رشد ناگهانی قیمت موتورسیکلت؛ چالش داخلی‌سازی قطعات

بازار موتورسیکلت در حالی شاهد افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ هاست که نبود نظارت کافی بر این صنعت، مشکلاتی چون کاهش قدرت خرید مشتریان و آشفتگی بازار را تشدید کرده است؛ موضوعی که چالش داخلی‌سازی قطعات را نیز برجسته می‌ کند.

رشد ناگهانی قیمت موتورسیکلت؛ چالش داخلی‌سازی قطعات
صفحه اقتصاد -

به نقل از بازار، در شرایطی که قیمت خودروها تحت نظارت سازمان‌های مسئول قرار گرفته، بازار موتورسیکلت به دلیل نبود کنترل کافی، به محلی برای تغییرات مداوم و بی‌قاعده در قیمت‌ها تبدیل شده است. به تازگی، شرکت نیرو موتور قیمت محصولات خود را با افزایش چند درصدی روبه‌رو کرده که به طور مستقیم قدرت خرید خریداران را تحت تاثیر قرار داده و نشان‌دهنده ضعف‌های جدی در ساختار نظارتی این صنعت است.

موانع نظارت بر قیمت‌ها در صنعت موتورسیکلت

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشتر تلاش کرده بود تا کنترل قیمت‌گذاری موتورسیکلت‌ها را اعمال کند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که فشارهای پشت‌پرده و وجود لابی‌های قدرتمند در این صنعت، سبب جلوگیری از نظارت اثربخش شده است.

انبوه مشکلات نظارتی در بازار موتورسیکلت

سال‌هاست که بازار موتورسیکلت در ایران از توجه کافی سیاست‌گذاران بی‌بهره مانده است. بخشی عمده از مشتریان این صنعت، اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند؛ با این حال، مقررات اقتصادی برای این حوزه بسیار محدود بوده و شاهد تصمیمات یک‌طرفه از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان هستیم. در حال حاضر، قیمت‌ها به طور آزادانه از سوی تولیدکنندگان اعلام می‌شود و مصرف‌کنندگان به ناچار شاهد این تغییرات هستند.

به گفته متخصصین، افزایش اخیر قیمت‌ها توسط شرکت نیرو موتور تنها بخشی از یک روند مداوم است که در آن بازار بر پایه تصمیم‌گیری‌های نادرست چند شرکت محدود تنظیم می‌شود. بر خلاف بازار خودرو که زیر کنترل شورای رقابت و سازمان‌های نظارتی است، بازار موتورسیکلت کاملاً خارج از نظارت قرار دارد.

عدم پیشرفت در داخلی‌سازی قطعات موتورسیکلت

یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگویی با خبرنگار رسانه بازار اعلام کرده که با وجود گذشت چندین دهه از شروع تولید موتورسیکلت در داخل کشور، هنوز بخش اعظم قطعات این وسیله نقلیه از خارج وارد می‌شود. میزان داخلی‌سازی در موتورسیکلت‌های مختلف از ۳۰ درصد فراتر نرفته است.

بی‌توجهی برخی از سازندگان موتورسیکلت به داخلی‌سازی باعث شده تا صنعت داخلی به لحاظ فناوری از روندهای جهانی عقب بماند. در حالی که موتورسیکلت‌های مدرن جهانی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند، چالش‌هایی همچون تامین قطعات، کنترل آلایندگی و مصرف سوخت بالا همچنان در داخل کشور پا بر جا هستند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی افزایش قیمت‌ها

رشد ناگهانی قیمت‌ها تأثیر مستقیمی بر زندگی اقشار کم درآمد دارد که برای تأمین نیازهای روزمره خود به موتورسیکلت وابسته هستند. برای بسیاری از خانواده‌ها، موتورسیکلت تنها وسیله حمل‌ونقل یا منبع درآمد است. با این حال، افزایش پیاپی قیمت‌ها، فشار زیادی بر این گروه‌ها وارد کرده و امکان استفاده از این وسیله را برای طبقات اجتماعی پایین‌تر بسیار محدود کرده است. تحلیل‌گران اقتصادی هشدار می‌دهند که ادامه این روند می‌تواند عواقب اجتماعی گسترده‌ای نظیر افزایش بازار دست‌دوم و رشد نارضایتی عمومی در پی داشته باشد.

نیاز به اجرای قوانین شفاف و مؤثر

موتورسیکلت به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای حمل‌ونقل شهری، امروز به نماد بی‌نظمی اقتصادی تبدیل شده که فاقد هر گونه نظارت مشخص است. در حالی که تغییرات کوچک در بازار خودرو باعث واکنش سریع نهادهای نظارتی می‌شود، در بازار موتورسیکلت شاهد افزایش‌های قابل توجه قیمت بدون هیچ‌گونه اعلامیه رسمی هستیم. عدم تطابق منطق اقتصادی با قیمت‌گذاری، تصویری ناخوشایند از این بازار به جا گذاشته است.

اگر دولت و سازمان‌های مسئول هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین و اجرای سازوکار درست برای کنترل قیمت‌گذاری و نظارت بر تولید و عرضه اقدام نکنند، این وضعیت می‌تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان که نه امکان انتخاب دارند و نه حمایت قانونی، قربانیان خاموش این نابسامانی هستند.

رسانه بازار آمادگی دارد پاسخ‌ها و توضیحات تولیدکنندگان و مسئولان مرتبط با شیوه‌های قیمت‌گذاری موتورسیکلت را دریافت و منتشر کند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه