انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری در جهان فرآیند استخراج سنگ به نسبت گذشته راحت تر انجام می شود. به همین دلیل افراد بسیاری برای تکمیل نمای داخلی و خارجی ساختمان خود از سنگ استفاده می کنند.

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها
صفحه اقتصاد -

امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری در جهان فرآیند استخراج سنگ به نسبت گذشته راحت تر انجام می شود. به همین دلیل افراد بسیاری برای تکمیل نمای داخلی و خارجی ساختمان خود از سنگ استفاده می کنند. سنگ به نسبت سایر مواد و مصالح ساختمانی از استحکام و طول عمر بالاتری برخوردار است. اما نیاز است تا در زمان استفاده از این متریال ساختمانی حتما کاربرد کلی هر انواع سنگ ها را بدانیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با انواع سنگ های ساختمانی که محبوب ترین آنها سنگ تراورتن ، سنگ گرانیت و سنگ مرمریت است و کاربرد آنها اطلاعات مفیدی را به دست آورید که میتوانید بعد از مطالعه ی ادامه ی مطلب نسبت به خرید سنگ تراورتن و سنگ های گرانیت و مرمریت و غیره اقدام نمایید.

مهمترین خصوصیات بارز سنگ ساختمانی خوب

بافت کلی سنگ

یک سنگ ساختمانی مناسب باید از سطح رویی سالمی برخوردار باشد. طوری که هیچگونه ترک خوردگی، پوسیدگی و یا لب پردیدگی در اطراف آن به چشم نخورد.

نفوذ پذیری آب

سنگ نما ساختمان باید در برابر جذب و نفوذ آب دوام بالایی داشته باشد.

قیمت مقرون به صرفه

مسئله قیمت سنگ یکی از مهمترین موضوعات قابل توجه در زمان خرید سنگ است. به فرض مثال شما برای سنگ فرش کردن نمای بیرونی ساختمان خود، نمی توانید به سراغ سنگ های گران قیمت و کمیاب بروید.

مهمترین انواع سنگ ها ساختمانی کدام اند؟

سنگ ساختمانی مرمر

سنگ مرمر از دسته سنگ هایی است که از فشار موجود در سنگ آهک به وجود می آید. ترکیب اصلی این سنگ کلیست می باشد واصلی ترین کاربرد عمده آن برای نمای داخلی ساختمان، سنگ فرش سالن، فضای تی وی روم و ساخت مجسه های مصنوعی است.

سنگ ساختمانی تراورتن

سنگ تراورتن به صورت کلی یک سنگ از گروه سنگ های رسوبی و ترئینی است. سنگ تراورتن بر اثر رسوبات باقی مانده از چشمه های آب گرم به وجود می آید. از جمله مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایران عبارت اند از:

معدن آق دره، زنجان، تکاب، اردبیل، اراک و ابیانه

کاربرد سنگ ساختمانی تراورتن

  • برای سنگ نما کردن دیوارهای خارجی و محیط داخل ساختمان
  • سنگ فرش کردن کف ساختمان
  • فضاهای اطراف خانه مثل: سنگ بغل پله، قرنیزهای پایین دیوار

سنگ ساختمانی گرانیت

نام دیگر این سنگ، سنگ خارا است که معنی واقعی آن ( خرمنی از دانه های بزرگ رنگی ) می باشد. این سنگ معادن فراوانی دارد و از فرآیند سرد شدن آهسته مواد مذاب موجود در طبیعت به وجود می آید. ساختار اصلی آن از ترکیباتی مثل: کوارتز و فلدسپات تشکیل شده است.

کاربرد کلی

از این سنگ می توان برای سنگ پله، کابینت، کف سازی، نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده است. سنگ گرانیت یکی از بهترین سنگ ها برای مناطقی با آب هوای سردسیر است و از خاصیت جذب آب پایینی برخوردار است.

سنگ ساختمانی مرمریت

سنگ ساختمانی مرمریت

سنگ مرمریت در واقع به خانواده سنگ های رسوبی تعلق دارد و نباید آن را با سنگ مرمر اشتباه گرفت. این سنگ مقاومت بالایی در برابر حرارت و مواد اسیدی دارد و از طیف رنگی متنوعی برخوردار است. از مهمترین معادن این سنگ می توان به معادن: دهبید، گل یخی، مشکی، آباده جوشقان و... اشاره کرد. بیشترین کاربرد استفاده از سنگ مرمریت برای کف پوش ساختمان، راه پله ها، سرویس بهداشتی، کابینت و کانتر آشپزخانه می باشد.

سنگ کوارتز

سنگ کوارتز از دسته سنگ های بسیار سخت است. این سنگ بر اثر گرما و فشار بسیار بالایی که در ماسه سنگ های موجود در لایه های زمین می باشد به وجود می آید. سطح رویی آن زبر و سخت است و در واقع ظاهری بلوری شکل دارد. سنگ کوارتز در طیف رنگی قرمز، خاکستری و قهوه ای در طبیعت وجود دارد. ظاهر آن شبیه به مرمریت است، اما مقاومت بیشتری نسبت به آن دارد. یکی از خصوصیات بارز آن قیمت پایینش در مقایسه با دیگر سنگ ها است.

کاربرد کلی سنگ کوارتز

  • سرویس های بهداشتی و روشویی ها
  • میزهای پذیرش مشتری در مکان هایی مثل: استخر، سونا و جکوزی
  • ساخت مبلمان های اداری و تجاری

سنگ کریستال یا چینی

این سنگ هم یکی دیگر از خانواده سنگ های آهکی است. سنگ کریستال به دلیل داشتن کوارتز در ترکیبات داخلی خود از سفتی و سختی بالایی برخودار است. میزان تخلخل سنگ کریستال پایین است و مقاومت خوبی در برابر جذب آب دارد. از سنگ کریستال می توانید در محیط های مرطوب مثل حمام و یا سرویس های بهداشتی استفاده کنید.

سنگ ساختمانی بازالت

یکی دیگر از دسته سنگ های آذرین، سنگ بازالت است. این سنگ از باقی مانده مواد موجود در آتش فشان های ایران به وجود می آید. سنگ بازالت به روش کوپ و یا سنگ فرآوری شده در محوطه پیاده رو، جدول های خیابان و ساخت دیواره های سد مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار داخلی آن باعث شده تا مقاومت بالایی در مناطق سردسیر از خود نشان دهد. همچین می توان مکان هایی مثل :

  • ساخت تونل های راه آهن
  • جاده و پیاده رو های پر رفت آمد
  • نمای بیرونی ساختمانی
  • جایگزین تشک های برقی در مطب های فیزیوتراپی

از آن استفاده کرد.

سنگ ساختمانی تراونیکس

سنگ ساختمانی تراونیکس

سنگ تراونیکس به صورت کلی از ترکیب سایر سنگ های ایرانیت، تراورتن و مرمر به وجود می آید. یکی از خصوصیات بارز سنگ تراونیکس عبور جریان نور از محیط آن است. این خاصیت باور نکردنی آن باعث شده تا در نورپردازی و نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

کاربردهای کلی سنگ تراونیکس

  • سنگ نمای محیط داخلی و خارجی ساختمان
  • کف پوش و دیوارپوش
  • ساخت کاسه روشویی، آشپزخانه و دستشویی
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد