مسعود پزشکیان ناجی خروج روابط ایران و اروپا از برزخ می‌شود؟

روابط ایران و اروپا در سالهای اخیر چندان نزدیک نبوده است. آیا مسعود پزشکیان این روابط را تغییر خواهد داد؟

مسعود پزشکیان ناجی خروج روابط ایران و اروپا از برزخ می‌شود؟
صفحه اقتصاد -

حالا با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، نگاه‌ها به دولت اوست که آیا موفق می‌شود پلی بین ایران و اروپا برقرار کند؟

گفته می‌شود انریکه مورا مقام‌عالیرتبه شورای اروپا قرار است برای مراسم‌تحلیف رئیس‌جمهور به تهران بیاید. همزمان اتحادیه اروپا جلساتی را برای بررسی رابطه با ایران آغاز کرده است؛ احتمالا هدف از این جلسات مشخص کردن نوع روابط با ایران در دولت جدید است.

با این همه، تهران برای احیای روابط با اروپایی‌هایی که سابقه خوبی در اجرای برجام ندارند، شرط و شروطی دارد. محمدجواد ظریف در این‌باره گفته است: "صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی، قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای قانون کشور است و باید رعایت شود. همانطور که چند روز قبل از ترک سمت خود به دبیرکل ملل متحد توضیح دادم (نامه S/۲۰۲۱/۶۶۹)، ایالات متحده و سه کشور اروپایی/اتحادیه اروپا تنها باید خود را سرزنش کنند که با نقض مداوم تعهدات خود که خسارات فراوانی به مردم ایران وارد کرد، قانونگذاران ما را به واکنش واداشتند.

به نفع خودشان است که رفتار گذشته خود را جبران کنند و دستیابی بدون مانع ایران به منافع خود از توافق را تضمین کنند. ایران در انجام اقدامات جبرانی کاملاً در چارچوب حقوق خود تحت برجام عمل کرده است. دولت آتی رئیس جمهور منتخب پزشکیان آماده است تا در گفتگو با حسن نیت - مطابق با برجام و قوانین ایران - برای تضمین پایبندی متقابل به این دستاورد بی نظیر دیپلماسی شرکت کند."

بی‌تردید انتخابات پیش‌روی ایالات متحده بر روابط ایران و اروپا اثر خواهد داشت. پیروزی یک دموکرات و ادامه وضع موجود، به پزشکیان برای احیای روابط کمک خواهد کرد، اما بازگشت ترامپ می‌تواند بر روابط ایران و غرب سایه بیندازد.

اروپا اگر همچنان خود را بازیگری وابسته به آمریکا تعریف کند، شانسی برای بهبود چشمگیر رابطه با دولت جدید ایران نخواهد داشت اما حفظ استقلال قاره سبز می‌تواند خوش‌بینی‌ها به دوران جدید روابط را افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • محمدرضا کیانفر

    .
    مسعود پزشکیان رئیس جمهور گفت: منظورم مشتی بر دهان آنهایی بود که نمی‌خواستند مردم پای صندوق بیایند.

    آقای پزشکیان،
    لطفاً مثل هر دو رهبر جمهوری اسلامی با ادبیات لومپنی نگپید هدف آنهایی که صندوق رأی را تحریم کردند خوش رقصی برای آمریکا بود تا بیاید حکومت را براندازد و آنها را به قدرت رساند کسانی هم که به تشویق آنان رأی ندادند خوش باورانی هستند که همواره در طول تاریخ فریب شیادان را خورده‌اند و می‌خورند و خواهند خورد.
    به چشم خفته شکرخواب اگر چه مهتاب است، بیاض دیده‌ی روشندلان شکرخواب است.
    مخور فریب سخاوت ز چرخ کج رفتار، که طعمه‌ای که دهد روی پوش قلاب است.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد