از حمله موشکی پاکستان به ایران چه می‌دانید؟ + جزئیات

در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه از حمله موشکی پاکستان به ایران چه می‌دانید؟ پرداخته شده است.

از حمله موشکی پاکستان به ایران چه می‌دانید؟ + جزئیات
صفحه اقتصاد -

وزارت خارجه پاکستان صبح امروز با انتشار تصویری در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) با تایید این حمله گفت که «شماری از تروریست‌ها در این عملیات کشته شدند».

«علیرضا مرحمتی»، معاون استاندار سیستان و بلوچستان از حمله پاکستان به ‌یکی از روستاهای مرزی سراوان خبر داد. به گفته این مقام رسمی، ساعت ۰۴:۰۵ صبح امروز پنجشنبه، صدای چند انفجار در محدوده شهرستان سراوان به گوش رسید که از حملات موشکی ارتش پاکستان به خاک ایران خبر می‌داد. معاون استاندار سیستان و بلوچستان، این حمله توسط ۳ پهپاد انجام شده که در پی آن، ۴ منزل تخریب شده و ۱۰ نفر کشته شده‌ا‌ند که ‌همگی پاکستانی هستند.

قصه از کجا شروع شد؟

حمله موشکی پاکستان به مناطق مرزی در خاک ایران، در پی حمله دو روز پیش ایران به گروهی مسلح و تروریستی در خاک پاکستان انجام شد. این حمله که با تایید رسمی مقامات نظامی کشور همراه بود، در ابتدا به افزایش تنش‌های دیپلماتیک منجر شد. تا جایی که یک روز پس از جمله ایران، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که سفیر اسلام‌آباد در تهران به خاک پاکستان فراخوانده شده است. «ممتاز زهرا بلوچ»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام «ناموجه» ایران علیه حاکمیت پاکستان، نقض قانون بین‌المللی و اصول میثاق سازمان ملل متحد تلقی می‌شود و پاکستان حق پاسخ دادن به این اقدام را برای خود محفوظ می‌داند.

پاکستان دقیقا چه چیزی را هدف قرار داد؟

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این حملات نظامی را با هدف‌گذاری دقیق علیه «مخفیگاه‌های تروریستی» گروهی به نام سرماچار در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. در حالی که «فداحسین مالکی»، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس گفته که گروهی به این نام اساسا وجود ندارد. ارتش پاکستان نیز در حالی اعلام کرده که مواضع «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» را در عمق ۸۰ کیلومتری ایران مورد حمله قرار داده که گروهک «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان»، ادعای پاکستان مبنی بر حضور نیروهایش در ایران را تکذیب کرده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس نیز در واکنش به حمله پاکستان، به خبرگزاری ایلنا گفته: «برخلاف آنچه که بیانیه وزارت خارجه پاکستان اعلام می‌کند هیچ گروه تروریستی علیه این کشور در خاک ایران وجود ندارد و فعلا انفجارها در دست بررسی است و جزئیاتش مشخص نیست». او تاکید کرده که «تمام بیمارستان‌های منطقه در حالت آماده‌باش قرار دارند».

مقامات رسمی و نظامی ایران چه می‌گویند؟

«احمد وحیدی»، وزیر کشور دولت سیزدهم در واکنش به این حملات گفت: «در انفجار امروز استان سیستان و بلوچستان، ۴ کودک، سه زن و دو مرد در روستایی حدود سه کیلومتری مرز ایران کشته شدند». وزیر کشور تاکید کرده که جان‌باخته‌ها «همگی اتباع خارجی بودند». از سوی دیگر، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه، حمله پاکستان به مناطقی در استان سیستان و بلوچستان ایران را محکوم کرده و اعلام کرد که کاردار سفارت پاکستان در تهران به وزارت خارجه احضار شده است.

مقامات رسمی دولتی و نظامی در حالی بر «غیرایرانی» بودن جان‌باخته‌های حمله موشکی تاکید می‌کنند که تا لحظه تنظیم این گزارش، جزییاتی بیشتری از هویت آن‌ها منتشر نشده است.

حدود ۷ ساعت پس از حمله نظامی ارتش پاکستان به روستای مرزی در سیستان و بلوچستان، سخنگوی رزمایش پدافند «مدافعات آسمان ولایت ۱۴۰۲» از برگزاری رزمایش این پافند «تا ساعاتی دیگر» خبر داد. به گفته این مقام نظامی، این رزمایش مساحتی حدود ۶۰۰هزار کیلومتر مربع را در بر خواهد گرفت.

«شهریار حیدری»، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده که ابعاد اقدام پاکستان علیه کشورمان، یکشنبه هفته آینده با دعوت از مسوولان امنیتی و نظامی و اطلاعاتی بررسی می‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی چه بود؟

وزیر امور خارجه ترکیه، اعلام کرده که این کشور، آمادگی ایفای نقش در کاهش تنش‌ها میان ایران و پاکستان را دارد. «یوشیماسا هایاشی»، دبیر ارشد کابینه ژاپن نیز طی بیانیه‌ای خواستار «خویشتن‌داری میان تهران و اسلام‌آباد» شد و تاکید کرد که ژاپن، وضعیت را «به دقت» زیر نظر دارد. از سوی دیگر، «مائو نینگ»، سخنکوی وزارت خارجه چین در واکنش به تنش‌های اخیر میان ایران و پاکستان گفته: «طرف چینی صمیمانه امیدوار است که دو طرف بتوانند آرامش داشته و از تشدید تنش جلوگیری کنند. ما حاضریم در صورت تمایل هر دو طرف، نقش سازنده‌ای در کاهش تنش ایفا کنیم». وزارت خارجه طالبان نیز از درگیری‌ها میان ایران و پاکستان ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری طرفین شده است.

موضع مقامات پاکستان چیست؟

ارتش پاکستان درباره حمله بامداد روز پنجشنبه به سیستان و بلوچستان گفته: «حداکثر اقدامات برای جلوگیری از تلفات جانبی اتخاذ شده است». این نهاد نظامی در ادامه خواستار گفت‌وگو و همکاری جهت «حل و فصل مسایل میان دو کشور برادر» شده است. «عارف علوی»، رییس جمهوری پاکستان نیز از حملات «موثر» و «دقیق» ارتش این کشور به خاک ایران تمجید کرد و گفت: «تمام اقدامات لازم برای حفظ امنیت ملی خود را اتخاذ می‌کنیم»

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، طی کنفرانس مطبوعاتی هفتگی‌اش در اسلام‌آباد طی پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، بر تلاش‌های این‌ کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چالش‌ تروریسم تاکید کرد و گفت: ایران کشور برادر ما است و پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، جزییات بیشتری از اقدام موشکی پاکستان علیه ایران منتشر نشده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد