وضعیت آب و هوا البرز فردا سه شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ | پیش بینی هواشناسی البرز ۲۴ ساعت آینده + آب و هوای کرج

وضعیت آب و هوا البرز فردا سه شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ و پیش بینی هواشناسی البرز ۲۴ ساعت آینده و آب و هوای کرج را در این خبر بخوانید.

وضعیت آب و هوا البرز فردا سه شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۴ | پیش بینی هواشناسی البرز ۲۴ ساعت آینده + آب و هوای کرج
صفحه اقتصاد -

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: آخر هفته جاری در استان البرز شاهد وزش باد شدید، رعد و برق و رگبار خواهیم بود.

پیش‌ بینی وزش باد شدید و رگبار پراکنده در البرز

آرش بهاروند احمدی گفت: امروز دوشنبه ۱۸ فروردین آسمان البرز قسمتی تا نیمه ابری، گاهی وزش باد و در ساعات عصر ابری و احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

بهارونداحمدی افزود: روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته هم آسمان استان صاف تا قسمتی ابری و در روز سه‌شنبه گاهی وزش باد خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی البرز ادامه داد: روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ماه وضعیت جوی کمی تا نیمه ابری، بعضی ساعات وزش باد به نسبت شدید، پاره‌ای نقاط گرد و خاک و شب ابری با رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. این وضعیت در روز جمعه هم با رعد و برق و رگبار پراکنده در بعضی ساعات ادامه خواهد داشت.

وی درباره وضعیت دما هم گفت: پیش‌بینی می‌شود روز پنجشنبه میانگین دمای هوا در استان به ۲۹ درجه سانتیگراد برسد و روز جمعه دمای هوا چهار درجه کاهش داشته باشد.

جزئیات جدید از افتتاح آزادراه شمالی/سنگ‌اندازی در مسیر مترو!

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: با توجه به گستردگی پروژه، پیش‌بینی می‌شود آزادراه در چند فاز به بهره‌برداری برسد؛ با این حال، طبق برنامه‌ریزی‌ها، بخش عمده‌ای از این آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۴ افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

تسنیم نوشت، کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور، همواره با مسائل و دغدغه‌های متنوعی در حوزه مدیریت شهری مواجه بوده و با رشد جمعیتی سریع، تنوع فرهنگی بالا و مسائل زیربنایی پیچیده، نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدیریت کارآمد است؛ این شرایط، لزوم نگاهی جامع‌نگر و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه برای توسعه پایدار شهری را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

در این میان، دوره ششم مدیریت شهری کرج، دوره‌ای متفاوت به شمار می‌رود؛ دوره‌ای که با فراز و نشیب‌های فراوان، هم دستاوردهایی قابل توجه و هم چالش‌هایی عمیق را به همراه داشته است. برای بررسی بهتر عملکرد مدیریت شهری در این دوره، به سراغ حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی شهر کرج رفتیم تا طی گفت‌وگویی، به نقاط قوت و ضعف این دوره، پروژه‌های اجرایی، برنامه‌های آینده و ... بپردازیم.

عملکرد مدیریت شهری دوره ششم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موفقیت در عملکرد حوزه‌های عمرانی، مالی و پرسنلی از جمله نقاط قوت و برنامه‌ریزی محیط‌زیستی، اجتماعی و فرهنگی از جمله نقاط ضعف مدیریت شهری کرج در دوره ششم محسوب می‌شوند. عدم برنامه‌ریزی دقیق برای شهر و موضوعات پرسنلی چالش‌ها و موانعی به شمار می‌روند که سد راه فعالیت دوره ششم مدیریت شهری کرج هستند.

در حوزه منابع انسانی، اگرچه با ایجاد برخی محدودیت‌ها از استخدام‌های غیرضروری جلوگیری شد، اما همچنان نیاز به اصلاحات و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری احساس می‌شود. از سوی دیگر، مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز از جمله چالش‌های مهم دوره ششم مدیریت شهری کرج به شمار می‌روند که نیازمند توجه ویژه و رویکردی راهبردی هستند.

آزادراه شهید سلیمانی که یکی از ابرپروژه های کلانشهر کرج محسوب می‌شود، اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

در بیشتر رسانه‌ها و برخی اماکن و به ویژه فضای مجازی شاهدیم که این پروژه را بزرگراه شمالی عنوان می‌کنند، در حالی‌که این عنوان به لحاظ فنی اشتباه و عبارت آزادراه شمالی صحیح است، زیرا در این آزادراه می‌توان عوارض دریافت کرد. این پروژه با همکاری مشترک شهرداری کرج و دولت در حال اجراست و پس از افتتاح، عوارض دریافتی در آن برای شهر کرج مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پروژه در دوره‌های قبلی شورای اسلامی شهر کرج کلید خورد و به اجرا درآمد اما در دوره ششم با پیشرفت چشمگیری روبرو شد و پیگیری‌های مناسبی از نظر مالی و فنی صورت گرفت. نکته مهم این است که پروژه‌های عمرانی معمولا با چالش مالی مواجه هستند و آزادراه شمالی نیز از این موضوع مستثنی نیست. شهرداری حجم مالی بسیاری را به پروژه تزریق کرد و سهم دولت به شدت کم بود.

در این راستا با کمک و همکاری و پیگیری مدیران استانی سهم دولت در این ابرپروژه به ۵۰ درصد افزایش یافت. بودجه ای که شهرداری باید اختصاص می‌داد تامین شده اما سهم دولت به صورت اوراق مشارکت و بخش دیگر در قالب زمین بوده که از طریق راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده است. بودجه موردنیاز این پروژه ۷ هزار میلیارد تومان و نیمی از آن سهم شهرداری بود.

در گذشته قرار بود از انتهای بزرگراه همت به سمت خط چهار حصار پلی احداث شود تا این مسیر به‌طور کامل متصل شود، اما هیچ‌گونه قراردادی برای اجرای این پروژه منعقد نشده بود. در دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج، قرارداد مربوط به پل B۰ به امضا رسید و این پروژه اکنون با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین پل B۱ به عنوان یکی از پیچیده‌ترین نقاط اجرایی در آزادراه، با ارتفاعی قابل‌توجه و طراحی خاص مبتنی بر سیستم کابلی، در دستورکار قرار گرفته و اجرای آن از نظر فنی و مهندسی اهمیت ویژه‌ای دارد. پیش از آغاز دوره ششم، عملاً هیچ پلی در این مسیر وجود نداشت و تنها دو ستون اولیه احداث شده بود اما در این دوره، عملیات ساخت به‌صورت جدی دنبال شد.

ستون‌ها تکمیل و بخش عمده‌ای از عرشه پل اجرا شده است. این پروژه اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

پل B۲ که عرض منطقه عظیمیه را طی می‌کند و تا بلوار طالقانی امتداد دارد، دارای عرشه‌ای فلزی است که وجود املاک معارض در مسیر اجرای این پل، یکی از چالش‌های اصلی آن بوده است. بخش بلوار طالقانی تا ضلع غربی زندان رجایی‌شهر، حدود یک و نیم سال پیش به بهره‌برداری رسید. در بخش دیگر این مسیر، یعنی بلوار خوارزمی، عملیات عمرانی به پایان رسیده و تنها مرحله روسازی باقی مانده است.

انتهای آزادراه به بزرگراه کرج - قزوین متصل می‌شود و با انتقال بار ترافیکی به این مسیر، بخش قابل‌توجهی از ترافیک درون‌شهری کرج کاهش خواهد یافت. با توجه به گستردگی پروژه، پیش‌بینی می‌شود آزادراه در چند فاز به بهره‌برداری برسد؛ با این حال، طبق برنامه‌ریزی‌ها، بخش عمده‌ای از این آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۴ افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

نظر شما در خصوص عملکرد شهردار فعلی کرج چیست؟ آیا از آن رضایت دارید؟

حوزه فعالیت شهرداری وسیع است و شهردار کرج نقاط قوت و ضعفی دارد و زیرمجموعه‌های شهردار نیز در عملکرد، موفقیت یا ضعف شهرداری دخیل هستند اما بخش عمده ای از عملکرد به شهردار برمی‌گردد. مدیریت شهری در برخی از زمینه‌ها از جمله بحث تامین مالی شایسته تقدیر است و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از صددرصد بودجه شهرداری محقق شد.

در بحث پروژه های عمرانی از جمله تعریف و افتتاح پروژه‌ها عملکرد خوبی داشتیم. در برخی موارد از جمله خدمات شهری در زمینه جمع‌آوری زباله با چالش‌هایی مواجهیم و می‌توانستیم بهتر عمل‌کنیم. عوامل بسیاری در ثبات یا عدم ثبات شهردار دخیل هست اما با توجه به اینکه دوره ششم مدیریت شهری سال‌های آخر فعالیت خود را طی می‌کند، تغییر مدیریت در آخرین سال‌ها به صلاح نیست مگر اینکه نقاط ضعف بسیار و قوی باشند اما نقاط قوت شهردار بر نقاط ضعف او غلبه می‌کنند.

ایستگاه متروی شهید سلطانی کرج در چه وضعیتی قرار دارد و چه زمانی افتتاح می‌شود؟

باید توجه داشت که تعیین زمان افتتاح با وعده‌های مسئولان دو موضوع کاملاً متفاوت است. راه‌اندازی مترو فرآیندی زمان‌بر و پیچیده بوده که با چالش‌های متعددی مواجه است که در صورت عدم حل این چالش‌ها، ممکن است روند بهره‌برداری بسیار طولانی شود. حتی در صورت پیگیری مستمر، برآورد ما این است که حداقل دو سال زمان نیاز است تا موانع موجود برطرف شود و پروژه مترو به مرحله افتتاح برسد.

تا به امروز، دانشگاه خوارزمی هنوز زمینی را برای دپوی رام‌های قطار در اختیار مدیریت شهری قرار نداده و با وجود دستور دولت، هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در خصوص رام قطار، بخشی از مسئولیت‌ها بر عهده دولت است. از سوی دیگر، تونل و ایستگاه شهید سلطانی آماده شده‌اند، اما رام قطار در دسترس نیست و بدون وجود رام‌های قطار، مترو قابل راه‌اندازی نخواهد بود.

مقدمات و مسیر لازم برای این پروژه باید هموار می‌شد که نشده است. تکمیل سیستم سیگنالینگ برای مترو ضروری است و هزینه سنگینی دارد. تهویه تونل‌ها نیز با توجه به پیچیدگی‌های فنی و زمان‌بر بودن، نیازمند توجه ویژه است و باید به‌طور کامل ایجاد شود. در این میان، ایستگاه‌های میانی نیز باید به سطحی از پیشرفت فیزیکی برسند که امکان عبور قطار از آن‌ها فراهم شود.

علاوه بر این، نیروی انسانی متخصص برای راه‌اندازی مترو ضروری است، چراکه ساخت و بهره‌برداری از مترو دو پروسه جداگانه هستند و هر یک مراحل خاص خود را دارند. تأمین ماشین‌آلات مترو، از جمله کشنده‌ها، هزینه‌های سنگینی دارند و باید به‌طور کامل تأمین شوند. این مسئله یکی از چالش‌های اصلی پروژه مترو بوده و به دلیل پیچیدگی‌ها و فرآیندهای زمان‌بر، رفع آن نیازمند پیگیری جدی است.

اگر دانشگاه خوارزمی و دولت همکاری لازم را داشته باشند و با مشکلات مالی مواجه نشویم، پیش‌بینی می‌شود که حداقل دو سال زمان نیاز است تا این مسائل حل و پروژه به مرحله اجرایی نزدیک‌تر شود.

تقاطع غیرهمسطح جمهوری در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول امسال به بهره‌برداری برسد. تاکنون با تأخیری در افتتاح مواجه نبوده‌ایم و پروژه طبق برنامه در حال پیشرفت است. هر پروژه عمرانی به طور طبیعی با چالش‌هایی همراه است؛ در این پروژه، مشکلاتی مانند درختان مسیر و تأسیسات زیرزمینی وجود داشت که با جابجایی درختان، این مسائل حل شدند.

این پروژه باعث رفع گره‌های ترافیکی در چند محور اصلی خواهد شد و قطعاً تأثیر قابل‌توجهی در سهولت عبور و مرور شهروندان و کاهش ترافیک شهری کرج خواهد داشت.

در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی چه اقداماتی صورت گرفت یا در دستورکار قرار دارد؟

هزینه هر دستگاه اتوبوس برقی در سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان بود که قطعاً در سال جدید با افزایش مواجه است. یکی از دستاوردهای مهم این دوره، خرید اولین اتوبوس برقی در سطح کشور توسط کرج است، همچنین اولین ایستگاه برقی کشور نیز در این شهر راه‌اندازی شد. علاوه بر این، قراردادی با ایران‌خودرو دیزل برای تأمین حدود ۴۰ دستگاه اتوبوس امضا شده است.

این اتوبوس‌ها اکنون در اختیار مردم قرار دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بودجه سال جدید نیز برنامه‌هایی برای افزایش تعداد اتوبوس‌های برقی پیش‌بینی شده است. تاکسی‌های برقی نیز در صحن شورا مطرح شدند و اگر بتوانیم با مشارکت مردم و بودجه دولت، بخشی از تاکسی‌های شهر کرج را نوسازی و به سمت برقی‌سازی هدایت کنیم، این اقدام می‌تواند خدمتی به محیط‌زیست باشد.

پیاده‌راه امامزاده حسن (ع) یکی از پروژه‌هایی است که به دلیل ضعف عملکرد پیمانکار با چالش‌ها و تاخیر در اجرا مواجه و این تاخیر باعث نارضایتی شدید مردم شد، چراکه پیش‌بینی می‌شد این پروژه تا بهمن‌ماه به بهره‌برداری برسد، اما این امر محقق نشد. پیاده‌راه کاروانسرای شاه‌عباسی تا امامزاده حسن (ع) به‌عنوان اولین پیاده‌راه شهری در کرج طراحی شده است.

این پیاده‌راه به صورت پلازای شهری اجرا می‌شود. این نوع پیاده‌راه در بسیاری از شهرهای کشور موفق بوده و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است. این پروژه نه تنها فضای فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند، بلکه به کمک به کسبه و رونق کسب و کار آن‌ها و احیای بافت تاریخی شهر کرج نیز خواهد پرداخت.

یکی از اهداف اصلی مدیریت ششم شهری کرج، ارتقای زندگی مدرن است که در آن تردد ماشین‌ها به تردد عابر پیاده ترجیح داده می‌شود. با ایجاد پیاده‌راه‌ها، فضایی برای نشاط و تندرستی شهروندان فراهم می‌شود که این روند باید با افزایش پیاده‌راه‌ها در سطح شهر ادامه یابد.

چشم‌انداز شما برای ۱۰ سال آینده کلانشهر کرج چیست؟

برای شهر کرج چشم‌اندازی روشن پیش‌بینی می‌کنم. با گذر زمان، مدیران شهری آشنایی بیشتری با مسائل و پیچیدگی‌های مدیریت شهر پیدا کرده‌اند و تجربه‌ آن‌ها نیز افزایش یافته است. در بسیاری از حوزه‌ها، افراد متخصص در جایگاه‌های مرتبط قرار گرفته‌اند و زمانی که هر فرد در حوزه تخصصی خود فعالیت کند، روند توسعه و پیشرفت شهر نیز شتاب می‌گیرد و مسیر رشد هموارتر خواهد شد.

به عنوان یک شهروند، چه آرزویی برای شهر کرج دارید و برای تحقق آن چقدر تلاش کرده‌اید؟

آرزو برای شهر کرج به عوامل متعددی وابسته است؛ از نوع تفکر و نگرش‌ها گرفته تا تبدیل شعارها به عمل که همواره کار دشواری بوده است. آرزوی من برای کرج، شهری با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریتی قوی و توانمند است؛ نه شهری که بر اساس سلیقه‌های فردی و بدون مطالبه‌گری صحیح اداره شود. باید مدیرانی کارآمد و متخصص در رأس امور قرار گیرند تا بتوان نقاط ضعف را برطرف کرد.

ما نیز در دوره ششم شورا تلاش کردیم تا این مسیر را هموار کنیم، هرچند این راه ساده‌ای نیست. شهروندان می‌توانند از طریق مصوبات شورای اسلامی شهر و همچنین رسانه‌هایی که جلسات علنی شورا را پوشش می‌دهند، در جریان پروژه‌ها قرار گیرند و به نوعی در فرآیند نظارت و مطالبه‌گری نقش داشته باشند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار

اخبار پربازدید