بررسی پایداری ساندویچ پانل دیواری و سقفی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده تا از پنل‌های ساندویچی در مقابل مصالح سنتی بیشتر استفاده شود، پایداری آن‌ها در برابر عوامل مختلف می‌باشد که در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی پایداری ساندویچ پانل دیواری و سقفی
صفحه اقتصاد -

ساندویچ پانل‌ها به عنوان مصالحی کارآمد موردتوجه سازندگان و معماران زیادی قرار گرفته‌اند و در پروژه‌های متعددی از آن‌ها استفاده می‌گردد. این محصولات در دو نوع سقفی و دیواری جهت پوشش جداره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌های متعدد با کاربری متفاوت به کار می‌روند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده تا از پنل‌های ساندویچی در مقابل مصالح سنتی بیشتر استفاده شود، پایداری آن‌ها در برابر عوامل مختلف می‌باشد که در این مقاله به بررسی اصلی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

ساختار ساندویچ پانل دیواری و سقفی

تمامی انواع ساندویچ پانل ساختاری کامپوزیتی دارند که متشکل از یک عنصر مرکزی از جنس فوم عایق و دو لایه جانبی از ورق فولادی می‌باشند. این ساختار معمولا در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه قادر به در اختیار گذاشتن امکانات مختلفی برای معماران می‌باشد.

لایه‌ای بودن و نوع طراحی این مصالح پیش ساخته وجه تمایز پانل‌ها در مقابل سایر مصالح است. کارایی ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری از زمان اولین عرضه تا به امروز همواره با پیشرفت تکنولوژی افزایش یافته و در حال حاضر ساختار این مصالح با بهره‌مندی از مواداولیه متعدد برای فوم و ورق‌های اطراف آن، پایداری زیادی در برابر عوامل گوناگون به دست آورده‌اند.

ساندویچ پانل‌های سقفی را در کجا می‌توان استفاده کرد؟

سقف به عنوان بخشی از ساختمان که بیشترین میزان مواجهه با محیط بیرون را دارد از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل باید مصالحی کارآمد با بیشترین میزان بازدهی را برای آن انتخاب نمود. ساندویچ پنل‌های سقفی را همچون پانل‌های دیواری می‌توان در سازه‌های متعددی استفاده کرد؛ ولی معمولا در ساخت سقف‌هایی که قرار است بار زنده بر روی سقف باشد به کار نمی‌روند.

انتخاب درست نوع پانل سقفی سبب می‌شود تا در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت زیاد است یا دمای درونی سازه اهمیت بالایی دارد، سقف همچون یک سد محکم در برابر این عوامل عمل نماید. سازه‌هایی که می‌توان از ساندویچ پانل سقفی برای پوشش آن استفاده نمود به شرح زیر می‌باشد:

  • ویلاها و ساختمان‌های تک واحدی
  • اتاق‌های ایزوله
  • کانتینرهای حمل بار
  • سازه‌های تجاری و صنعتی
  • اجرای روف گاردن‌ها و آلاچیق‌ها
  • استخرها و باشگاه‌ها

 

از ساندویچ پنل دیواری در چه سازه‌های استفاده می‌شود؟

ساندویچ پانل‌های دیواری یکی از مهم‌ترین انواع پنل‌ها به شمار می‌روند که باتوجه‌به نوع فوم و ورق انتخابی، کاربردهای متنوع و نقش بالایی در ساخت سازه‌های پیش ساخته دارند. به‌طورکلی این محصولات جهت پوشش جداره‌های عمودی (دیوارها) سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی به کار می‌روند که از مهم‌ترین کاربردهای مربوط به این پنل‌ها می‌توان به پوشش دیوار ساختمان‌های زیر اشاره نمود:

  • سوله‌ها و سازه‌های صنعتی
  • سالن‌های ذخیره‌سازی
  • آشیانه هواپیما
  • ساختمان‌های تجاری و مسکونی
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • کانکس‌ها
  • انواع کلین روم

2222

 

ویژگی‌های مربوط به پانل سقفی و دیواری

هدف کلی مهندسان از به‌کار‌گیری ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری در پوشش جداره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها، عایق‌بندی سازه برای کاهش هزینه‌ها و افزایش عمر بنا می‌باشد. پایداری این مصالح در برابر عوامل مختلف محیطی و حوادث غیرمترقبه بسیار بالا بوده؛ به همین دلیل باعث شده در ساختمان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده گردد. برخی از این مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد عبارت است از:

پایداری پانل‌های دیواری در مقابل آتش

یکی از حوادثی که می‌تواند در هر ساختمانی رخ دهد، آتش سوزی بوده که توجه به آن پیش از ساخت اهمیت بالایی دارد؛ از طرفی احداث ساختمانی که کاملا نسوز باشد نیز هزینه بسیار بالایی برای کارفرما خواهد داشت. پنل دیواری نسوز متریالی است که می‌تواند در مقابل شعله‌های آتش مقاومت کرده و از ریزش ساختمان در این حادثه جلوگیری نماید.

مقاومت در مقابل آتش بیشتر مرتبط با فوم لایه درونی بوده که در بین تمامی عایق‌ها فوم پشم سنگ تحت عنوان عایق نسوز و پلی اورتان به عنوان عایق کند سوز به شمار می‌رود و کاربرد بسیار بالایی دارند. پانل ضد حریق را می‌توان علاوه‌بر دیوارها جهت پوشش سقف سازه‌ها در پروژه‌هایی که احتمال خطر حریق در آن‌ها زیاد است نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است عایق پشم سنگ علاوه‌بر مقاومت بالا در مقابل شعله‌های آتش، یک عایق صوتی خوب نیز محسوب می‌شود.

3333

 

مقاومت پنل‌های سقفی در برابر نفوذ آب

یکی از مزایای مربوط به پنل‌های ساندویچی، مقاومت آن‌ها در مقابل نفوذ آب و پایداری بالایشان در برابر رطوبت است. معمولا علاوه‌بر سقف، این ساندویچ پانل در دیوارهای یک ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ولی اهمیت استفاده از آن‌ها در سقف سازه بیشتر خواهد بود. پانل سقفی مقاوم در برابر آب معمولا از خوردگی و زنگ‌زدگی که آسیب‌های زیادی به سازه‌ها وارد می‌کنند جلوگیری کرده و عمر بنا را نیز افزایش می‌دهد.

قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب معمولا به نوع ورق لایه‌های جانبی پنل‌ها بستگی دارد و اگر به درستی انتخاب شوند استقامت ساختمان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. پانل مقاوم به خوردگی قابلیت‌های متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طول عمر بالا، مقاومت در برابر اکسایش، آنتی باکتریال بودن، ضخامت بیشتر ورق‌ها و... اشاره نمود.

بهترین آلیاژی که در لایه‌های جانبی پانل ساندویچی برای این منظور استفاده می‌شود، ورق آلوزینک است که علاوه‌بر همراه داشتن خواص ورق آلومینیوم، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در مقابل ضربه یا فشار ویژگی‌های خود را از دست نمی‌دهد؛ به همین دلیل می‌توان با خیالی آسوده از آن در محیط‌های رطوبتی استفاده نمود.

مقاومت پنل‌های دیواری و سقفی در برابر نفوذ صدا

به حداقل رساندن نفوذ سر و صدا در یک ساختمان با وجود آلودگی‌های صوتی مختلف به خصوص در چند دهه گذشته، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالین حوزه ساخت و ساز می‌باشد. ساندویچ پنل دیواری و سقفی از مصالحی هستند که یکی از اصلی‌ترین مزایای به‌کارگیری آن‌ها، عایق‌بندی صوتی و پایداری در مقابل صداهای اضافه است.

ساندویچ پنل آکوستیک به شکل اختصاصی برای این منظور عمل می‌کند و یک انتخاب مناسب در محیط‌های پر رفت‌وآمدی خواهد بود که حفظ آرامش در آن‌ها از اهمیت بالایی برخودار است. از این مصالح در سازه‌هایی همچون آموزشگاه‌های موسیقی، سالن‌های آمفی تئاتر، استودیوها، سینماها، سالن‌های ضبط صدا و... استفاده می‌گردد. برای این ساختمان‌ها نیاز است که هم از پانل سقفی آکوستیک و هم پانل دیواری آن استفاده شود تا محیط داخلی فضای موردنظر کاملا عایق‌بندی گردد.

بررسی پایداری پانل‌ها در جلوگیری از اتلاف انرژی

همواره سازندگان به دنبال ساخت ساختمانی با کمترین میزان اتلاف انرژی داخلی هستند. در حال حاضر این امر با استفاده از ساندویچ پانل عایق حرارتی ممکن شده و نوسانات دمایی از طریق این مصالح پیش ساخته قابل کنترل خواهد بود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پانل سقفی و دیواری عایق حرارتی در ساخت کلین روم یا اتاق تمیز می‌باشد.

همچنین این متریال در پوشش دیوار و سقف اتاق یخچالی نیز استفاده می‌شود که با بهترین کیفیت در کارخانه ماموت ساخته و عرضه می‌گردند. عایق بندی حرارتی یک ساختمان سبب می‌شود تا هزینه‌های مربوط به انرژی خصوصا در فصول تابستان و زمستان کاهش یابند و صرفه اقتصادی زیادی را به دنبال داشته باشند.

5

 

نحوه سفارش و خرید ساندویچ پنل دیواری و سقفی ماموت

اگر تمایل داشتید از قیمت هر مترمربع ساندویچ پانل دیواری و سقفی ماموت برای پوشش جداره‌های خارجی و داخلی سازه خود مطلع شوید، می‌توانید به‌آسانی از طریق شماره‌های درج شده در وبسایت برای ارتباط با مشاوران مجموعه اقدام کنید. متخصصان این شرکت پس از معرفی بهترین محصول برای ساختمان شما و با درنظر گرفتن عوامل مختلف، هزینه نهایی را به شما اعلام خواهند کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد