است، در نیروگاه ری به صورت ساخت داخل، بومیسازی شده است. از نظر صرفهجویی ارزی تنها در سال 1401 برای 5 هزار قطعه ذکر شده، بیش از 40 میلیارد تومان صرفه جویی ریالی انجام شده است. این قطعات در 130 نوع تجهیز در سه بخش مکانیک، ابزاردقیق و الکترونیک ساخت داخل شده است.
حمید بادرستانی ساخت 40 کارت الکترونیکی را که از جمله 45 هزار قطعه ساخت داخل میباشد را از جمله کارهای شاخص انجام شده در نیروگاه ری عنوان کرد و گفت: 40 کارت الکترونیکی ساخت داخل به ابعاد کاغذ A4 با فناوری بالا در سال 1401 تولید کردیم که کار حفاظت از توربین ها را انجام می دهد و مثل برج مراقب برای هواپیما یا قطعات کنترلی پرواز برای خلبان نقش ایفا میکنند.
وی تمام تعمیرات اساسی در 5 دوره مختلف را بدون کمک هیچ پیمانکار داخلی و خارجی بیان و اضافه کرد: مسئولیت، مدیریت و اجرای اورهال به صورت صددرصدی به دست نیروهای این نیروگاه انجام میشود.
مدیرعامل نیروگاه ری با تاکید بر اینکه در سال گذشته 96 درصد سوخت ما از گاز و تنها چهار درصد گازوئیل بود، تصریح کرد: مازوت سوزی به هیچ عنوان در نیروگاه ری انجام نمی شود، چرا که سوخت اصلی مصرفی در نیروگاه گاز است و گازوئیل به عنوان سوخت دوم و جایگزین میباشد. ذکر این نکته ضروری است که واحدهای گازی امکان مصرف سوخت گازوئیل را ندارند. در سال 1400 که در انتهای 1401 به ما اعلام شد، نیروگاه ری رتبه ششم در کشور را به صورت کلی کسب کرده است، این در حالی بود که در سال 99 ما رتبه 16 را داشتیم و هدفگذاری کرده ایم تا بین سه نیروگاه اول کشور قرار بگیریم.
وی افزود: بیش از 45 سال از عمر نیروگاه ری می گذرد که قدیمی بودن یکی از مشکلات و چالش های ما است که در این بخش نوسازی واحد ها و ساخت واحدهای جدید از اولویتهای اصلی وزارت نیرو میباشد که امیدواریم سریعتر در دستور کار قرار بگیرد.
بادرستانی با بیان اینکه امکان قاچاق سوخت در نیروگاه ری وجود ندارد، تاکید کرد: علت این امر هم مربوط میشود به این موضوع که عمده قاچاق سوخت از طریق تانکر و کامیون است و تحویل سوخت مایع نیروگاه از طریق لوله کشی زیرزمینی و به صورت دریافت مستقیم از طریق شرکت پخش است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری با بیان اینکه دو رتبه دیگر هم در سال گذشته توسط این نیروگاه کسب شده است، اضافه کرد: این نیروگاه توانسته رتبههای شایسته در بخش های فرهنگی و برتر روابط عمومی کشور را در سال 1401 کسب کند.
وی در پایان درباره طرح و توسعه نیروگاه، شرکت مادرتخصصی برق حرارتی را به عنوان مالک نیروگاه را مسئول اطلاعرسانی در این مورد نام برد و اضافه کرد: با توجه اینکه نیروگاه برق ری یک نیروگاه قدیمی است دارای راندمانی بین 22 تا 23 درصد نسبت به واحدهای جدید سیکل ترکیبی که راندمانی بیش از 55 درصد دارند، است. نوسازی نیروگاه ری در اولویت وزارت نیرو است و کار شروع شده و اکنون پست جدید برق توسط شرکت مپنا در حال ساخت است و بخشی از واحدهای قدیمی جمع آوری می شود.
در ادامه این نشست، مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری در پرسش و پاسخ با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاران دلیل عدم تولید برق در فصل سرما توسط نیروگاه ری را ارائه سوخت به نیروگاههای دارای راندمان بیشتر عنوان کرد و گفت: نیروگاه ری عموما در این فصل از سال در حال تعمیرات و اورهال نیروگاه میباشد. عموما برق تهران از بیرون شهر تامین میشود.
نظر شما