دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی در ترکیه وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در سطح جهانی در رتبه‌های خوبی قرار گرفته‌اند.

دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی
صفحه اقتصاد -

در چند دهه اخیر ترکیه با تجهیز زیرساخت‌های مهم در سیستم آموزش عالی خود به یک مقصد تحصیلی مطلوب تبدیل شده است. دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی متعدد هستند که از آن جمله می‌توان به اعتبار بالای دانشگاه‌های این کشور و روابط علمی تحقیقاتی این دانشگاه‌ها با مراکز علمی جهان اشاره کرد.

در حال حاضر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی در ترکیه وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در سطح جهانی در رتبه‌های خوبی قرار گرفته‌اند. پیروی از استانداردهای جهانی آموزش و ارائه بورسیه‌های تحصیلی متعدد از دیگر عوامل اثرگذار بر مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستند.

اطلاعات جامع درباره ترکیه

علاوه بر اعتبار علمی دانشگاه‌ها جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی این کشور نیز از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است. ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در اروپا و بخش دیگر در آسیا قرار دارد. این کشور مرزهای آبی زیادی با دریای مدیترانه، دریای سیاه، اژه و دریای مرمره دارد.

به همین دلیل این کشور دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای و جاذبه‌های طبیعی زیبا و جذابی است. از طرف دیگر ترکیه دارای تاریخ و فرهنگی غنی است و تمام این عوامل موجب شده تا سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به این کشور سفر کنند. همسایگی ترکیه و ایران، وجود شباهت‌های فرهنگی، قومی و مذهبی نیز از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی هستند.

دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

کشور ترکیه در چند دهه اخیر برای افزایش اعتبار علمی دانشگاه‌های خود شروع به سرمایه‌گذاری‌های کلان در این بخش نمود. تجهیز زیرساخت‌ها، امکانات علمی و تحصیلی، تحقیقات گسترده آکادمیک و تعامل علمی با مراکز معتبر سراسر جهان از جمله اقدامات این کشور برای قرارگیری در بین دانشگاه‌های برتر جهان بود.

این عوامل موجب افزایش جذب دانشجویان بین‌المللی شده است. حضور دانشجویان بین‌المللی مستعد در دانشگاه‌ها یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش رنکینگ جهانی دانشگاه‌ها است. در ادامه دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی را بررسی می‌کنیم.

دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

 

1. بالا بودن سطح کیفی آموزش

ترکیه با داشتن 94.2 درصد تحصیلات دومین کشور جهان ازنظر دسترسی به آموزش‌های عالی است. با توجه به اینکه بخشی از ترکیه در اروپا قرار دارد این کشور تلاش کرد تا به معاهده بولونیا بپیوندد. این امر موجب شده تا این کشور از استانداردهای معتبر اروپا در حوزه آموزش پیروی کند. این عامل یکی از دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است.  

به همین دلیل مدرک تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه در تمامی کشورهای عضو معاهده بولونیا معتبر است و فارغ‌التحصیلان می‌توانند با خیال آسوده جذب بازار کار شوند. همچنین ترکیه یکی از کشورهای موفق در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس است. سایر برنامه‌های تبادل دانشجو مانند مولانا و فارابی نیز از مهاجرت اساتید و دانشجویان بین‌المللی حمایت می‌کند.

2. مناسب بودن هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه

از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی مناسب‌بودن هزینه‌های تحصیل در مقایسه با دانشگاه‌های معتبر جهان است. این در حالی است که کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ترکیه مورد قبول مجامع جهانی قرار دارد. شهریه دانشگاه‌های ترکیه به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. بااین‌حال هزینه تحصیل مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

واضح است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. به‌طورکلی میانگین هزینه تحصیل در ترکیه 600-300 دلار در هر ترم است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی برای دانشجویان خارجی ماهانه حدود 500-400 دلار است که نسبت به هزینه زندگی در آمریکا، کانادا و انگلستان بسیار مناسب است.

برای اطلاع از شرایط کامل مربوط به تحصیل در ترکیه و همچنین هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور مؤسسات مهاجرتی معتبر مانند علم ویرا می‌توانند اطلاعات کامل را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

3. عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

به دلیل روابط دیپلماتیک مناسب ایران و ترکیه، دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور به ویزای تحصیلی نیاز ندارند. شهروندان ایرانی به‌صورت عادی می‌توانند تا سه ماه به‌صورت قانونی در ترکیه اقامت داشته باشند. دانشجویانی که برای تحصیل به ترکیه می‌روند با داشتن پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر ترکیه می‌توانند برای دریافت کارت اقامت یک‌ساله اقدام کنند. عدم نیاز به ویزای تحصیلی یکی از بهترین دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است.

4. جذابیت های طبیعی و گردشگری

همان‌طور که در بخش اطلاعات جامع درباره ترکیه گفتیم این کشور دارای اقلیمی جذاب و منحصربه‌فرد است. از طرف دیگر تاریخ غنی و فرهنگ پربار این کشور نیز موجب شده تا علاوه بر اعتبار دانشگاه‌ها، این کشور مقصدی زیبا برای اوقات فراغت دانشجویان باشد. سواحل زیبا، کوهستان‌های پربرف، رودخانه‌ها و جنگل‌ها در کنار بافت تاریخی از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است.

دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی

 

5. مناسب بودن شرایط زندگی دانشجویی

به دلیل هم‌جواری ترکیه با ایران، شباهت‌های قومی، مذهبی و فرهنگی زندگی در ترکیه با روحیات دانشجویان ایرانی سازگاری بیشتری دارد. از طرف دیگر در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه زندگی دانشجویی، خوابگاه‌های مجهز و امکان کار دانشجویی شرایط مناسبی را برای زندگی دانشجویان ایرانی فراهم کرده است.

معمولاً در نزدیکی پردیس‌های دانشگاه آپارتمان‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی بسیاری وجود دارد که با هزینه مناسب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. مناسب‌بودن شرایط زندگی و اسکان دانشجویی از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است.

مهاجرت تحصیلی به هر کشور خارجی فرایندی پیچیده است که برای انجام آن باید از دفاتر و مؤسسات مهاجرتی معتبر مشاوره گرفت. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا با داشتن یک دهه سابقه درخشان و پرونده‌های مهاجرتی موفق توانایی و تخصص خود را در این زمینه ثابت کرده است.

6. عدم الزام به ارائه مدرک زبان

از دیگر مزایا و دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی عدم الزام برای ارائه مدرک زبان بین‌المللی برای اغلب رشته‌ها است. البته دانشجویانی که بتوانند مدرک زبان ارائه دهند شانس پذیرش آن‌ها افزایش می‌یابد. زبان تحصیل در ترکیه غالباً ترکی و انگلیسی است و دانشجویان باید بر اساس زبان تحصیل خود به یکی از آن‌ها مسلط باشند.

دانشجویان با ارائه مدرک زبان تافل، آیلتس (برای تحصیل به زبان انگلیسی) یا مدرک زبان تومر (برای تحصیل به زبان ترکی) شانس بیشتری برای پذیرش دارند. البته اگر دانشجویان فاقد مدرک زبان بتوانند مهارت‌های زبانی خود را اثبات کرده و در آزمون زبان دانشگاه نمره قبولی کسب کنند می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در غیر این صورت می‌توانند در دوره‌های مهارت زبان قبل از ورود به دانشگاه شرکت کنند.

7. ارائه بورسیه های تحصیلی متعدد

دانشگاه‌ها، دولت و سازمان‌های خصوصی ترکیه برای دانشجویان واجد شرایط بورسیه‌های تحصیلی متعددی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها به‌صورت فول فاند یا پارت فاند هستند و دانشجویان با اثبات شایستگی‌های علمی و تحصیلی خود می‌توانند برای اخذ بورسیه اقدام کنند. این دلیل منطقی نیز از دیگر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی است. 

سایر دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی عبارت‌اند از:

  • تنوع دوره‌های تحصیلی
  • فرصت مناسب برای آموزش‌های تخصصی
  • وجود دانشگاه‌های مدرن مطابق با استانداردهای اروپایی
  • بالابودن قدرت سیاسی، اقتصادی و استراتژیک کشور ترکیه
  • زندگی و تحصیل در محیط چندفرهنگی و کسب تجربه‌های مفید
  • کشوری با مردمانی مهربان، مهمان‌نواز و سازگار با دانشجویان بین‌المللی
  • امکان اشتغال به کار ضمن تحصیل و مناسب‌بودن شرایط کار بعد از تحصیل

 جمع‌بندی

در چند سال اخیر کشور ترکیه به یکی از مقاصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. اعتبار بالای دانشگاه‌ها، جذابیت‌های گردشگری کشور ترکیه، بازار کار مناسب، ارائه بورسیه‌های تحصیلی متنوع و دانشگاه‌های مدرن برخی از دلایل انتخاب ترکیه برای مهاجرت تحصیلی هستند.

از طرف دیگر می‌توان ترکیه را یک کشور دانشجویی نامید که شرایط و هزینه‌های تحصیل و زندگی در آن مناسب بوده و مردمی مهمان‌نواز دارد که تعامل خوبی با دانشجویان خارجی دارند. باتوجه‌به مناسب‌بودن شرایط تحصیل در ترکیه از جمله تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی و حساسیت مهاجرت تحصیلی برای کسب اطلاعات دقیق برای تحصیل در این کشور یا هر کشور خارجی دیگر مهم‌ترین گام در مرحله اول مشاوره با یک دفتر مهاجرتی معتبر  است.

مؤسسه علم ویرا افتخار دارد که با سابقه درخشان و مشاوره‌های تخصصی موفق یکی از برترین مراکز تخصصی در این زمینه است. مشاوره با علم ویرا بهترین انتخاب در فرایند مهاجرت تحصیلی است.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان