وعده جدید مسئولان درمورد برقی شدن قطار تهران- مشهد؛ عملیات اجرایی آغاز میشود
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد خبر داد.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد ابراز کرد: برقی کردن قطار تهران - مشهد جزو پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است و اکنون در سبد پروژههای فاینانسی دولت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: مذاکرات اولیه آن انجام شده و بر مبنای مطالعات قبلی و اطلاعات و قراردادهای پیشین، همه مجوزهای آن اخذ شده و امیدواریم در ۲ تا سه ماه آینده عملیات اجرایی آن و استقرار پیمانکار در پروژه انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشانکرد: برای اینکه پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد، اکنون مسیر تهران - گرمسار در اولویت قرار گرفته و بازدیدهای میدانی توسط تیم اجرایی انجام شده است؛ چند پیمانکار داخلی در این زمینه ورود کردهاند و مشاور داخلی بخش اول را به صورت مستقل از طریق پیمانکاران داخلی دنبال میکند.
وی بیانداشت: در مدت ۲ تا سه ماه آینده شاهد پیشرفت خوبی در استقرار پیمانکار و شروع عملیات اجرایی خواهیم بود.
چراغ سبز برای اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان
ذاکری همچنین در خصوص راه قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان، گفت: بخشی از قرارداد این پروژه تامین مالی و فاینانس دولت چین را داشته و دارد، اما برای ادامه کار بین سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گیران بانک مرکزی و وزارت راه اختلاف نظری وجود داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: در این راستا اختلاف نظرهایی وجود داشت و یک سری مسائلی پیش آمده بود که با مذاکرات انجام شده طی چند ماه اخیر بخش اعظم این اختلافات برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یک راهکار میانبُر پیدا شده که هم فاینانس قبلی چین را احیا کنیم و هم برای ادامه کار با سقف مشخصی(که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هم آن سقف را تایید میکنند) بتوانیم پروژه را فعال کنیم.
ذاکری بیان داشت: این توافق که بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری اصفهان و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است، چراغ سبزی برای فعالیت مجدد این پروژه خواهد بود.
روز سهشنبه وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری در پاسخ به ایرنا در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار پُرسرعت تهران - اصفهان، گفت: این پروژه از فاینانس چین برخوردار بود اما این فاینانس در حال لغو شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه دیگری بود.
وی بیان داشت: با پیگیریهای انجام شده مانع از این اتفاق شدیم و اکنون فاینانس آن پادار شده است.
صادق ادامه داد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان حوزه اصفهان مجلس شورای اسلامی پیگیر هستیم که منابع بعد از فاینانس این پروژه را فعال کنیم و در این زمینه روی مولدسازی حساب زیادی باز کردهایم.
گفتنی است؛ برای نخستین بار در سال ۵۴ بود که برقی شدن قطار تهران- مشهد مطرح شد و قرار بود ژاپنیها این کار را برای ایران انجام دهند؛ اما پروژه مسکوت ماند تا اینکه دوباره و در سال ۸۵ و در دولت نهم بود که مجددا برقی سازی این قطار بر روی میز مدیران قرار گرفت. در آن دوره مطالعات مربوط بهاین پروژه توسط شرکت مشاوره مترا و سیسترا فرانسه با هدف کاهش زمان سفر انجام شد؛ اما این طرح در همان زمان درحد مطالعه ماند و جلو نرفت. اما در سال ۹۰ و طی مراسمی، کلنگ قطار برقی تهران- مشهد در ایستگاه فریمان با اعتباری بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بهزمین زده شد. قرار بود قرارگاه خاتم الاوصیا طی مدت ۳ سال این قطار را برقی کند تا سرعت این قطار به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد تا ضمن اینکه این مسیر ۶ ساعت کاهش یابد؛ اما مشاهده می کنید که این پروژه پس از گذشت 20 سال هنوز محقق نشده و باید دید آیا وعده جدید تحقق مییابد یا خیر.
نظر شما