آنتی بلاک چیست و چه کاربرد‌هایی در صنایع مختلف دارد؟

فیلم‌های پلیمری یا رول های پلاستیکی در اثر طولانی شدن مدت زمان رول ماندن در انبار، ممکن است دچار چسبندگی شوند که در این صورت باز کردن رول فیلم‌ها و پلاستیک ها به سختی قابل انجام خواهد بود.

آنتی بلاک چیست و چه کاربرد‌هایی در صنایع مختلف دارد؟
صفحه اقتصاد -

فیلم‌های پلیمری یا رول های پلاستیکی در اثر طولانی شدن مدت زمان رول ماندن در انبار، ممکن است دچار چسبندگی شوند که در این صورت باز کردن رول فیلم‌ها و پلاستیک ها به سختی قابل انجام خواهد بود. برای رفع این مشکل از ماده‌های لیز‌کننده با خاصیت ضدچسبندگی مانند آنتی بلاک‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از این آنتی بلاک‌ها اصطکاک دستگاه‌های تولیدی را کاهش داده و کیفیت فیلم‌های پلیمری را افزایش می‌دهد. میزان لغزنده بودن با سطح اصطکاک در کیفیت فیلم رابطه معکوس دارد؛

به این معنا که هرچه اصطکاک پایین و میزان لغزنده بودن بیشتر باشد، از کیفیت بالاتری برخودار است. به همین دلیل استفاده از این نوع محصولات در صنایع حائز اهمیت است.

چرا بلاک شدن فیلم ها یا رول های پلاستیکی رخ می دهد؟

لیز بودن یا در اصطلاح میزان سرخوری فیلم یا قطعه پلاستیکی، از فاکتورهای محصولات پلیمری (لاستیکی) است که با پارامتر ضریب اصطکاک نسبت معکوس دارد. سطوح پلیمری ضریب اصطکاک بالایی دارد و ذاتا تمایل زیادی به چسبیدن به هم و سطوح فلزی را دارند.

این خاصیت ممکن است در حین فرآیند تولید و هنگام استفاده از پلیمرها در کاربرد نهایی، مشکلاتی در حین رول کردن ، باز کردن کیسه‌های نایلون، عملیات بسته‌بندی، دوخت و برش فیلم و آزاد شدن قطعه پلیمری از قالب را پدید آورد.هنگام ساختن فیلم‌های پلاستیکی، عملیات مختلف تبدیل به فیلم ( به عنوان مثال بسته‌بندی و پیچیدن ) با سرعت و فشار بالا انجام می‌شود و امکان چسبیدن فیلم‌های پلاستیکی را افزایش می‌دهد.

"چسبیدن" یا " بلاک شدن" به دلیل وجود نیروهای اصطکاک بالا بین لایه ها است که نتیجه مجموعه ای از نیروهای بین مولکولی است.

خرید پودر کربنات کلسیم از شرکت صدراد

آنتی بلاک چیست؟

ماده ای که از چسبندگی بین سطوح مختلف جلوگیری کند را آنتی بلاک می‌گویند. بلاک به معنای چسبندگی دو سطح به یکدیگر و آنتی بلاک‌ به‌ معنای کاهش و جلوگیری از چسبندگی و الصاق دو سطح است.

آنتی بلاک‌ها به‌صورت پودر یا مایع و با ترکیبات مختلفی در دسترس هستند. این ترکیبات مختلف شامل مواد معدنی مانند سلیس، تالک، کربنات کلسیم، کائولن و زئولیت و مواد آلی مانند پلی آمیدها و پلی استرها می‌شوند. ترکیبات آلی_معدنی مانند نیز جزء آنتی بلاک‌ها به‌حساب می‌آیند.

آنتی بلاک و کاربردهای آن

چگونه یک ماده ضد انسداد معدنی مناسب فیلم ها انتخاب کنیم؟

انتخاب عامل ضد انسداد معدنی مناسب برای هر کاربرد معین به نیازهای محصول نهایی فیلم و همچنین نوع پلیمر بستگی دارد . عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود، از جمله عملکرد ضد انسداد مورد نیاز ، ضخامت لایه ، قابلیت پردازش پرکننده ، میزان سایش ، و جنبه های نظارتی مانند قانون تماس با مواد غذایی. برای ساخت یک محصول فیلم با کیفیت بالا، خواص نوری فیلم پلاستیکی نظیر شفافیت و عدم رطوبت بسیار مهم است.

پرکننده های کم هزینه مانند کربنات کلسیم بر خواص نوری و مکانیکی فیلم پلیمری اثر منفی دارند. برای کاربردهای غیرمطلوب مانند کیسه های سطل سیاه، کربنات کلسیم اغلب کافی است. برای فیلم های با کیفیت بالاتر، به ویژه در جاهایی که شفافیت مهم است، عوامل ضد انسداد معدنی پیچیده تر بسیار مناسب تر هستند.

فیلم های شفاف به عوامل ضد انسداد نیاز دارند که کمترین تأثیر را بر روی خواص نوری فیلم دارند و در عین حال باعث کاهش موثر ضریب اصطکاک می شوند . برای بسته بندی مواد غذایی، مقررات اضافی بسته بندی مواد غذایی باید رعایت شود.

کاربرد آنتی بلاک در صنایع مختلف

در صنایع شیمیایی استفاده از محصولاتی که چسبندگی مواد به سطوح مختلف را کاهش می‌دهند، الزامی است. آنتی بلاک‌ها که یکی از این محصولات هستند در انواع مختلف تولید می‌شوند و دارای کاربردهای متنوعی هستند. در ادامه به بررسی کاربرد آنتی بلاک‌ها در صنایع مختلف می‌پردازیم.

دی اکسید تیتانیوم چیست ؟

کاربرد آنتی بلاک در فیلم‌ های بسته بندی

در رول های بسته‌بندی برای جلوگیری از چسبندگی سطوح میان آنها، از آنتی بلاک استفاده می‌کنند. این محصول نیز برای مهار ناخواسته تماس بین فیلم‌ها و تجمع آن‌ها در بسته‌بندی و حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنتی بلاک‌ها با ویژگی لغزنده‌ای که به رول می‌افزایند، باز کردن و جدا کردن آن را آسان ساخته و عملکرد بسته‌بندی را بهبود می‌بخشند. در نهایت استفاده از آنتی بلاک‌ها در صنایع بسته‌بندی فیلم‌ها به افزایش شفافیت و کیفیت نهایی فیلم منجر می‌شود.

آنتی بلاک در رول های پلاستیکی و فیلم ها

کاربرد آنتی بلاک در صنعت پلاستیک

برای تولیدات قطعات پلاستیکی با سطح بزرگ و صاف، استفاده از آنتی بلاک الزامی است. اصطکاک موجود در قطعات باعث چسبیدن ناخواسته آن‌ها به قالب شده و مشکلاتی از جمله خراشیدگی و عدم جدا شدن از سطح قالب را ایجاد می‌کند.

با استفاده از آنتی بلاک‌ها اصطکاک بین سطوح قالب و قطعه کاهش می‌یابد و قطعه از قالب راحت‌تر جدا می‌شود. خاصیت ضدچسبندگی آنتی بلاک‌ها سبب عدم چسبیدن قطعه به قالب می‌گردد.

در صنایع پلاستیکی می‌توانید از مواد مختلفی مانند تالک، گرافیت، پودر مس و... به‌عنوان آنتی بلاک استفاده کنید. ماده آنتی بلاک بسته به نوع پلاستیک و فرآیند تولید آن انتخاب می‌شود‌.

استعلام قیمت پودر تالک

کاربرد آنتی بلاک در برابر پخش نشدن مواد

یکی دیگر از کاربردهای آنتی بلاک‌ها در پخش مواد است که در برابر این واکنش مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. این ماده به‌دلیل برخورداری از خاصیت جذب روغن کم، تغییرات اندکی را روی فیلم ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ و دیگر افزودنی‌ها ممکن است به سطح خارجی فیلم نفوذ نکند؛

اما با استفاده از آنتی بلاک این تغییرات تا حد امکان کاهش یافته و این افزودنی‌ها به‌جای چسبیدن، به سطح خارجی نفوذ کرده که باعث نگهداری کیفیت محصول نیز می‌شود. این آنتی بلاک‌ها سبب مقاومت بیشتر محصولات پلاستیکی در برابر تغییر رنگ، لکه و تاثیرات افزودنی‌ها می‌گردد.

آنتی بلاک

کاربرد در صنایع رزینی

برای تولید محصولات رزینی مانند اپوکسی از آنتی بلاک بهره می‌برند. رزین‌های اپوکسی دو جزئی یک نوع رزین هستند که به‌عنوان ماده پوششی و چسبنده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هنگام تولید این رزین‌ها به‌دلیل وجود خاصیت چسبندگی سطوح رزین، به یکدیگر می‌چسبند و کیفیت پوشش را کاهش می‌دهند.

همچنین ممکن است زمان خشک شدن نیز افزایش یابد. استفاده از آنتی بلاک‌ها در تولید رزین‌های اپوکسی‌ علاوه‌بر کاهش اصطکاک سطوح رزینی، باعث جدا شدن آسان رزین‌ها از سطوح نیز می‌شود. همچنین کارایی و عملکرد این محصولات را بهبود می‌بخشد‌.

کاربرد آنتی بلاک در صنایع لاستیکی

کاربرد دیگر آنتی بلاک‌ها در صنایع لاستیکی است و برای تولید لاستیک‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این ماده در تولید این نوع لاستیک‌ها باعث کاهش اصطکاک و بهبود ویژگی‌های سطحی آن می‌شود.

کاربرد در صنایع پوشش دهی

اکثراً برای تولید رنگ‌ها، رزین‌ها، پوشش‌های پلیمری به‌طور گسترده از آنتی بلاک‌‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از آنتی بلاک در این تولیدات قابلیت پردازش بهبود می‌یابد و تماس مستقیمی با سطوح پوشش‌دهی ایجاد می‌شود.

سخن پایانی

آنتی بلاک‌ها به دلیل داشتن خاصیت بازشوندگی یکی از انواع ترکیبات افزودنی پلیمری هستند. این آنتی بلاک‌ها خواص چسبندگی را در لایه‌های مختلف فیلم ایجاد کرده و باعث سهولت در بازکردن آن‌ها می‌شوند. در اصل این محصولات سطح را صیقلی کرده و اصطکاک را کم می‌کنند.

برای ایجاد شفافیت بالا به همراه آنتی ‌بلاک‌ها، افزودنی‌های دیگر را نیز ترکیب می‌کنند. با آگاهی از اینکه آنتی‌ بلاک‌ چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف چگونه است، می‌توانید پیشرفت بهتری در صنعت شیمیایی داشته و کیفیت محصولات را بالاتر ببرید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان