پیش بینی هواشناسی تهران طی ۲۴ آینده | پیش بینی وضعیت آب و هوا تهران فردا سه شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۳
پیش بینی وضعیت آب و هوا تهران فردا سه شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۳ و هواشناسی تهران طی ۲۴ ساعت آینده را در این خبر بخوانید.
اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش پراکنده در استان تا فردا (۲ بهمن) و کاهش کیفیت هوا از سهشنبه خبر داد.
پیش بینی هوای تهران / هوای تهران چگونه است؟
وضعیت جوی استان تهران از امروز تا ظهر سهشنبه (۱ تا ۲ بهمن) با فعالیت سامانه بارشی، آسمان نیمه ابری، گاهی ابری و در بخشهای شمالی استان گاهی بارش باران و برف و وزش باد و در دامنهها و ارتفاعات بارش برف کولاک احتمال تگرگ و رخداد مه و بخشهای جنوبی گاهی بارش پراکنده پیش بینی میشود.
از دوشنبه تا بعد از ظهر سهشنبه در پارهای نقاط بهویژه بخشهای غربی و جنوبی و ارتفاعات استان گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید مورد انتظار است.
از ظهر سهشنبه تا جمعه (۲ تا ۵ بهمن) آسمان صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد پیشبینی میشود که در نواحی پرتردد و صنعتی در بعضی ساعات با غبار محلی و کاهش کیفیت هوا پیشبینی میشود.
توچال با کمینه دمای ۱۶- درجه سانتیگراد سردترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.
آسمان تهران فردا (۲ بهمن) کمی ابری و وزش باد، گاهی افزایش باد با حداقل دمای صفر و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۳ بهمن) صاف همراه با غبار رقیق با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود.
سازمان هواشناسی، وضعیت هوای بعضی از شهرهای استان تهران را تا ۲۴ ساعت آینده به شرح زیر اعلام کرد:
تهران: آسمان کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۸ درجه سانتیگراد / کمینه دما: صفر درجه سانتیگراد
چیتگر: آسمان کمی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۷ درجه سانتیگراد / کمینه دما: صفر درجه سانتیگراد
دماوند: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۲ درجه سانتیگراد / کمینه دما: ۷- درجه سانتیگراد
فیروزکوه: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۲ درجه سانتیگراد / کمینه دما: صفر درجه سانتیگراد
لواسان: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری و وزش باد / بیشینه: ۴ درجه سانتیگراد / کمینه: ۶- درجه سانتیگراد
طرحهای راهآهن برقی و قطار سریعالسیر مشهد- تهران همچنان بر زمین مانده است
مسوول دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: طرحهای برقی کردن مسیر ریلی مشهد - تهران و راهاندازی قطار سریع السیر در این مسیر از سال ها پیش مطرح شده، اما اجرای آنها هیچگاه در اولویت قرار نگرفته است.
علی اکبر لبافی روز دوشنبه پس از نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیرامون این موضوع افزود: تسریع در اجرای طرح های مزبور بویژه تصویب آن در شورای اقتصاد مطالبه صریح استان خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: در حوزه راه آهن خراسان رضوی ۲ طرح شامل «برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد» و راه اندازی «قطار سریع السیر تهران - مشهد» از سال های گذشته (۱۳۵۴) تاکنون مطرح بوده و فرآیندهای مختلفی را نیز طی کرده است.
مسوول دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: آنچه تاکنون درباره اهداف کمی طرح برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد پیش بینی شده، آن است که ظرفیت سالانه جابجایی مسافر آن ۲۰ میلیون نفر در دوره کوتاه مدت و ۳۵ میلیون نفر مسافر در دوره بلندمدت اهداف آن باشد و با زمان سیر ۶ ساعته با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مسیر تهران تا مشهد و بالعکس را طی و در هر ۱۰ دقیقه یک قطار در مسیر تهران - مشهد حرکت کند.
وی اظهار کرد: در اهداف بخش باری این مسیر ریلی نیز پیش بینی شده است که ظرفیت حمل بار سالانه آن در کوتاه مدت پنج میلیون تن و در بلندمدت به جابجایی ۱۰ میلیون تن بار در سال برسد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
لبافی گفت: کارفرمای این طرح، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و پیمانکار اصلی آن شرکتی از کشور چین است، مجموع سرمایه گذاری پیش بینی شده در این طرح ۱۱.۵ میلیارد «یوآن» چین و منبع تامین آن گرفتن وام دولتی از دولت چین است که طبق پیش بینی انجام گرفته، اجرای این طرح چهار سال به طول می انجامد.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که این طرح از سال ۱۳۵۴ در کشور مطرح بوده است، در سال ۱۳۸۶ در سفر وزیر وقت راه و ترابری به ژاپن، تفاهم نامه برقی سازی قطار تهران - مشهد با یکی از شرکت های ژاپنی منعقد شده و مطالعات اولیه آن توسط راه آهن ژاپن انجام گرفته است.
مسوول شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ طرح برقی سازی راه آهن تهران - مشهد در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در سال ۱۳۸۹، شرکتی به نام «هیربدان» برنده مناقصه شد اما در سال ۱۳۹۰ این مناقصه براساس گزارش سازمان بازرسی ابطال شد، بعد از آن هم هر سال این طرح به نحوی مطرح می شده اما به نتیجه نمی رسیده است.
وی گفت: در نهایت امسال تفاهم نامه طراحی، ساخت و تامین مالی طرح برقی سازی مسیر ریلی حومه تهران - گرمسار با مشارکت یکی از شرکت ها به عنوان فاز نخست برقی سازی راه آهن تهران - گرمسار امضا شد اما مشخص نیست پس چه زمانی نوبت به طرح برقی سازی خط ریلی تهران - مشهد می رسد؟
لزوم تصویب طرح قطار سریع السیر مشهد - تهران در شورای اقتصاد
لبافی به بخش دوم طرح ریلی استان خراسان رضوی مبنی بر راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران پرداخت و افزود: سال ها است که راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران از سوی استان مطرح و دنبال میشود، این طرح در سال ۱۴۰۱ وارد مرحله مطالعات نهایی شده و قرار است این قطار سریع السیر فاصله مشهد تا تهران را سه ساعته طی کند.
وی اظهار کرد: پیگیری های خراسان رضوی نشان داد که برخلاف طرح قطار سریع السیر تهران - اصفهان که به تصویب شورای اقتصاد رسیده است؛ هنوز طرح قطار سریع السیر مشهد - تهران به تصویب این شورا نرسیده تا سازمان برنامه و بودجه بتواند روشهای تامین مالی برای آن در نظر بگیرد.
مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اضافه کرد: این در حالی است که با توجه به زائرپذیر بودن استان، جایگاه ویژه آن در اقتصاد شرق و حجم بالای ترددهای مسافری و ترانزیتی در جاده های آن و همچنین عقب ماندگی که در زیرساخت های خود بویژه طرحهای ریلی دارد، باید طرح مزبور هر چه سریعتر به تصویب شورای اقتصاد می رسید.
لبافی گفت: از سوی دیگر در بند ۲ ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه، راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران در اولویت قرار گرفته است، لذا از ۱۸ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی می خواهیم که تصویب این طرح در شورای اقتصاد را به جد پیگیر شوند تا این مهم به عنوان یکی از طرحهای توسعه ای منطقه در زمره طرح های اولویت دار کشور قرار گیرد.
ایرنا نوشت، بر اساس اعلام اداره کل راه آهن خراسان، در حال حاضر روزانه ۶۴ رام قطار مسافربری رفت و برگشت به مقصد ۲۷ شهر و مرکز استان به صورت مستقیم تردد دارند، همچنین در مجموع ۷۰ درصد از قطارهای مسافربری بین شهری کشور در مسیرهای منتهی به مشهد در رفت و آمدند.
نظر شما