چرا خودروهای تمام برقی باتری ۱۲ ولتی دارند؟

در حرکت به سمت برقی کردن خودروها، معمولاً بحث باتری‌های با ظرفیت بالا مطرح می‌شود. با ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی تا ۲۱۰ کیلووات ساعت و شاید بیشتر، این باتری‌ها مسئول ارائه توان مورد نیاز برای حرکت یک خودروی برقی در مسافت‌های طولانی و با گشتاور فوری هستند.

صفحه اقتصاد -

در حرکت به سمت برقی کردن خودروها، معمولاً بحث باتری‌های با ظرفیت بالا مطرح می‌شود. با ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی تا ۲۱۰ کیلووات ساعت و شاید بیشتر، این باتری‌ها مسئول ارائه توان مورد نیاز برای حرکت یک خودروی برقی در مسافت‌های طولانی و با گشتاور فوری هستند. با این حال شاید بودن یک باتری ۱۲ ولتی در خودروی برقی برای شما تعجب برانگیر باشد. اما خودروهای برقی یک باتری ۱۲ ولت نیز دارند. اما این سوال مطرح می‌شود: چرا؟

در اینجا چیزی است که باید در مورد سیستم ۱۲ ولتی در یک خودروی برقی بدانید.

باتری ولتاژ بالا و باتری 12 ولت در خودروهای تسلا

باتری ۱۲ ولتی در یک خودروی برقی چه کاری انجام می‌دهد؟

در پشت ظاهر براق یک خودروی برقی، دو سیستم الکتریکی بسیار متفاوت پنهان شده است. سیستم اصلی برای نیروی محرکه، ولتاژ بالا است، معمولاً ۴۰۰ ولت، اما بسیاری از تأمین‌کنندگان شروع به استفاده از سیستم ۸۰۰ ولتی کرده‌اند. این همان چیزی است که موتورهای الکتریکی با گشتاور بالا را در چرخ‌های خودرو به کار می‌گیرد. دیگری یک سیستم ۱۲ ولتی است، درست مانند سیستم‌های الکتریکی که در هفت دهه گذشته و پس از آن در خودروهای احتراق داخلی معمولی استفاده شده‌اند.

فکر کردن به دو ولتاژ با شرایط متفاوت مفید است. از یک طرف، سیستم ۱۲ ولتی مانند شلنگ باغبانی است که می‌تواند چند گالن در دقیقه آب تولید کند و از طرف دیگر سیستم الکتریکی ۴۰۰ ولتی مانند آبشاری است که هر دقیقه هزاران گالن آب را به بیرون می‌ریزد.

این موضوع مهم است زیرا اکثر دستگاه‌های الکتریکی یک خودروی برقی - سیستم اطلاعات سرگرمی، قفل‌های برقی درها، شیشه‌های برقی، فن تهویه مطبوع و سیستم‌های ایمنی از جمله کیسه‌های هوا و فناوری ADAS - از ۱۲ ولت یا کمتر استفاده می‌کنند. اگر یک خودروی برقی از سیستم ولتاژ بالا برای لوازم جانبی و سیستم‌های غیرپیشران استفاده کند، یک مشکل ایمنی جدی ایجاد می‌شود. کار بر روی هر مداری در داخل خودرو به تجهیزات تخصصی نیاز دارد. و در صورت تصادف، اگر ولتاژ بالا به مداری که راننده با آن تماس داشته است، اتصال کوتاه شود، خطر زیادی را ایجاد خواهد کرد.

اگر باتری از کار بیفتد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر باتری ۱۲ ولتی یک خودروی برقی از کار بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد؟ درست مانند یک وسیله نقلیه بنزینی، منبع تغذیه بسیاری از سیستم‌های حیاتی به خطر می‌افتد. اگر بر عملکردهای داخل خودرو مانند دکمه یا سوئیچ استارت کنترل نداشته باشید، نمی‌توانید سیستم محرکه خود را روشن کنید، حتی اگر باتری ولتاژ بالا شارژ کامل داشته باشد. دلیل این امر این است که اینورتری که برق DC باتری را به برق AC مورد نیاز موتورها تبدیل می‌کند، توسط سیستم ۱۲ ولتی تغذیه می‌شود. علاوه بر این، رانندگی با آن ایمن نخواهد بود، حتی اگر بتوانید حرکت کنید.

این یک سیستم ۱۲ ولتی معمولی است، به این معنی که می‌توانید سیستم را به وسیله باتری کمکی یا با اتصال با کابل‌های اتصال به وسیله نقلیه دیگر، روشن کنید.

باتری 12 ولت

چگونه شارژ می‌شود؟

از آنجایی که مانند یک وسیله نقلیه ICE سنتی، یک سیستم قرقره چرخان مکانیکی در زیر کاپوت وجود ندارد، یک دینام برای شارژ مجدد باتری ۱۲ ولت کار نمی‌کند. در عوض، اتومبیل‌های برقی از مبدلی استفاده می‌کنند که جریان را از باتری بزرگ می‌کشد و آن را شارژ می‌کند. در برخی خودروها، می‌توان از یک پنل خورشیدی کوچک نیز برای اضافه کردن شارژ تدریجی به باتری ۱۲ ولتی استفاده کرد. همچنین، هنگامی که یک خودروی برقی به پریز برق یا شارژر سریع وصل می‌شود، باتری ۱۲ ولتی معمولاً همزمان در حال شارژ شدن است.

قطعات در خودروهای برقی و هیبریدی

آیا نمی‌توان از باتری ولتاژ بالا به جای آن استفاده کرد؟

تبدیل تمام فناوری‌های داخل خودرو از سیستم‌های ۱۲ ولتی رایج به قطعاتی که از ولتاژ بالاتر استفاده بکنند، بسیار گران خواهد بود. همچنین این کار غیرعملی است زیرا در حال حاضر یک راه حل ساده‌تر در حال استفاده است. ناگفته نماند که باتری سرب-اسید ۱۲ ولتی یک قطعه ایمنی حیاتی - کنتاکتور - را تغذیه می‌کند که در صورت تصادف، باتری پرقدرت را قطع می‌کند.

در حالی که از نظر فنی می‌توان آن را دور زد، اما نیازی به تعویض طراحی فعلی نیست.

انواع و شیمی رایج  برای باتری‌های ۱۲ ولتی در خودروهای برقی

یک باتری ۱۲ ولتی «زیر کاپوت» یک خودروی برقی بسیار شبیه به نوعی است که در یک وسیله نقلیه ICE پیدا می‌کنید. اکثر باتری‌هایی که پیدا خواهید کرد، شیمی سرب-اسید نیز دارند، حتی اگر ظرفیت آمپراژ متفاوتی داشته باشند. این نوع باتری ها در دسترس ترین باتری 12 ولت در ایران و سایر کشورها هستند. این باتری ها با کیفیت های مختلف تولید می شوند و قیمت باتری خودرو بستگی به برند و میزان گارانتی و کیفیت ساخت آن دارد و شما در می توانید قیمت ها را سایت های امدادی باتری چک بکنید. 

باتری‌های AGM بهترین انتخاب برای اکثر خودروسازان و تولیدکنندگان باتری هستند که سلول‌هایی برای خودروهای برقی می‌سازند. آنها نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و برای خودروهایی با سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته ایده‌آل هستند، که خودروهای برقی قطعاً در نظر گرفته می‌شوند. آنها به سرعت شارژ می‌شوند و تقریباً دو برابر باتری‌های سرب-اسید استاندارد دوام می‌آورند.

EFB یا باتری‌های سیلد بهبود یافته، گزینه دیگری است که خودروسازان از آن استفاده می‌کنند. پیشرفت‌های داخلی آنها شامل افزودن کربن به فرآیند تولید صفحه برای پایداری چرخه‌ای بهتر و پذیرش شارژ در هنگام کم بودن شارژ است. آنها حد وسط بین باتری سرب-اسید استاندارد و باتری AGM هستند.

باتری‌های چرخه عمیق توسط برخی از تولیدکنندگان خودروهای برقی استفاده می‌شوند. آنها با صفحات ضخیم‌تر داخلی طراحی شده‌اند تا به جذب انرژی در صفحه کمک کنند. آنها در برابر تخریب ناشی از شارژ سریع یا تخلیه عمیق مقاوم‌تر هستند.

در کنار طرح‌های باتری سرب-اسید، صنعت شروع به دیدن تولیدکنندگانی کرده است که باتری‌های لیتیوم-یونی ۱۲ ولتی را در خودروهای برقی معرفی می‌کنند. مزایای فوق‌العاده‌ای در فناوری لیتیوم-یون وجود دارد، از جمله کاهش وزن بسیار زیاد نسبت به طرح‌های باتری سرب-اسید و همچنین ظرفیت بالاتر در همان اندازه فیزیکی. آنها تمایل دارند چند سال بیشتر از همتایان سرب-اسید خود دوام بیاورند. نگهداری از باتری ۱۲ ولتی خودروهای برقی

مانند هر باتری ماشینی، نگهداری از باتری ۱۲ ولتی در یک خودروی برقی برای بهره‌برداری حداکثری از آن بسیار مهم است. اگر باتری شما به هر دلیلی کاملاً تخلیه شده باشد - مثلاً ماشین برای چند هفته بلااستفاده مانده باشد - می‌تواند وضعیت سلامت باتری را کاهش دهد. روشن کردن این باتری‌ها با باتری کمکی امکان‌پذیر است، اما اگر نیاز به افزایش شارژ آن داشته‌اید، شارژ کامل یا تعمیر مجدد آن ایده خوبی است. و البته، تعیین دلیل مشکل و رسیدگی به آن ضروری است.

چه باتری ۱۲ ولتی یک خودروی برقی باشد و چه باتری ولتاژ بالا که نیاز به نگهداری یا سرویس داشته باشد، میدترونیکز راه‌حل‌ها و تجهیزات خودروهای برقی را برای مقابله مؤثر با آن دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار