از فواید شربت کتوتیفن چه می دانید؟

در این مطلب از پایگاه خبری صفحه اقتصاد ، توضیحاتی درباره شربت کتوتیفن خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

از فواید شربت کتوتیفن چه می دانید؟
صفحه اقتصاد -

همان طور که می دانید آرام آرام به فصل سرما نزدیک می شویم و فصل سرما یعنی سرماخوردگی های فصلی و سرفه و…!

بی شک این اتفاق برای شما خوشایند نمی باشد و می خواهید از آن رهایی یابید. یکی از داروهای مورد توجه و بسیار تاثیرگذار، شربت کتوتیفن یا KETOTIFEN می باشد.

دقت داشته باشید پزشکان برای درمان سرماخوردگی، شربت کتوتیفن را که دارای خاصیت هیستامینی و ضد حساسیتی می باشد، تجویز می نمایند.

کتوتیفن در موارد دیگری همچون التهاب بینی و التهاب ملتحمه، نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود.

البته لازم به بیان است از شربت کتوتیفن، به عنوان یک داروی آنتی اکسیدان برای جلوگیری از بیماری آسم و همچنین پیشگیری از حملات ناشی از آن نیز استفاده می شود.

این نکته را بایستی بدانید که شربت کیتوتیفن برای درمان آسم کاربردی ندارد و تنها برای پیشگیری از حملات آسم مفید می باشد.

علاوه بر این، از شربت کتوتیفن در هنگام دچار شدن به حساسیت‌ های فصلی استفاده می شود! حساسیت‌ های فصلی که به طورمعمول خود را با علایمی همچون آبریزش بینی و سرفه نشان می‌ دهند، در میان افراد شایع هستند.

دقت داشته باشید این نوع حساسیت‌ ها بیشتر به هنگام تغییر فصول رخ می‌ دهند. شربت کتوتیفن به سبب اینکه یکی از داروهای آنتی‌ هستامین می باشد، در این شرایط چاره ساز است. داروی کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.

پیشگیری از حملات آسم،

التهاب بینی،

درمان سرماخوردگی،

درمان آلرژی،

کهیر و…

همچنین این دارو در مورد کودکان باعث بهبود فرآیند خواب می‌ شود!

مقدار و نحوه مصرف

توجه داشته باشید مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند؛ ولی مقدار مصرف معمول داروی کتوتیفن به صورت زیر است:

بزرگسالان

برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی ۵ میلی لیتر شربت (۱ میلی گرم کتوتیفن) دو بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

کودکان ۶ ماه تا ۳ سال

برای پیشگیری از آسم آتوپیک، به صورت خوراکی ۰٫۲۵ میلی لیتر (۰٫۰۵ میلی گرم کتوتیفن) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، ۲ بار در روز صبح و عصر تجویز می شود. همچنین برای کودکان بزرگ تر از ۳ سال، مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می گردد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف داروی کتوتیفن در بارداری انجام نشده است؛ کتوتیفن در شیر مادر منتشر می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی گردد.

عوارض جانبی

توجه داشته باشید شربت کتوتیفن را همانند دیگر داروها، نبایستی بدون نسخه ی پزشک مصرف نمایید! چون پزشک این شربت را با دوز خاصی تجویز می نماید که تغییر دوز آن ممکن است به شدت خطرناک باشد!

به بیان ساده تر چنین می توان گفت که داروی کتوتیفن، یک داروی بدون نسخه نمی باشد و بسته به مشکل شما، پزشک متخصص معالج دوز خاصی از داروی کتوتیفن را تجویز می کند.

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی، ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته گردد؛ اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. عوارض داروی کتوتیفن که نیاز به توجه پزشکی دارند عبارتند از:

عوارض با شیوع بیشتر

عفونت تنفسی، علائم سرماخوردگی مثل تب، لرز، سردرد، اسهال، سرفه و ناراحتی عمومی بدن.

عوارض با شیوع کم

التهابات مثانه، تورم و التهاب، تشنج و اریتم مولتی فرم، هپاتیت، صرع.

همچنین عوارض جانبی که فقط در صورت تداوم نیاز به توجه پزشکی دارند عبارتند از:

عارضه شایع تر

افزایش وزن

عوارض با شیوع کم

درد شکمی، تحریک سیستم عصبی مرکزی، گیجی، خشکی دهان، خون دماغ، افزایش اشتها، راش پوستی، اشکال در به خواب رفتن، تورم پلک چشم.

در صورت مصرف اتفاقی دارو بیش از مقدار توصیه شده و بروز علائمی از قبیل گیجی، عدم هوشیاری، تشنج، افزایش ضربان قلب و همچنین کاهش فشار خون بیمار را سریعا به اولین مرکز درمانی انتقال دهید.

به یاد داشته باشید این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه مصرف آن به دیگران خودداری نمائید.

به یاد داشته باشید این دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک متخصص خود استفاده نمایید و از تغییر دوز آن، به شدت بپرهیزید.

تداخل داروئی داروی کتوتیفن

مصرف همزمان کتوتیفن با داروهای ضد دیابت خوراکی، الکل، آنتی هیستامین ها و داروهای خواب آور و آرام بخش بعلت تداخل اثر توصیه نمی شود.

شرایط نگهداری داروی کتوتیفن

دارو را دور از نور و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمائید. مهم تر از همه، دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان