عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه چیست؟
صفحه اقتصاد -

مزایای پذیرش شرکت‌ها در بورس

بورس اوراق بهادار نهادی است که می‌تواند با جذب و هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد، مسئله تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی را برطرف نماید. پذیرش شرکت‌ها در بورس و انتشار سهام برای آن‌ها مزایایی در پی دارد که باعث می‌شود نسبت به بورسی شدن ترغیب شوند.

شرکت‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود جهت توسعه فعالیت‌ها، ایجاد خطوط تولید جدید، تغییر ساختار سرمایه، به روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات و موارد دیگر می‌توانند از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه استفاده کنند.

با پذیرفته شدن شرکت در بورس مطابق قوانین مربوطه، شرکت مورد نظر می‌تواند بخشی از سهام خود را طبق مقررات در بورس عرضه کند. به این اتفاق در بازار سرمایه "عرضه اولیه سهام" گفته می‌شود. به عبارت دیگر، سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس یا فرابورس عرضه می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند در ساعات مشخص شده و مطابق با شرایط اعلام شده نسبت به خرید سهام مذکور اقدام کنند.

در روش عرضه اولیه، سهام شرکت‌ها به سرعت به فروش می‌رسد و به این ترتیب، تامین مالی مورد نیاز نیز در مدت کوتاهی انجام می‌شود. همچنین شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته و سهام آن‌ها منتشر می‌شود، از معافیت های مالیاتی مشخصی برخوردار می‌شوند. این مزیت عامل محرکی است که شرکت‌ها را برای بورسی شدن ترغیب می‌کند. همچنین احراز شرایط خاص پذیرش در بورس و افزایش شفافیت‌های اطلاعاتی و نظارتی نیز موجب می‌شود اعتماد افراد به شرکت‌های بورسی افزایش یابد.

شرکت‌ها با پذیرش در بورس می‌توانند از تسهیلات بانکی ویژه ای نیز برخوردار شوند. شناخت بیشتر افراد از شرکت‌های بورسی در جذب سرمایه گذاران جدید و افزایش فروش محصولات می تواند تاثیر داشته باشد و مجموعه این عوامل باعث می‌شود که شرکت‌ها برای بورسی شدن انگیزه بیشتری پیدا کنند.

آشنایی با عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام با توجه به چشم انداز مثبت بازار نسبت به عملکرد آینده شرکت مربوطه، غالبا با سودآوری مناسبی برای شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه همراه است. سهامی که قرار است در بازار سرمایه منتشر شود، پیش از عرضه اولیه مورد ارزشگذاری قرار می‌گیرد. با توجه به قیمت‌گذاری هر سهم، دامنه قیمتی مجاز برای خرید معمولا به شکلی تعیین می‌شود که برای خریداران، سود حداقلی ایجاد کند. این باعث می‌شود که این گزینه برای سرمایه‌گذاران به ویژه افراد تازه وارد و کم تجربه در بورس جذاب باشد.

افراد برای شرکت در عرضه اولیه نیاز است که قبلا کد بورسی خود را از کارگزاری‌های معتبر دریافت کرده باشند. متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین، سفارش خرید خود را مطابق با شرایط از پیش اعلام شده ثبت نمایند. پیش از اقدام به شرکت در عرضه اولیه لازم است که متقاضیان نسبت به کافی بودن قدرت خرید حساب بورسی خود اطمینان حاصل کنند.

گفتنی است که ثبت سفارش برای عرضه اولیه به صورت خودکار توسط کارگزاری‌ها انجام نمی‌شود و سرمایه گذاران لازم است که شخصا نسبت به ثبت سفارش به صورت آنلاین یا آفلاین اقدام کنند.

هر سرمایه گذاری با ریسک‌های خاص خود همراه است. کنترل و مدیریت ریسک یکی از مباحث مهم در سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و باعث می‌شود که بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری کم ریسک با بازدهی مطلوب باشند. می‌توان گفت عرضه اولیه سهام، این ویژگی‌ها را دارد و از این منظر گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

البته قابل ذکر است که از دارایی‌هایی که ریسک بسیار کمی دارند، نمی‌توان انتظار بازدهی بالا داشت چرا که ریسک و بازده رابطه مستقیمی دارند. هرچقدر ریسک یک سرمایه گذاری بیشتر باشد می‌تواند بازدهی بیشتری نیز ایجاد نماید.

آنچه اساسا موجب می‌شود که افراد به دنبال سرمایه گذاری باشند، حفظ و افزایش قدرت خرید است. افراد می‌توانند در دارایی‌هایی مانند سهام، طلا، اوراق بهادار، مسکن و سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند. هر یک از این بازارها ویژگی‌ها، ریسک‌ها و شرایط خود را دارند و افراد معمولا تلاش می‌کنند که بتوانند متناسب با شرایط شخصی خود، بهترین سرمایه گذاری در ایران را تشخیص داده و انتخاب نمایند.

سرمایه گذاری تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد و نتیجه آن می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد پیش از انجام این کار، نسبت به مطالعه و بررسی بازار سرمایه و روش‌های سرمایه گذاری از منابع معتبر اقدام کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد