فوری؛ حمله ناگهانی این کشور به خاک روسیه / پوتین با سران ارتش تشکیل جلسه داد

در جلسه فوق‌العاده ولادیمیر پوتین با مقامات ارشد کرملین، وزارت دفاع اذعان کرد که درگیری‌ها با نیروهای اوکراینی بر سر منطقه کورسک روسیه ادامه دارد.

فوری؛ حمله ناگهانی این کشور به خاک روسیه / پوتین با سران ارتش تشکیل جلسه داد
صفحه اقتصاد -

ورود غافلگیرانه اوکراین به منطقه کورسک روسیه وارد روز دوم خود شد و ولادیمیر پوتین را بر آن داشت تا جلسه‌ای با مقامات ارشد دفاعی و انتظامی خود برگزار کند.

به نوشته گاردین، یک وبلاگ‌نویس نظامی روسیه خبر داد که نیروهای اوکراینی به سمت شمال کورسک پیشروی کرده و احتمالاً در ۱۵ کیلومتری از مرز و در امتداد بزرگراه شمال روستای مرزی سوردلیکوو قرار دارند.

منابع رسمی و غیررسمی روسیه گزارش دادند که صبح سه‌شنبه، نیرویی متشکل از چند صد سرباز کی‌یف از بخشی از مرز این کشور که به خوبی محافظت نمی‌شد، گذشت. روز چهارشنبه، وزارت دفاع روسیه گفت که در حال خنثی‌کردن این حمله است. مسکو مدعی شده که نیروهایش در روز سه‌شنبه این حمله را دفع کرده‌اند، اما ظهر چهارشنبه اذعان داشتند که درگیری‌ها ادامه دارد. این کشور اعلام کرد با استفاده از حملات هوایی و موشکی و توپخانه علیه مهاجمان، ۲۶۰ نفر تلفات وارد کرده و ۵۰ خودروی زرهی را منهدم ساخته است.

در آغاز نشست با اعضای دولت روسیه، پوتین در سخنان تلویزیونی این حمله را یک تحریک بزرگ خواند و گفت که بعداً با مقامات ارشد امنیتی در این باره گفتگو خواهد کرد. چندین وبلاگ‌نویس روسی گزارش دادند که پوتین در پاسخ به آخرین تحولات نظامی، ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت مسکو جلسه شورای امنیت روسیه را برگزار خواهد کرد.

الکسی اسمیرنوف، سرپرست استان کورسک گفت که وضعیت عملیاتی را به پوتین گزارش داده است. غیرنظامیان در حال تخلیه از مناطق خط مقدم بوده و ۳۰۰ نفر شب را در محل اسکان موقت گذراندند.

در حالی که این حمله جریان داشت، مقامات اوکراینی سکوت اختیار کرده که شاید نگران بودند پیروزمندانه به نظر رسیده یا اطلاعات زیادی در مورد اهداف کی‌یف را فاش سازند.

روسیه گفت که این حمله حدود ساعت ۸ صبح روز سه‌شنبه و با عبور نیروهای اوکراینی از مرز بین روستاهای نیکولایوو-دارینو و اولشنیا آغاز شد. طبق گفته مسکو، هدف آشکار آن‌ها حرکت به سمت شمال و شرق است.

این حمله احتمالاً تلاشی از سوی اوکراین است که دفاع آن در جبهه دونباس شرقی در مضیقه قرار دارد تا برخی از نیروهای روس برای دفاع از بخشی از خط مقدم که از اوایل سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی غیرفعال بوده، منحرف کند.

با این حال، منتقدان در اوکراین استدلال می‌کنند که چنین حملاتی هیچ هدف نظامی بلندمدتی ندارد. در ماه مارس، گروه‌های ضدکرملین روسیه از اوکراین به مناطق بلگورود و کورسک حمله کردند، اما بدون هیچ دستاورد استراتژیکی دفع شدند.

اطلاعاتی در دست است، اما این بار به نظر می‌رسد این عملیات توسط ارتش اوکراین و نه گروه‌های روس مخالف پوتین انجام شده گرفته است. روسیه می‌گوید تیپ ۲۲ مکانیزه کی‌یف رهبری این حمله را بر عهده دارد.

درگیری‌ها در داخل و اطراف شهر سودجا، حدود ۶ مایلی مرز، در جریان است. یک کانال تلگرام محلی روسیه ویدئویی کوتاه منتشر کرد که خانه‌های روستایی بمباران‌شده را نشان می‌داد.

خط لوله اصلی گاز عملیاتی به اروپا از نزدیکی سودجا عبور می‌کند؛ جایی که یک ایستگاه اندازه‌گیری بر حجم گاز روسیه به کشورهایی مانند اتریش و مجارستان را نظارت می‌کند. اوکراین اجازه داده طبق قراردادی که در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود، جریان گاز ادامه یابد.

گمانه‌زنی‌های آنلاین دیگر نشان می‌داد که هدف این حمله می‌تواند نیروگاه هسته‌ای کورسک باشد؛ اما این تأسیسات ۳۵ مایل با مرز فاصله داشته و تصرفش از توان یک نیروی چند صد یا هزار نفره به دور است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد