مدال نقره رشته مکانیک مسابقات سیلیکون ولی در دستان مخترع ایرانی

مهندس فرهاد لاحقی نژاد با اختراعی در حوزه رنگ ضد خزه مخصوص کشتی‌های تجاری در مسابقات سیلیکون ولی ۲۰۲۴ موفق به اخذ مدال نقره این مسابقات در رشته مکانیک شد.

مدال نقره رشته مکانیک مسابقات سیلیکون ولی در دستان مخترع ایرانی
صفحه اقتصاد -

مهندس فرهاد لاحقی نژاد با اختراعی در حوزه رنگ ضد خزه مخصوص کشتی‌های تجاری در مسابقات سیلیکون ولی ۲۰۲۴ موفق به اخذ مدال نقره این مسابقات در رشته مکانیک شد.

بیوگرافی مهندس فرهاد لاحقی نژاد

مهندس فرهاد لاحقی نژاد ۵۵ ساله که مخترع و کارآفرین حوزه کشتیرانی با سابقه بیش از ۲۵ سال در این رشته هستند و کار خود را در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان تکنسین موتور کشتی‌های تجاری شروع کرده‌اند و با تلاش فردی خود پس از رسیدن به مهندس دوم کشتی در سال ۱۳۹۲ وارد بخش کارشناسی ارشد عملیات کشتیرانی شدند.

بعد از سابقه طولانی مدیریتی ایشان در حوزه مهندسی دریایی و کشتی تجاری در قسمت‌های مختلف صنعت کشتیرانی علاوه بر فعالیت تجاری شروع به فعالیت تحقیقاتی در این زمینه نیز کردند.

به گفته مهندس لاحقی نژاد در طول ۲۵ سال خدمت و علی‌الخصوص در ۶ سال گذشته که مشغول به تحقیقات در حوزه مهندسی کشتی بودند، دو مشکل را همیشه مهم‌تر از بقیه می‌دیدند که یکی راندمان انرژی در کشتی‌های باری و دیگری آلایندگی‌های این کشتی‌ها در محیط‌زیست دریایی بود.

در نتیجه با تحقیق و مطالعه در این زمینه موفق به ساخت نوعی رنگ نانو ضد خزه شده‌اند که با استفاده از این رنگ در انواع مختلف کشتی‌ها حتی در سایزهای مختلف در درجه اول میزان آلایندگی سطح تماس با آب کاهش و عمر رنگ افزایش پیدا می‌کند و در درجه دوم خاصیت ضدخزه این رنگ باعث عدم تشکیل خزه‌ها در بدنه می‌شود و راحتی حرکت کشتی میزان مصرف سوخت کشتی را بسیار کاهش می‌دهد.

درنتیجه علاوه بر کاهش هزینه‌های تجارت کشتیرانی و میزان آلایندگی‌های محیط زیستی مخصوصاً در زمان‌های پارک کشتی که بسیار آسیب‌پذیرتر است را بسیار کم می‌کند و همین اختراع در مسابقات سیلیکون ولی موفق به اخذ مقام دوم در این رشته و کسب مدال نقره برای مهندس لاحقی نژاد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تنها نتیجه تحقیقاتی شما است بیان کردند خیر، زیرا به‌تازگی موفق به ساخت یک فیلتر گازهای خروجی ناشی از سوخت موتور کشتی‌ها شدند که میزان بسیار زیادی از آلایندگی‌های موتورهای سوختی دیزلی را کاهش می‌دهد و راندمان کارکرد موتور را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

C:\Users\keyva\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\1.2.jpg

مهندس لاحقی نژاد در رابطه به آینده اختراعات خود اذعان داشتند که نمونه اولیه هر دو پروژه اختراعی آماده است و در حال حاضر به دنبال اخذ تأییدیه‌ها و تست‌های موردنیاز اجرایی آن هستند و درصورتی‌که بتوانند استانداردهای لازم را اخذ کنند به‌صورت گسترده آن را وارد بازار خواهند کرد.

وی در ادامه گفت: البته هدف ما از شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی جذب سرمایه‌گذارهای بین‌المللی نیز است، اما اطمینان داریم که خود ماهم می‌توانیم تولید اولیه این اختراع را شروع کنیم، زیرا نیاز به سرمایه بسیار زیادی نداشته و در صورت رعایت فرمولاسیون حتی شرکت‌های تولید رنگ کنونی نیز می‌توانند در تولید این محصول به ما کمک کنند اما با ثبت این اختراع به‌صورت بین‌المللی اطمینان خواهیم داشت که شرکت دیگری امکان تولید فرمول ما بدون اخذ لایسنس را ندارد.

اما این تنها افتخار این مهندس خبره کشتیرانی ایرانی نیست بلکه ایشان موفق به اخذ مدال طلای چهارمین دوره مسابقات اعضای فدراسیون بین‌المللی مخترعین در ژنو سوئیس نیز شدند، با توجه به تکنولوژی بالای این صنعت در کشوری مانند سوئیس انتخاب این اختراع به‌عنوان یکی از بهترین اختراعات می‌تواند پیام پیشرفت مهندسین ایرانی در این صنعت باشد.

C:\Users\keyva\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\31-Gold.jpg

مهندس لاحقی نژاد در پاسخ به اینکه آیا این مسیر را ادامه خواهید داد اضافه کردند؛ حتماً به این مسیر ادامه خواهم داد و از تجربیات چندین ساله خودم در این حوزه استفاده خواهم کرد و همین‌ حالا که این مصاحبه اتفاق می‌افتد در حال کار و تحقیق در یکی زمینه‌های مهم کشتی یعنی موتورهای دیزل هستیم که هدف ما افزایش بیشتر عمر و راندمان این نوع موتورها می‌باشد که با توجه به استفاده از این موتورها در سفرهای طولانی و کارکرد مداوم این موتورها درصورتی‌که بتوان حتی میزان مصرف را ۱۰ درصد کاهش داد یا راندمان این موتور به همین میزان افزایش داد، در سال میلیون‌ها لیتر در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی خواهد شد و از ورود چندین هزار تن دی‌اکسید کربن به هوا نیز پیشگیری خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد