نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد

لازم است به برخی نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد توجه کنید تا بتوانید به بهترین شکل انتخاب رشته کرده و در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود تحصیل کنید.

نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد
صفحه اقتصاد -

انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی و آزاد چالش‌های زیادی دارد و اگر شما از نکات مهمی که درباره این موضوع وجود دارد آگاه نباشید، به هیچ عنوان نمی‌توانید در رشته موردعلاقه خود قبول شوید. بعد از این‌که دانش‌آموزان در کارنامه اولیه کنکور سراسری خود رتبه خود را مشاهده کردند، باید انتخاب رشته کنند. انتخاب رشته برای هر یک از دانشگاه‌های دولتی و آزاد به‌صورت مجزا انجام می‌شود. لازم است به برخی نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد توجه کنید تا بتوانید به بهترین شکل انتخاب رشته کرده و در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود تحصیل کنید.

توجه به اطلاعات کارنامه اولیه کنکور سراسری

در کارنامه کنکور سراسری اطلاعات بسیار زیادی وجود دارند که شما باید با توجه به این اطلاعات، دفترچه انتخاب رشته را تکمیل کنید. برخی از مهمترین مندرجات موجود در این کارنامه، شامل مواردی مانند رتبه، نمرات خام و درصد هر یک از دروس تخصصی و عمومی، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، مشخصات فردی و سایر موارد این‌چنینی می‌شوند.

این اطلاعات می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در نحوه انتخاب رشته داشته باشد. به عنوان مثال، در جدول کارنامه کنکور سراسری مشخص می‌شود که آیا دانش‌آموز برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی آزاد مجاز شده است یا خیر. درصورتی‌که برای همه دانشگاه‌ها مجاز اعلام شده باشد، می‌تواند انتخاب رشته کند و در غیر این صورت، ممکن است امکان انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی را نداشته باشد.

چینش صحیح دروس در انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی و آزاد

داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه دولتی، مجاز به انتخاب ۱۵۰ رشته و برای دانشگاه آزاد، مجاز به انتخاب 100 رشته هستند. آنها باید در جدول انتخاب رشته، تمام رشته‌هایی که به آنها علاقه دارند و البته شانس بیشتری برای وارد شدن به آنها را دارند، انتخاب نمایند.

برای چیدمان عالی و انتخاب رشته اصولی می‌توانید از تیم حرفه‌ای انتخاب رشته یاوران دانش برای انتخاب رشته خود استفاده کنید.

سازمان سنجش بعد از بررسی تمام فرم‌های انتخاب رشته، پذیرفته‌شدگان در رشته و دانشگاه‌های مختلف را اعلام می‌کنند.

بااین‌حال، نحوه چینش رشته‌ها در جدول انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی و آزاد اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه، نحوه چینش درست رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف در جدول انتخاب رشته برای دانشگاه‌های دولتی و آزاد را توضیح می‌دهیم. 

 انتخاب رشته آزاد

انتخاب‌های خوشبینانه

بین ۲۰ تا 30 درصد از انتخاب‌های اولیه شما، باید انتخاب‌های خوش‌بینانه باشند. یعنی انتخاب‌هایی که ممکن است در آنها پذیرفته نشوید، اما به آنها علاقه دارید و از نظر موقعیت اجتماعی و شرایط کاری سطح بهتری دارند. برای مثال، اگر رتبه ۱۲۰۰ کنکور تجربی داشته باشید، با انتخاب شته پزشکی دانشگاه تهران روزانه، شما نوعی انتخاب خوش‌بینانه داشته‌اید. 

انتخاب‌های واقع‌بینانه و منطقی

تقریبا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از انتخاب‌های شما نیز باید منطقی و واقع‌بینانه باشند. به عنوان مثال، اگر رتبه ۱۲۰۰ دارید، باید به جدول انتخاب رشته سال‌های گذشته نگاه کنید و ببینید که در سال گذشته کسانی که رتبه بین 1000 تا ۱۴۰۰ داشته‌اند، در چه رشته و دانشگاه‌هایی قبول شده‌اند و شما نیز همان رشته و دانشگاه‌ها را انتخاب کنید. در این قسمت، شما باید رشته‌هایی را انتخاب کنید که به طور منطقی شانس بیشتری برای وارد شدن به آنها دارید. 

انتخاب‌های بدبینانه

در نهایت، آخرین قسمت از جدول انتخاب رشته را نیز برای انتخاب‌های بدبینانه خود قرار دهید که تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد از جدول را به خود اختصاص می‌دهند. این رشته‌ها نسبت به رشته‌های قبلی سطح پایین‌تری دارند، اما بدون شک در آنها قبول می‌شوید؛ به همین دلیل آخرین اولویت‌های خود را نیز برای رشته‌های بدبینانه کنار بگذارید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

توجه به شهریه در انتخاب رشته دانشگاه دولتی و آزاد

شهریه دانشگاه یکی از مهمترین چالش‌های بسیاری از دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه است. به همین دلیل کسانی که محدودیت مالی دارند، باید به این نکته توجه نمایند. یکی از نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزادی این است که رشته‌هایی را انتخاب کنند که شهریه کمتری دارند و از نظر مالی از پس این هزینه‌ها برمی‌آیند. 

این موضوع درباره دانشگاه آزاد بیشتر صدق می‌کند؛ چراکه برای دانشگاه آزاد باید شهریه قابل‌توجهی بپردازید. اگر رشته موردنظر شما شهریه بالایی داشته باشد و از پس این هزینه بر نیاید، ممکن است امکان ادامه تحصیل نخواهید داشت. 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به جز ۴ رشته

اگرچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری با یکدیگر متفاوت است و باید در سایت‌های جداگانه اقدام کنید، اما اگر بخواهید در دانشگاه آزاد یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی یا دامپزشکی را درس بخوانید، این موضوع فرق می‌کند.

به این صورت که برای انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری باید وارد سایت sanjesh.org و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد سایت azmoon.org شوید. بااین‌حال، اگر بخواهید یکی از این چهار رشته را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهید، باید اولویت‌های خود را در فهرست انتخاب رشته سراسری و در سایت سنجش بگذارید. 

به عبارت دیگر، کسانی که می‌خواهند در دانشگاه آزاد یکی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی یا دامپزشکی را بخوانند، باید این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته دانشگاه سراسری و در میان ۱۵۰ رشته انتخابی خود قرار دهند. 

لازم به ذکر انتخاب رشته کردن برای رشته تجربی یکی تخصصی‌ترین و سخت‌ترین انتخاب رشته‌هاست. شما می‌توانید برای انتخاب رشته خود از استاد داود یاوری برای مشاوره انتخاب رشته تجربی خود استفاده کنید تا بتوانید در رشته دلخواه خود قبول شوید.

تاثیر رتبه و تراز داوطلب در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

یکی از نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد رتبه و تراز داوطلب است. ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که دانشگاه‌های مختلف، دانشجویان را بدون توجه به رتبه و تراز آنها پذیرش می‌کنند. این در حالی است که رتبه و تراز داوطلب در دانشگاه آزاد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به خصوص که در چند سال اخیر، اهمیت تاثیر رتبه و تراز داوطلب در انتخاب رشته دانشگاه آزاد خیلی بیشتر هم شده است.

به همین دلیل داوطلبان باید موقع اولویت‌بندی و چینش انتخاب‌های خود، نهایت دقت را به خرج دهند و به فاکتورهای مهمی مانند مسافت، علاقه، بازار کاری، شهریه و سایر موارد این‌چنینی توجه کنند. امسال هم تمام زیرگروه‌ها برای رشته‌های مختلف به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شده است. به همین دلیل همه رشته‌ها دارای ضرایب یکسانی هستند و رتبه نهایی داوطلب برای انتخاب رشته وی در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب رشته دولتی

 مشورت با افراد متخصص برای داشتن انتخاب رشته درست

در نهایت، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات مهم برای انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی و آزاد که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید، مشورت با افراد متخصص و آگاه در این زمینه است. شما با مشورت با کارشناسان یاوران دانش، بهترین رشته‌ها را انتخاب کرده و در رشته و دانشگاه موردعلاقه و رویایی خود درس بخوانید. کارشناسان یاوران دانش به شما کمک می‌کنند تا با توجه به رتبه و تراز خود، در رشته‌هایی که شانس بیشتری برای موفقیت در آنها را دارید، قبول شوید.

توصیه ما برای انتخاب رشته اصولی و تخصصی استفاده از مرکز حضوری انتخاب رشته گروه یاوران دانش است که می‌توانند مسیر انتخاب رشته شما را به بهترین شکل می‌تواند خیال شما را راحت بکند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • شایسته

    خیلی عالی بود و مفید. انتخاب رشته در دانشگاه آزاد و دولتی واقعا حساس و مهم هستش و به نظرم هیچ کس خودش نمیتونه به تنهایی انتخاب رشته کنه و حتما باید یه مشاور تحصیلی خوب یا یه مشاورکنکور خوب در کنارش باشه تا بتونه نتیجه بگیره.

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد